کد خبر: 322512
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۸ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

الیاس حضرتی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

یارانه حامل‌های انرژی اوج بی‌عدالتی در جامعه است/ دهک‌های بالا در بخشی از منابع 30 برابر دهک‌های پایین یارانه دریافت می‌کنند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی به‌دنبال آماده کردن طرح اصلاح یارانه حامل‌های انرژی است، گفت: یکی از اهداف کمیسیون اقتصادی در بخش مدیریت یارانه حامل‌های انرژی این است که بتوانیم شکاف طبقاتی که ایجاد شده و اجحاف بی‌عدالتی که در جهت‌گیری آن وجود دارد را جبران کنیم.

یارانه حامل‌های انرژی اوج بی‌عدالتی در جامعه است/ دهک‌های بالا در بخشی از منابع 30 برابر دهک‌های پایین یارانه دریافت می‌کنند
کد خبر: 322512
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۸ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| الیاس حضرتی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت معیشتی مردم بیان کرد: متاسفانه وضعیت بد معیشتی مردم دلایل مختلفی دارد که بخش اعظم آن به بی عدالتی در اختصاص یارانه ها باز می‌گردد. استفاده و بهره مندی مجموعه دهک‌های بالا از یارانه در بخشی‌هایی از منابع کشور 30 برابر دهک‌های پایین است.

او در ادامه افزود: درمصرف گاز خانگی، برق، بنزین و تا حدودی گازوئیل یک فاصله و شکاف عمیق بین دهک‌های بالا و پایین جامعه وجود دارد که اوج نابرابری و ناعدالتی است و حتما باید اصلاح شود. یکی از اهداف کمیسیون اقتصادی دربخش مدیریت یارانه حامل های انرژی این است که بتوانیم شکاف طبقاتی که ایجاد شده و اجحاف بی عدالتی که در جهت گیری آن وجود دارد را جبران کنیم.

حضرتی بهره‌مندترینِ افراد از یارانه پنهان را اقشار پرمصرف‌ و دهک‌های بالا دانست و افزود: این نوع مصرف بالا علاوه بر بی عدالتی، ضربه و خیانت به منافع ملی هم هست چون کسی که مصرف کننده بیشتر است به نوعی تشویق می شود؛ به کسی که هر روز در خیایان های شهر با ماشینش دور دور می کند یارانه بیشتری می‌دهیم و کسی که ماشین ندارد و یا مصرف کمی دارد را تنبیه می کنیم. لذا علاوه بر بی عدالتی، تشویق مصرف زیاد را هم شاهد هستیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام این خبر که کمیسیون اقتصادی به دنبال آماده کردن طرح اصلاح یارانه حامل های انرژی است گفت: در صورت اصلاح یارانه حامل های انرژی به هر ایرانی 20 لیتر در ماه سوخت داده می شود. لذا اشخاصی که مصرف کمتری دارند بیشتر از میان دهک های پایین جامعه هستند که می توانند آن را در بازار متشکل ارزی به فروش برسانند و کسانی که مصرف زیادی دارند می‌توانند آن را خریداری کنند. لذا درآمد حاصل از فروش مازاد سوخت می تواند کمک زیادی به اقشار کم درآمد کند.

حضرتی در پایان حل بحران مسکن را از دیگر دغدغه های کمیسیون اقتصادی عنوان کرد و خاطرنشان کرد: از روزی که رییس کمیسیون شدم این دغدغه در ذهن من بود؛ در جلسه شورای پول و اعتبار مصوب شد تسهیلاتی در اختیار وزارت مسکن قرار داده شود و وزارت مسکن هم متعهد شد 400 هزار واحد مسکن مهر را تا پایان سال آماده و تحویل مردم دهد.

منبع: شفقنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها