رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس پاسخ داد:

بودجه صداوسیما مبتنی بر عملکرد تخصیص داده می شود؟

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: از آنجا که عملکرد و برون‌داد دستگاههای فرهنگی به ویژه صدا و سیما به اندازه کافی رضایتبخش نیست به همین دلیل تخصیص بودجه براساس عملکرد موجب تحت تاثیر قرار گرفتن حقوق و دستمزد کارکنان این دستگاه‌ها شده و ضرر اصلی متوجه آنان می‌شود.

بودجه صداوسیما مبتنی بر عملکرد تخصیص داده می شود؟
کد خبر: 322691
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۹ ۱۱:۰۱:۳۳

اعتمادآنلاین| جمشید جعفرپور، گفت: با توجه به حساسیت و اهمیت رسانه ملی، قانون اساسی نظارت بر عملکرد این سازمان را به شورایی تحت عنوان شورای نظارت بر عملکرد صدا و سیما محول کرده و برای این مهم نمایندگانی از قوای سه‌گانه به عضویت آن درآورده و ضروری است که وظایف تعیین شده برای این شورا توسط اعضای آن به درستی انجام شود.

نماینده مردم لارستان در مجلس تاکید کرد: قطعا ضروری است شورای نظارت بر عملکرد صدا و سیما وظایف و مسؤولیتهای محول شده را طبق قانون اساسی به ویژه در حوزه برنامه‌سازی‌ها به درستی انجام دهد.

وی، داوری درباره محتوای برنامه‌ها، فیلم‌ها و مسابقات صدا و سیما را مشروط به تدوین شاخص‌هایی دانست که توسط شورای نظارت بر عملکرد صدا و سیما تدوین می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس متذکر شد: درباره برنامه‌های صدا و سیما و بی‌محتوا یا کم‌محتوا بودن آنها نمی‌توان به صورت کلی اظهار نظر کرد و اعلام شود بر همین اساس بودجه این سازمان عریض و طویل اصلاح می‌شود. موضوعی که می‌توانم بر آن تاکید کنم، ضرورت نظارت دقیق شورای نظارت بر عملکرد صدا و سیما طبق 175 قانون اساسی است اما داوری درباره محتوای برنامه‌های پخش شده نیازمند تعریف شاخص‌های مصوب توسط این شوراست.

جعفرپور با اشاره به عزم دولت برای اصلاح ساختار بودجه و تدوین بودجه عملیاتی، گفت: پرداخت بودجه به صورت عملیاتی قطعا منطق درستی دارد اما نحوه اجرای این مهم در دستگاه‌های فرهنگی نیازمند پیش‌نیازها و نیازهایِ متفاوت از دستگاه‌های غیرفرهنگی دارد.

این عضو فراکسیون ولایی مجلس با بیان اینکه بودجه دستگاه‌های فرهنگی مبتنی بر عملکرد نیست، افزود: ساختار دستگاه‌های فرهنگی در حال حاضر برای اعمال بودجه براساس عملکرد طراحی نشده و سازگار نیست به بیان روشن‌تر از آنجا که عملکرد و برون‌داد دستگاههای فرهنگی به اندازه کافی رضایتبخش نیست به همین دلیل تخصیص بودجه براساس عملکرد موجب تحت تاثیر قرار گرفتن حقوق و دستمزد کارکنان این دستگاه‌ها شده و ضرر اصلی متوجه آنان می‌شود.

وی از سازمان برنامه و بودجه خواست تخصیص بودجه بر اساس عملکرد دستگاه‌های فرهنگی را با تاخیر انجام دهد.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه ابتدا باید ساختار دستگاه‌های فرهنگی را بازاصلاح و متناسب با برون‌داد و عملکرد کند و در گام بعد بودجه آنها را مبتنی بر عملکرد تخصیص دهد در این صورت آثار تصمیم جدید دولت دامنگیر کارکنان این دستگاه‌ها نمی‌شود.

جعفرپور پیشنهاد داد: باید به دستگاه‌هایِ فرهنگی به صورتِ عام و سازمان صدا و سیما به صورتِ خاص، برنامهِ زمانبندی و سررسید داد تا در چارچوب زمان‌بندی‌ها بتوانند خود را به شاخص‌ها و استانداردهای تعیین شده برسانند.

نماینده مردم لارستان در مجلس متذکر شد: تخصیص یکباره بودجه دستگاه‌های فرهنگی و صدا و سیما مبتنی بر عملکرد این دستگاه‌ها موجب ایجاد تنش در نیروی انسانی و برنامه‌سازان این دستگاه‌ها می‌شود. برای اعمال بودجه عملیاتی در دستگاه‌های فرهنگی به ویژه سازمان صدا و سیما باید تناسبی از وظایف، برنامه‌ها، اختیارات و سررسیدها تعریف شود و اجازه داد با شیب مناسبی ساختار دستگاه‌های فرهنگی در دوره زمانی مشخصی شاهد بهبود عملکرد شود.

وی بر افزایش کیفی و محتوایی برنامه‌ها، فیلم‌ها و مسابقات صدا و سیما تاکید کرد و افزود: این سازمان حتما باید برنامه‌های کیفی و بامحتوا تولید و پخش کند البته بخشی از این کار می‌تواند از طریق برون‌سپاری وظایف انجام شود تا با کاهش مسؤولیت‌های محوله بستر اعمال بودجه‌های عملیاتی در این سازمان بزرگ به وجود می‌آید.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها