رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو مطرح کرد:

گسترش لوازم یدکی تقلبی و بی‌کیفیت در بازار

 یک تعمیرکار خودرو برای تهیه یک گیربکس دستی برای یک خودروی سواری توصیه می‌کند آن را در بسته‌بندی‌های منسوب به شرکت‌های ایران‌خودرو خریداری کنیم. دلیل این توصیه را هم وجود فزاینده لوازم تقلبی و دست‌دوم در بازار عنوان می‌کند که به‌عنوان فابریک فروخته می‌شود. حتی برخی تعمیرکارها زیر بار نصب این‌گونه لوازم یدکی هم نمی‌روند، زیرا نمی‌خواهند در صورت بروز حادثه‌ای، مسئولیتی متوجه آنها شود.

گسترش لوازم یدکی تقلبی و بی‌کیفیت در بازار
کد خبر: 322674
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۹ ۱۰:۲۷:۰۵

اعتمادآنلاین| ‌ رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو می‌گوید: بازار لوازم یدکی پر از قطعات بی‌کیفیت شده و از همین رو، تعمیرکاران مسئولیت نصب آنها را نمی‌پذیرند.


یک تعمیرکار خودرو برای تهیه یک گیربکس دستی برای یک خودروی سواری توصیه می‌کند آن را در بسته‌بندی‌های منسوب به شرکت‌های ایران‌خودرو خریداری کنیم. دلیل این توصیه را هم وجود فزاینده لوازم تقلبی و دست‌دوم در بازار عنوان می‌کند که به‌عنوان فابریک فروخته می‌شود. حتی برخی تعمیرکارها زیر بار نصب این‌گونه لوازم یدکی هم نمی‌روند، زیرا نمی‌خواهند در صورت بروز حادثه‌ای، مسئولیتی متوجه آنها شود.

بالطبع وقتی چنین اتفاقی رخ می‌دهد، می‌توان حدس زد که بازار لوازم یدکی دچار مشکلاتی شده است. گیربکس یاد شده را نمی‌توان به‌راحتی در بازار یافت. یک تعمیرکار گیربکس برای پیدا کردن این محصول دو روز فرصت می‌خواهد و می‌گوید اگر بگردیم پیدا می‌شود، اما تقریباً کمیاب است.

راننده دیگری می‌گوید باتری‌ساز از تعویض دریچه گاز خودرو به دلیل اطمینان نداشتن به اجناس خودداری و توصیه کرده ابتدا وسیله روی خودرو تست و بعد خریداری شود.

ثبات قیمت یا کیفیت؟

به نظر می‌رسد تحریم و مشکلات دیگر صنعت خودرو، موجب کمیابی این محصولات شده است. تحریم و رشد قیمت ارز باعث شده قطعات باکیفیت با قیمت‌های سابق فاصله زیادی بگیرند و از این رو، بسیاری از عرضه‌کنندگان این محصولات برای از دست ندادن مشتری و بازار خود، به سمت نمونه‌های درجه دوم رفته‌اند تا بتوانند از طریق ارائه یک ثبات نسبی قیمت، مشتریان خود را در بازار پرتلاطم حفظ کنند. اما در مقابل برخی خرده‌فروش‌ها نمی‌خواهند به هر قیمتی مشتریان خود را نگه دارند و تلاش می‌کنند حتی با قیمت‌های بالا نیز همان لوازم یدکی درجه یک سابق را در فروشگاه خود عرضه کنند.

اینها اعتبار خود را نه در ثبات و ماندگاری روی نرخ‌های سابق، بلکه در کیفیت می‌جویند. یک فروشنده لوازم یدکی وقتی درباره قیمت تسمه‌تایم از او سؤال می‌پرسم، می‌گوید ما فقط تسمه‌های فرانسوی ارائه می‌کنیم و قیمت آن هم 220 هزار تومان است. می‌گوید نمی‌توانیم با دادن یک تسمه بی‌کیفیت خودمان را شرمنده مشتری‌ها کنیم.

یک فروشنده لوازم یدکی موتورسیکلت هم می‌گوید که همیشه در بازار قطعات درجه چندم موجود بوده، اما فروش آنها در مراکزی که اعتباری میان مشتریان داشتند، باب نبود. ولی حالا با افزایش قیمت‌ها این‌گونه قطعات خواهان بیشتری یافته است.

علیرضا نیک‌آیین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران در رابطه با این مسئله توضیح داد: در حال حاضر قطعات باکیفیت در بازار به‌ندرت یافت می‌شود و از آنجایی که یک مکانیک برای حفظ اعتماد و ایمنی مشتری باید نسبت به کیفیت و کارکرد قطعات اطمینان داشته باشد، تعویض قطعات را مشروط به کیفیت آن می‌کند، چرا که در غیر این صورت با بروز هر مشکلی، اولین اقدام صاحب خودرو، شکایت از آن تعمیرکار و تقاضای خسارت از اوست.

وی گفت: مراجعان، تعمیرکاران و حتی فروشندگان و واردکننده‌های لوازم یدکی، دانش لازم را برای تمیز دادن قطعات باکیفیت و بی‌کیفیت ندارند؛ موضوعی که می‌تواند یکی از عوامل ورود این‌گونه قطعات به کشور باشد. این ناآگاهی به همراه قیمت ارزان و به‌تبع سود بیشتر، واردکننده را وا می‌دارد که به بازار قطعات تقلبی و بی‌کیفیت وارد شود.

به گفته نیک‌آیین، تاجر و برخی تولیدکنندگان قطعات داخلی تنها دنبال سود بالا هستند و رضایت مردم برای آنها اهمیتی ندارد.

وی البته ادامه داد: ما نمی‌گوییم تولید داخل بی‌کیفیت است، اما نظارتی بر آنها وجود ندارد. دور اول تولید، جنس با کیفیت می‌سازند، ولی سطح کیفی آن در دورهای بعدی کاملاً متفاوت می‌شود. مثلاً شاهد این موضوع بوده‌ام که از یک مهره، دو گرم کم کرده تا سود خود را بیشتر کنند. این مهره‌ها با یک آچار شکسته می‌شود.

نیک‌آیین درباره نحوه ورود این قطعات بی‌کیفیت به بازار گفت: در گذشته پیش از اینکه خودرویی وارد شود، قطعات آن وارد می‌شد. در حال حاضر بهترین قطعات، آلمانی هستند و با اینکه چین هم قطعات درجه اول دارد، اما این واردکننده‌های ما هستند که اجناس بی‌کیفیت و ارزان خریداری می‌کنند. قبلاً بولبرینگ‌هایی وجود داشت که 10 سال کار می‌کرد، اما الان نوع چینی آن وارد شده که در روزهای اول کار صدایش درمی‌آید.

وی درباره اینکه مشتریان چگونه می‌توانند میزان کیفیت قطعات را تشخیص دهند، گفت: در حال حاضر بازار پر از این‌گونه قطعات شده و چاره‌ای برای آن وجود ندارد.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران درباره نرخ‌های متفاوت ارائه شده از سوی تعمیرکاران هم توضیح داد: آنهایی که از اتحادیه جواز دارند، هر سال لیست قیمتی شامل نرخ تعمیر همه خودروها به آنها داده می‌شود. این نرخ‌ها با سازمان حمایت از مصرف‌کننده و طی جلساتی که با آنها برگزار می‌کنیم، تدوین می‌شود و در نهایت به قیمتی یکسان برای همه تعمیرکاران می‌رسیم.

وی گفت: یک سری تعمیرکار فاقد مجوز هستند که تخصص و اطلاعات فنی ندارند. اینها از مردم دستمزد گرانی هم می‌گیرند و ما هر هفته حدود 20 تا 30 شکایت از آنها داریم. خوشبختانه سازمان اماکن هم با ما همکاری می‌کند، ولی متأسفانه این تعمیرگاه‌های بی‌مجوز مثل قارچ سبز می‌شوند که دلیل آن هم عدم تعادل بین عرضه و تقاضا است.

نیک‌آیین افزود: ما برای شناسایی اینها بازرس داریم و با شکایت مردم آنها را پلمپ می‌کنیم.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها