کد خبر: 322532
|
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

دستاورد تجاوز عربستان به یمن چه بوده است؟

رئیس مرکز پژوهش‌های راهبردی صنعا: عربستانی‌ها چنان در باتلاق گرفتار شده‌اند که حتی راهی برای فرار از آن هم  پیدا نمی‌کنند

سفیر عربستان در سازمان ملل متحد اعلام کرد زمان پایان یافتن بحران یمن فرا رسیده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های راهبردی صنعا: عربستانی‌ها چنان در باتلاق گرفتار شده‌اند که حتی راهی برای فرار از آن هم  پیدا نمی‌کنند
کد خبر: 322532
|
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سفیر عربستان در سازمان ملل متحد اعلام کرد زمان پایان یافتن بحران یمن فرا رسیده است.

این موضع از سوی نماینده کشوری اعلام می‌شود که پیش از این بارها در مقابل خواست جامعه جهانی تاکید می‌کرد تا زمان پایان کار حوثی‌ها (انصارالله) در یمن خبری از توقف جنگ نخواهد بود.

گرچه عبدالله المعلمی این سخنان را، آبرومندانه‌، به قطعنامه 2216 مرتبط دانست و از انصارالله خواست قدرت را به دولت مورد حمایت ریاض تحویل دهند، اما به عقیده کارشناسان، امروز عربستان بیش از هر زمان دیگری خود را در باتلاق جنگ یمن تنها می‌بیند.

به گفته کارشناسان، محمد بن سلمان با وجود شکست‌های متوالی‌ای که طی سال‌های گذشته در یمن متحمل شد، به حضور محمد بن زاید، همزاد اماراتی‌اش، در فعالیت‌های منطقه‌ای دلگرم بود، اما تصمیم ابوظبی به عقب‌نشینی از خاک یمن دست‌های بن سلمان را خالی‌تر از گذشته کرد تا خود را با هزینه‌های گزاف مالی این جنگ از یک سو و تزلزل جایگاه منطقه‌ای از سوی دیگر تنها ببیند.

بن سلمان هم اکنون و در پنجمین سالگرد تجاوزعربستان به خاک یمن ، نه تنها توفیقی در پیشروی به سوی صنعا به دست نیاورده، بلکه مراکز حیاتی خود را نیز در معرض خطر حملات حوثی‌ها می‌یابد.

اینکه کارشناسان به طنز اعلام کنند شمار پهپادهای یمنی که هر روز به فرودگاه نجران می‌رسند از شمار مسافران این فرودگاه بیشتر شده است، یا اینکه یک کارشناس دیگر اعلام کند «فوری... امروز پهپادهای یمنی به فرودگاه نجران حمله نکردند»، بی‌تردید در ساختار نه‌چندان یکدست خانواده آل سعود شکستی بزرگ برای ماجراجویی بن سلمان تفسیر می‌شود و جایگاه او را در میان رقبایی که منتظر لغزش او هستند به خطر می‌اندازد.

کارشناسان نظامی هم می‌گویند با توجه به اینکه جنگ زمینی در یمن در اختیار اماراتی‌ها بود و عربستانی‌ها اکثراً پوشش هوایی را بر عهده داشتند، خروج امارات از صحنه درگیری به معنی اجبار عربستان به حضور مستقیم نظامی، پرداخت هزینه هنگفت مزدوران داخلی و خارجی یا واگذاری مناطق تحت کنترل در نوار جنوبی یمن به مردم این کشور است که در هر سه مورد به معنای شکست قاطع عربستان در این جنگ خواهد بود.

به گفته این کارشناسان، اگر تا قبل از خروج امارات از فرایند تجاوز به یمن، تحقق پیروزی توسط ائتلاف عربی امری بسیار دشوار می‌نمود، از این پس این کار غیرممکن خواهد بود.

«فارع المسلمی»، رئیس مرکز پژوهش‌های راهبردی صنعا، می‌گوید: عربستانی‌ها چنان در این باتلاق گرفتار شده‌اند که حتی راهی برای فرار از آن هم پیدا نمی‌کنند.

باید گفت عربستان تحت رهبری بن سلمان که به دلیل تجاوز به یمن تا به امروز مورد اصابت بیش از 500 موشک بالستیک یمنی‌ها قرار گرفته و 150 پهپاد انتحاری را نیز در حریم هوایی خود دیده، آخرین متحدش را هم خارج از این معادله یافته و جایگاه‌شان در یمن متزلزل‌تر از گذشته شده؛ در حالی که ولع ترامپ برای عربستان گرفتار در جنگی پر هزینه بیشتر شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها