رویای بیانکونری؛ حکمرانی بر اروپا

یوونتوس هشت سال متوالی است که قهرمان سری آ می‌شود.

رویای بیانکونری؛ حکمرانی بر اروپا
کد خبر: 322323
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۸ ۰۹:۱۷:۲۱

اعتمادآنلاین| ‌ بعد از سال ها قهرمانی متوالی در سری آ و حکمرانی در فوتبال ایتالیا، یوونتوس رؤیای سلطه بر اروپا را در ذهن می پروراند.

13 سال پیش در چنین روزهایی بود که یوونتوس به خاطر پرونده کالچوپولی با محرومیتی سنگین مواجه شد و سقوطی بزرگ داشت. ستارگان بزرگی از این تیم رفتند و آنها به سری ب سقوط کردند. اکنون بیش از یک دهه از آن روزها می گذرد، اما یوونتوس هشت سالی است که نگذاشته دست هیچ تیمی به سری آ برسد و سلطه ای مطلق بر فوتبال ایتالیا داشته است. اما این تمام رِؤیاهای تیم راه راه پوش تورینی نیست.

خرید رونالدو در فصل قبل که متخصص فتح لیگ قهرمانان در فصول اخیر لقب گرفته است، در کنار جذب بازیکنان با قراردادی آزاد همچون بوفون، رمزی و رابیوت، به علاوه به چنگ آوردن ستاره جوانی چون دی لیخت، نشان از عزم باشگاه ایتالیایی برای فتح بزرگترین عنوان فوتبال اروپا است. بر همین اساس نگاهی داریم به نقشه راه یوونتوس برای رسیدن به نقطه کنونی و تلاش برای فتح لیگ قهرمانان.

شروع از نقطه صفر

پانزده سال قبل یوونتوس وضعیتی مشابه شرایط کنونی داشت. آنها حتی در سال 2003 به فینال لیگ قهرمانان نیز رسیدند و تنها در ضربات پنالتی بود که از دستیابی به جام گوش دراز بازماندند. اما بعد از ماجرای کالچوپولی، باشگاه عملاً سقوط کرد و از صفر کارش را آغاز کرد. یوونتوس به سری ب سقوط کرد، قهرمانی های سال 2005 و 2006 در سری آ از این تیم گرفته شد و فصل جدید را هم با 9 امتیاز منفی آغاز کرد.

با حضور آنلی در سال 2010 در یوونتوس، این باشگاه فصل جدیدی را در تاریخ خود آغاز کرد. با حضور او، یوونتوس دوباره در مسیر موفقیت گام برداشت، بازگشت ذهنیت پیروزی. برد در زمین مسابقه و پیشرفت در بدنه باشگاه برای بدل شدن به یکی از بزرگترین تیم های جهان.

یوونتوس با حضور آنلی رو به پیشرفت قدم برداشت و این ذهنیت برنده در طی سالیان گذشته، به این تیم کمک کرد تا به مسیر موفقیت بازگردد تا جایی که اکنون می‌بینیم رونالدو با تجربه 5 قهرمانی در لیگ قهرمانان، راهی یوونتوس می‌شود و دی لیخت که تقریباً از یک یک بزرگترین تیم‌های اروپایی پیشنهاد داشت، یوونتوس را برمی گزیند.

خانه ای جدید

یکی از نقاط عطف یک دهه اخیر در تاریخ یوونتوس، نقل مکان به ورزشگاه جدیدشان بود. یوونتوس استادیوم. سپتامبر 2011 بود که یوونتوس در این ورزشگاه برای نخستین بار به میدان رفت. ورزشگاهی مدرن و شیک که مزیت های فراوانی را برای یووه به همراه داشت.

آنها بدل به اولین تیم در ایتالیا شدند که ورزشگاهی مختص خود دارند. داشتن ورزشگاه اختصاصی ارزش و هویت باشگاه را بالا برد و در واقع برگی تازه در تاریخ باشگاه ورق خورد. داشتن ورزشگاهی مختص خود، به یوونتوس کمک کرد تا از طریق بلیت فروشی، تبلیغات و حامیان مالی مستقیم، درآمدزایی خوبی داشته باشد. معماری ورزشگاه نیز به شکلی است که هواداران نزدیک تر به زمین چمن هستند و حالا یوونتوس آرنا جوی خاص و منحصر به فرد دارد که در بازی های خانگی نقطه برتری برای این تیم محسوب می شود.

سیاست نقل و انتقالاتی

جای بحثی نیست که بخش بزرگی از موفقیت های یک دهه گذشته یوونتوس مدیون ماروتا است. او در ابتدای حضور آنلی در یوونتوس پا به این تیم گذاشت و در کنار کونته ترکیبی ایدئال را در یووه ساخت و حالا اینتر با الگوبرداری از این فرمول موفقیت، در تلاش برای کسب پیروزی است. ماروتا در ایتالیا با لقب "استاد قراردادهای آزاد" شناخته می شود.

او در دوران حضورش در یوونتوس بازیکنانی نظیر اورا، آلوز، پیرلو، پوگبا و امره چان را با قراردادی آزاد به تورین آورد. این سیاست او هنوز هم در یوونتوس حکمفرماست و باشگاه در طی سالیان اخیر و بعد از ماروتا نیز بازیکنان خوبی را با قراردادی آزاد جذب کرده است؛ رمزی، رابیوت و بوفون. همچنین یادمان نرود در تیم کم ستاره آن روزهای یوونتوس، ماروتا کسی بود که بارزالی، بونوچی و ویدال را به یوونتوس آورد.

با جذب بازیکنان با قرارداد آزاد، یوونتوس ابتدا خود را تقویت کرد و به سوی موفقیت گام برداشت و سپس برای خرید بازیکنان برتر جهان اقدام کرد. سه فصل قبل بود که آنها رقمی رکوردشکن را برای هیگواین پرداخت کردند. البته در همان تابستان پوگبا را هم با 95 میلیون پوند به منچستریونایتد فروختند، پوگبایی که برای جذب او حتی یک پوند هم خرج نکرده بودند.

کسب موفقیت های پی در پی، یوونتوس را به باشگاهی بزرگ و یک برند در فوتبال اروپا بدل ساخت و حالا این باشگاه مقصدی جذاب برای ستاره های فوتبال لقب گرفته است. رونالدو و دی لیخت دو چهره شاخص فوتبال اروپا، شاید اگر می‌خواستند می توانستند در هر تیم دیگری توپ بزنند، اما این یوونتوس بود که گوی سبقت را از رقبا ربود.

رونالدو مهره ای است که با روحیه برتری جویی خود می تواند یوونتوس را به سمت فتح لیگ قهرمانان سوق دهد. اما این فقط تنها اثر رونالدو نمی تواند لقب گیرد. تنها 24 ساعت بعد از اعلام خرید 105 میلیون پوندی رونالدو، دنبال کنندگان صفحه رسمی یوونتوس در شبکه های اجتماعی، 1.5 میلیون افزایش داشت. با حضور او، حالا یوونتوس بیشتر و بیشتر در پلتفرم های اجتماعی سطح اینترنت دیده می شود و باشگاه از نظر تجاری نیز به سود خوبی دست یافته است.

اثر ستاره ای بزرگ چون رونالدو زمانی بهتر مشخص می شود که می‌بینیم قدرت و تاثیرات او فقط معطوف به زمین مسابقه نیست، علاوه بر بحث تجاری، رونالدو ستاره ای است که می تواند ستاره جذب کند! تنها یک جمله از سوی رونالدو به دی لیخت در پایان مسابقه فینال لیگ اروپا کافی بود تا اذهان به سمت یووه برگردد و ستاره جوان هلندی تصمیم بگیرد با رد پیشنهاد بایرن مونیخ، پاریسن ژرمن، بارسلونا و منچستریونایتد، یوونتوس را برگزیند.

به مدد همین موفقیت‌ها و حضور همین ستارگان بزرگ بود که یوونتوس توانست قرارداد بهتری را هم با آدیداس تنظیم کند. قرارداد فعلی یوونتوس با آدیداس که در دسامبر 2018 تمدید شد، ارزشی 2.1 برابر قرارداد قبلی دارد. قرارداد هشت ساله یووه و آدیداس، 408 میلیون یورو ارزش دارد.

23 سال از آخرین قهرمانی یوونتوس در اروپا می گذرد، زمان زیادی است ولی یوونتوس بیش از هر زمان دیگری به تکرار این موفقیت نزدیک است.

منبع: نود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها