کد خبر: 322536
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۸ ۱۶:۲۷:۰۰
| |

افتضاحی دیگر برای امپراتوری دروغ؛

وقتی تمام تیرهای ترامپ به سنگ می‌خورد!

طرح این ادعای دروغ از سوی ترامپ‌ در واقع آغاز دور جدیدی از جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی ایران است تا بلکه آنچه در عرصه میدانی محقق نشده را در عرصه سیاسی و رسانه‌ای محقق ساخته و بر ضعف مفرط نظامی و میدانی ایالات متحده سرپوش بگذارد.

وقتی تمام تیرهای ترامپ به سنگ می‌خورد!
کد خبر: 322536
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۸ ۱۶:۲۷:۰۰

اعتمادآنلاین| روز گذشته رئیس‌جمهور آمریکا که فرماندهی کل نیروهای مسلح این کشور را نیز برعهده دارد در ادعایی دروغ مدعی شد که یک کشتی نظامی این کشور پهپادی متعلق به ایران را در تنگه هرمز هدف قرار داده است.

او طی سخنانی در کاخ سفید گفت: ناو جنگی «یواس اس باکسر» یک پهپاد ایرانی را که در فاصله کمتر از یک کیلومتری‌اش پرواز می‌کرده و به هشدارهای اعلام‌شده توجهی نکرده، هدف قرار داده و آن را نابود کرده است.


از طرفی؛ پنتاگون در بیانیه‌ای مدعی شد: این پهپاد ساعت 10 صبح به وقت محلی در تنگه هرمز، وقتی به محدوده خطرناک ناو وارد شده، برای تضمین ایمنی کشتی و خدمه آن هدف قرار گرفته است.

نکته جالب در این بیانیه اینکه حتی پنتاگون هم حاضر نشده است بر توهم ترامپ مبنی بر سرنگونی پهپاد ایرانی صحه بگذارد، چرا که در این بیانیه هیچ اشاره‌ای به مالکیت پهپاد مذکور نشده است.

اما درباره این ادعای دروغ ترامپ که از منظر نظامی یک فاجعه اطلاعاتی برای کشوری که مدعی داشتن بزرگترین و مدرن‌ترین ارتش دنیا است، نکات مهمی وجود دارد که باید به آن توجه داشت:


1ـ ادعای توهم آلود و دروغ دونالد ترامپ درباره سرنگونی پهپاد ایرانی توسط نیروهای آمریکایی بیش از آنکه بهره ای از واقعیت داشته باشد، متاثر از شوک تکان‌دهنده‌ای است که ساقط شدن پهپاد جاسوسی «گلوبال‌هاوک» توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به او وارد کرده و به کابوسی تلخ برای او تبدیل شده است، به ویژه آنکه؛ ناتوانی آنها در پاسخگویی به اقدام دفاعی و قاطعانه سپاه، اقتدار ادعایی آمریکا نزد افکار عمومی را به شدت خدشه دار کرده است.

به بیان دقیق‌تر؛ دروغ‌هایی اینچنین از سوی مقامات کاخ سفید، چیزی جز استیصال را به اذهان عمومی متبادر نمی کند.

2ـ به نظر می‌رسد طرح این ادعای دروغ از سوی ترامپ، در واقع آغاز دور جدیدی از جنگ رسانه ای و تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی ایران است، تا بلکه آنچه در عرصه میدانی محقق نشده را در عرصه سیاسی و رسانه ای محقق ساخته و بر ضعف مفرط نظامی و میدانی ایالات متحده سرپوش بگذارد.

اگرچه این اقدام ترامپ، بیانگر آن است که دولت آمریکا از ناحیه قدرت نظامی روزافزون نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و اقتدار دفاعی ـ امنیتی آنان در منطقه و فرامنطقه، به شدت زیر فشار روانی قرار گرفته و هر چه برای رفع این فشارها انجام داده به در بسته خورده است لیکن اگر قرار باشد تصمیم‌گیری‌های عملیاتی ارتش آمریکا بر اساس اطلاعاتی از این دست باشد باید منتظر افزایش خطر ناشی از حضور نظامی آمریکا و رفتارهای غیرمترقبه نظامی در منطقه باشیم.

نکته مهم در همین مورد اخیر که ترامپ را به شدت پریشان و عصبانی کرده اینکه؛ طبق اعلام مقامات و مسئولان سیاسی و نظامی ارشد جمهوری اسلامی، تمامی پهپادهای ایرانی در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز از جمله پهپاد مورد نظر ترامپ، پس از انجام ماموریت‌های شناسایی، به سلامت به پایگاههای خود بازگشته و ناو «یواس‌اس باکسر آمریکایی از هرگونه مقابله عملیاتی با آن عاجز بوده و درست به همین دلیل، ترامپ در واقع می خواسته در این باره پیش‌دستی کرده و فضای رسانه‌ای مربوطه را به نفع خود و علیه کشورمان مغلوبه کند.

3ـ التهاب‌آفرینی و تنش‌زایی متکی به خبرسازی‌های دروغ از جمله شگردهای آمریکایی و متحدان غربی آن هاست که به ویژه در منطقه راهبردی خلیج فارس با چند هدف صورت می‌پذیرد. یکی از مهمترین این اهداف به بزرگ نمایی خطر ایران برای دیگر ساکنان منطقه و همه آنهایی است که چرخه اقتصادی‌شان به هر شکلی به امنیت خلیج فارس بستگی دارد. بخش عمده‌ای از این بزرگ‌نمایی مبتنی بر دروغ، طبیعتا با هدف دوشیدن سران مرتجع جهان عرب و در رأس آنها رژیم سعودی و امارات صورت می پذیرد.

4ـ نکته مهم دیگر اینکه؛ بر اساس تمام اصول حقوق بین‌الملل به ویژه حقوق دریاها، به دلیل اینکه بخش اعظمی از آبهای خلیج فارس در حوزه استحفاظی جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود، طبیعتا این حق ذاتی کشور ماست که در تامین امنیت منطقه از تمام ابزار و امکانات خود استفاده کند. این در حالی است که هیچ یک از پروتکل های حقوق بین الملل، اجازه حضور و قدرت‌نمایی آمریکا را در خلیج فارس نداده است، از همین روست که کاخ سفید به کمک دیگر متحدین خود به ویژه انگلیسی‌ها، در تلاش است تا با ناامن جلوه دادن خلیج فارس، شرایط را غیر عادی جلوه داده و حضور قلدرمآبانه خود را موجه نشان دهد.

منبع: نورنیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها