رئیس بنیاد گندم‌کاران ایران:

قاچاق گندم با حجم بالا ممکن نیست

علی قلی ایمانی،  با اشاره به اینکه بنابراین قاچاق این محصول با حجم بالا امکان پذیر نیست، افزود: احتمال این می رود که در برخی استان های مرزی کشور کیسه های آرد با حجم کم از طرق مختلف از جمله کوله بری قاچاق شود اما این موضوع برای گندم نمی تواند صحت داشته باشد.

قاچاق گندم با حجم بالا ممکن نیست
کد خبر: 322456
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۸ ۱۳:۰۲:۰۲

اعتمادآنلاین| ‌ رئیس بنیاد گندم‌کاران ایران، قاچاق گندم را شایعه دانست و گفت: این محصول مانند سایر کالاها در حجم کم قابلیت قاچاق ندارد و باید از طریق کامیون یا کشتی حمل شود.

علی قلی ایمانی، با اشاره به اینکه بنابراین قاچاق این محصول با حجم بالا امکان پذیر نیست، افزود: احتمال این می رود که در برخی استان های مرزی کشور کیسه های آرد با حجم کم از طرق مختلف از جمله کوله بری قاچاق شود اما این موضوع برای گندم نمی تواند صحت داشته باشد.

وی پیش بینی خرید گندم امسال دولت را بیش از 10 میلیون تن دانست و افزود: در زمان حاضر خرید تضمینی گندم از مرز پنج میلیون تن عبور کرده با وجود اینکه نزدیک 50 درصد گندم برداشت نشده است.

وی گفت: شایعاتی مبنی بر خرید گندم توسط دلالان با قیمت های بالاتر و افزایش قیمت گندم توسط دولت نیز صحیح نیست زیرا دلالان گندم را حتی 100 تومان بالاتر از نرخ خرید تضمینی دولت از کشاورزان خریداری نمی کنند بنابراین این موضوع منتفی است.

این مقام صنفی با اشاره به اینکه دولت به تعهداتش عمل کرده و تقریباً پرداخت ها به روز است و هیچ مشکلی وجود ندارد، ادامه داد: اکنون بیش از 85 درصد مطالبات گندم‌کاران پرداخت شده است و همانند سنوات گذشته نبوده که 50 درصد پرداخت شده باشد و نزدیک دو ماه بعدمابقی پرداخت شود.

وی با بیان اینکه نرخ گندم در سال زراعی جاری افزایش نمی یابد، اضافه کرد: افزایش قیمت خرید گندم توسط دولت نیز به قیمت گذاری سال زراعی آینده سال 99-98 موکول شده است و هیچ ارتباطی به قیمت امسال خرید تضمینی گندم ندارد.

رئیس بنیاد گندم‌کاران ایران درباره تعلل فروش گندم توسط کشاورزان گفت: امسال در خرید تضمینی گندم توسط دولت نزدیک 6 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته ایم زیرا برخی کشاورزان مدعی هستند که در زمان اوج برداشت کرایه حمل و نقل افزیش می یابد که با انبار کردن گندم ها، امروز با کرایه حمل ارزان تر گندم را تحویل دولت می دهند به طور مثال اگر قیمت کرایه حمل هر تن گندم در زمان اوج برداشت 40 هزار تومان است در شرایط عادی تر بین 15 تا 20 هزار تومان برای گندم‌کاران تمام می شود.

وی قیمت جهانی گندم را 200 دلار بدون احتساب کرایه حمل و نقل و بیمه عنوان کرد و افزود: این قیمتی است که در بازارهای حاشیه ما وجود دارد اما اینکه گندم را چگونه در حجم بالا قاچاق و پول آن را به کشور بازگردانیم نشان می دهد که این موضوع عملیاتی نمی شود.

ایمانی گفت: براساس هزینه های تمام شده تولید و آنالیز نهاده ها، ماشین آلات، خدمات، کارگری، آب بها و انرژی برای سال زراعی آتی 99-98 حدود 2 هزار و 550 تومان با 20 درصد سود برای کشاورزان پیشنهاد شده که باید توسط وزارت جهاد کشاورزی ارائه و شورای اقتصاد پس از تصویب ابلاغ می کند.

طبق قانون، وزارت جهادکشاورزی هر سال باید اواخر مرداد نرخ خرید تضمینی کارشناسی شده توسط دولت را تا پیش از آغاز فصل زراعی جدید ارائه کند و تا پایان شهریور نرخ‌ها به کشاورزان اعلام شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها