کد خبر: 322176
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۷ ۰۹:۲۲:۰۰
| |

الیاس حضرتی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

آمریکایی‌ها با مشاهده موفقیت برجام به دنبال خروجی «ایران گیت» بودند/نباید مسائل و مصائب خودمان را به مذاکره با آمریکا گره بزنیم

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: هنگامی که ایالات متحده موفقیت ایران را در برجام مشاهده کرد به فکر برهم زدن برجام افتاد.

آمریکایی‌ها با مشاهده موفقیت برجام به دنبال خروجی «ایران گیت» بودند/نباید مسائل و مصائب خودمان را به مذاکره با آمریکا گره بزنیم
کد خبر: 322176
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۷ ۰۹:۲۲:۰۰

اعتمادآنلاین| الیاس حضرتی، درباره اقدام ایران موسوم به «گام دوم» که به کاهش تعهدات برجامی کشورمان می‌انجامد، گفت: ایران دست به یک اقدام بزرگ، تاریخی و اساسی در سایه هدایت مقام معظم رهبری، انجام وظیفه درست تیم مذاکره‌کننده و همچنین با تصویب و کمک مجلس شورای اسلامی و مجموع کل ارکان کشور زد و آن رسیدن به برجام بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که برجام یک قرار داد چند طرفه بود، عنوان کرد: هنگام برجام ایران در یک طرف میز قرار داشت و قدرت‌های بزرگ در سوی دیگر آن قرار داشتند.

وی با اشاره به این‌که اتحادیه اروپا، آلمان، فرانسه، چین، روسیه و آمریکا با ایران پشت میز مذاکره نشستند، گفت: تمامی مباحث آن‌جا صورت گرفت؛ ما خواسته‌هایی داشتیم که به بعضی از آنها دست پیدا کردیم و بعضی دیگر مغفول ماند. طرف مقابل هم همین‌طور یک خواسته‌هایی داشت که به آن رسید و به یک مواردی هم نرسید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قرارداد نهایی برجام میان کشورهای حاضر در مذاکره به تائید سازمان ملل متحد و شورای امنیت ملی رسید که برای تمامی دولت‌ها سود داشت.

وی با بیان اینکه ایران از سود این قرارداد به نفع وضعیت اقتصادی، سیاسی، معیشت مردم و حضور در منطقه استفاده کرد، یادآور شد: با شکل‌گیری برجام رشد منفی 6/5 درصد قبل از دولت روحانی به رشد 10 درصد رسید، نرخ بیکاری تک رقمی شد، تورم پائین آمد ، صادرات رونق پیدا کرد، تراز تجاری مثبت شد؛ ایران آهسته آهسته داشت به سمت چرخش چرخ زندگی مردم می‌رفت.

حضرتی ادامه داد: آمریکا هنگامی که مشاهده کرد حضور ایران در منطقه گسترش پیدا کرده، قدرت سیاسی و نفوذش در دنیا در حال افزایش است و تحولات اقتصادی بسیار مطلوبی در داخل برایش رقم خورده است و تصمیم گرفت بازی را برهم بزند.

وی افزود: ایالات متحده عزم خود را جمع کرد در شورای امنیت علیه ما مجوز بگیرد هر کاری هم از دستش برآمد انجام داد، یک سمینار به راه انداخت و به دنبال خروجی «ایران گیت» بودند که آن اتفاق هم نیفتاد بنابراین در تعهد خود نمادند و زیر میز زدند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت به تمامی تعهدات و مفادی که بر عهده‌اش گذاشته بودند، جامعه عمل پوشاند. آژانس تاکنون چندین بار گزارش داده است که در آن ذکر کرده ایران به تمامی آن‌چه که بر عهده‌اش بوده عمل کرده است.

وی خاطرنشان کرد: این‌که آمریکایی‌ها بدعهدی کردند تقصیر ما نیست.

حضرتی با اشاره به رفتار دیگر طرفین برجام پس از خروج آمریکا، گفت: پس از بدعهدی آمریکا در تعهد بین‌المللی مانند برجام دیگر طرفین وارد ماجرا شدند اما ایالات متحده به حرف‌های آنان گوش نکرد و رئیس‌جمهور آن گفت می‌خواهد از آن خارج شود که این کار را هم انجام داد و سپس تحریم‌هایی را هم علیه ما وضع کرد.

وی یادآور شد: ایالات متحده رسما اعلام کرد به دنبال صفر کردن صادرات نفت ایران است و قصد دارد مردم ما را فلاکت برساند، گفت: می‌خواهد مردم ما همه دست و پا بسته به استقبالش بروند و بگویند فکری به حال ما کن.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طرف اروپایی هنگامی که آمریکا از برجام خارج شد، از ایران خواست که مهلت دوهفته‌ای بدهد تا مشکلات را حل کند اما دریغ از آن که آمریکا به خود تکانی بدهد. پس از این‌که آمریکا به حرف اتحادیه اروپا گوش نکرد، هر روز یک تاریخ جدید به ما دادند، امروز بیش از یک‌سال از این ماجرا می‌گذرد اما مشاهده می‌کنید چه اتفاقاتی افتاده است.

وی اظهار داشت: ایران در شرایطی که آمریکا به همراه عربستان، اسرائیل و امارات لحظه به لحظه حلقه محاصره را تنگ‌تر می‌کنند چه باید انجام دهد؟ هنگامی که ایالات متحده حتی یک آجر روی آجر نگذاشت است و اتحادیه اروپا کاری انجام نداده است‌،‌ ایران چه باید می‌کرد؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: رفتاری که اتحادیه اروپا در قبال خروج آمریکا از برجام نشان باعث شد افکار عمومی نسبت به آن بی اعتماد شود. شما امروز ملاحظه می‌کنید فکر و اندیشه اروپایی‌ها خالی است و هیچ کاری از دستش در مقابل ایالات متحده بر نمی‌آید.

وی تاکید کرد: ایران به تنهایی به تعهداتش عمل کرد و مابقی طرف‌ها فقط در این قضیه نقش تماشاچی را داشتند و هنگامی که مشاهده کرد اوضاع به چه صورت است، دست به برداشتن گام دوم زد.

حضرتی خاطرنشان کرد: ایران راهی نداشت، معتقدم کار خوبی انجام داد و یکی از مهم‌ترین تصمیمات را با هدایت رهبری، شورای عالی امنیت ملی و دولت گرفت. به هر حال ما یکسری ظرفیت‌هایی در برجام داریم که باید استفاده کنیم تا امروز این کار را انجام ندادیم و فکر می‌کردیم که طرف مقابل عقب‌نشینی می‌کند اما هنگامی این کار را نکرد و با سرعت به پیشروی خود ادامه داد، طبیعی است که ما دست روی دست نمی‌گذاریم.

وی تاکید کرد: دولت بسیار با قدرت در مقابل این زیاده خواهی‌ها ایستاد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بارها اعلام شد طرف‌ مقابل به پای میز مذاکره بازگردد اما اتفاقی نیفتاد بنابراین ما باید قدمی رو به جلو برمی داشتیم .

وی خاطر نشان کرد: ما نباید مسائل و مصائب خودمان را به مذاکره با آمریکا گره بزنیم، تاریخ نشان داده است جمهوری اسلامی ایران با کشورهای که روحیه امپریالیستی دارند نمی‌تواند کنار بیاید امروز هم شرایط همین است.

حضرتی درباره این که در حوزه اقتصاد و معیشت مردم چه کارهایی باید صورت گیرد، گفت: باید یک برنامه ریزی بلند مدت برای معیشت مردم عموما و دهک هفتم به پائین خصوصا صورت گیرد، باید یک چتر امنیتی و آرامشی برای اقشار آسیب پذیر در امان باشند.

وی تاکید کرد: باید به تولید بها داده شود، از واردات بی رویه که ارز دولتی به پای آن ریخته می‌شود جلوگیری کنیم، نقدینگی در جهت تولید استفاده شود. تمامی این مواردی که ذکر شد هم باید در دستور کار کمیسیون‌های مجلس، دولت و تمامی ارکان نظام قرار گیرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی بیان کرد: حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و رونق تولید باید مورد توجه قرار گیرد نباید منتظر باشیم و ببنیم روابط ما با آمریکا به کجا کشیده می‌شود .

وی در پایان گفت: معیشت مردم مهم‌ترین و اصلی‌ترین برنامه برنامه دولت و مجلس باید باشد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها