کد خبر: 322538
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۹ ۰۸:۱۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

نوسان حرکت آنکارا بین ناتو و مسکو؛ آیا اردوغان بعد از خرید سامانه اس-400 از روسیه خواهد توانست همچنان جای پای محکمی در ناتو داشته باشد؟

گرایش ترکیه از غرب به شرق نه تنها موجب شکل‌گیری بحرانی بزرگ با واشنگتن شد، بلکه بسیاری از کشورهای غربی را نیز نسبت به آینده حضور این کشور در صفوف ناتو دچار شک و تردید کرد.

نوسان حرکت آنکارا بین ناتو و مسکو؛ آیا اردوغان بعد از خرید سامانه اس-400 از روسیه خواهد توانست همچنان جای پای محکمی در ناتو داشته باشد؟
کد خبر: 322538
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۹ ۰۸:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| گرایش ترکیه از غرب به شرق نه تنها موجب شکل‌گیری بحرانی بزرگ با واشنگتن شد، بلکه بسیاری از کشورهای غربی را نیز نسبت به آینده حضور این کشور در صفوف ناتو دچار شک و تردید کرد.

به گزاش اعتمادآنلاین ، روزنامه تایمز چند روز پیش پافشاری اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در خرید سامانه پدافند موشکی از روسیه را تهدیدی برای ادامه بقای این کشور در ناتو توصیف کرد.

به اعتقاد کارشناسان، ترکیه که روزگاری خط مقدم ناتو در مقابل بلوک کمونیستی شرق محسوب می‌شد، امروز در حالی با روسیه تنها وارث باقی‌مانده این بلوک متحد می‌شود که روس‌ها در حال اوج گرفتن دوباره در منطقه هستند.

در این میان این پرسش مطرح می‌شود که آیا اردوغان بعد از خرید سامانه اس-400 از روسیه خواهد توانست همچنان جای پای محکمی در ناتو داشته باشد؟

آیا آنکارا می‌تواند هم میزبان موشک‌ها و جنگندهای ناتو باشد و هم سامانه پدافندی اس-400 را که اصولاً برای سرنگون کردن موشک‌ها وهواپیماهای ناتو طراحی شده مورد استفاده قرار دهد؟

به گفته کارشناسان نظامی سامانه پدافندی اس-400 از نسل سامانه سام است که با نام سام یک وارد عرصه دفاع ضدهوایی شد و در جنگ اکتبر 1973 اعراب و اسرائیل، مصر مدل سوم و قدیمی این سامانه (سام 3) را به کار گرفت.

روسیه همچنان به توسعه و بهینه‌سازی آن ادامه داد تا اینکه به اس-400 رسید و بهترین سامانه پدافند هوایی‌ای لقب گرفت که برتری قابل توجهی نسبت به همتای آمریکایی خود، پاتریوت، دارد.

با این حال، با وجود درخواست برخی از کارشناسان، برای پایان دادن به عضویت ترکیه در ناتو، دبیر کل آن بر عزم این پیمان در راستای ابقای ترکیه در آن به رغم تمامی نگرانی‌های موجود، تاکید کرد.

عملکرد اردوغان طی چند سال اخیر نشان داده که او توانایی بسیار بالایی در بهره‌گیری از تضاد و تناقض‌های حاکم بر منطقه دارد و در حالی که شرکت‌های ترکیه‌ای از مهم‌ترین صادرکنندگان کالا به اسرائیل هستند، به یکی از محبوب‌ترین چهره‌ها در میان فلسطینیان تبدیل شده است. اردوغان در شرایطی که با عربستانی‌ها قراردادهای اقتصادی هنگفتی منعقد می‌کند و کشورش یکی از مهم‌ترین مقاصد توریست‌های عربستانی قلمداد می‌شود، به مقابله با محاصره قطر از سوی عربستان می‌رود و از محاصره قطر بیشترین بهره را برای قبضه کردن بازار این کشور کسب می‌کند.

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین در شرایطی که اتحادیه اروپا برای چندمین بار متوالی حاضر به پذیرش عضویت کشورش نشده، با دریافت هزینه(!) مانع از ورود مهاجران غیرقانونی به اروپا شده و هم‌اکنون نیز در سایه خرید سامانه اس-400 شخصیتی همچون ترامپ را تا مرز اعلام آمادگی برای اعطای کمک‌های بلاعوض نظامی به کشورش پیش برده است.

در سایه داده‌های فوق باید دید این حرکت پاندولی اردوغان تا چه زمانی ثمربخش خواهد بود، به ویژه که هر اختلاف و بی‌نظمی‌ای در ضرباهنگ آن می‌تواند کل برنامه حرکت را دچار مشکل کند و نتایج معکوسی بدهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها