کد خبر: 322756
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۹ ۱۳:۱۶:۲۵
| |

حسن رسول، فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

درآمدها و هزینه‌های بودجه باید متناسب با شرایط باشد/ تخصیص بودجه با رویکرد اولویت‌بندی هزینه‌ها و صرفه‌جویی از اختیارات دولت است

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه درآمدها و هزینه‌های بودجه باید متناسب با شرایط فشارهای آمریکا باشد، گفت: نظام تخصیص منابع براساس سند بودجه با رویکرد اولویت‌بندی هزینه‌ها و صرفه‌جویی از اختیارات دولت است.

درآمدها و هزینه‌های بودجه باید متناسب با شرایط باشد/ تخصیص بودجه با رویکرد اولویت‌بندی هزینه‌ها و صرفه‌جویی از اختیارات دولت است
کد خبر: 322756
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۹ ۱۳:۱۶:۲۵

اعتمادآنلاین| حسن رسول، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به رویارویی پیچیده و حساس آمریکا و متحدینش علیه ایران بیان کرد: آنها دنبال فشار هر چه بیشتر اقتصادی به ایران از طریق تحریم‌ها و به صفر رساندن صادرات و فروش نفت ایران هستند و در مجموع جنگ تمام عیار اقتصادی را علیه ایران تدارک دیده‌اند با این امید که فشارهای اقتصادی زمینه اعتراض عمومی را علیه حاکمیت فراهم کرده و ایران منفعلانه حاضر به مذاکره با آنها شود.

وی ادامه داد: در مقابل جمهوری اسلامی با اتخاذ استراتژی صبر راهبردی و مقاومت ملی در حال افزایش تاب آوری ملی و مواجهه با این تهاجم بی سابقه است. در این بین یکی از راهکارهای مهم برای رسیدن به این هدف شناسایی منابع درآمدی جدید، پیدا کردن راه‌های ممکن برای دور زدن تحریم‌ها و صرفه جویی برای کاستن هزینه‌ها است.

رسولی همچنین با اشاره به این که صرفه جویی باید ابتدا از دستگاه‌های عمومی و دولتی آغاز شود تا مردم را متقاعد کند در این مقاومت مشارکت کنند، تصریح کرد: در شرایط بحرانی فعلی باید درآمدها و هزینه‌های بودجه متناسب با شرایط باشد تا بسیاری از هزینه‌های نهادهای انقلابی، دولتی و عمومی کاهش یابد.

این عضو شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: رسیدن به این هدف به هماهنگی سران قوه نیاز دارد. دولت و مجلس اصلاح ساختار بودجه را وعده داده‌اند، اما به همراهی قوه قضاییه برای صرفه جویی ممکن در این قوه و همچنین پیشگیری از اختلاس‌ها و مقابله با همه جریان‌ها، اشخاص و باندهای سودجو نیاز دارند. اگر این محورها به صورت منسجم اجرا شود می‌توانیم امیدوار باشیم که در مقابل تحریم‌های آمریکا خواهیم توانست مقاومت کنیم.

رسولی ادامه داد: شاهدیم که تراز تجاری و بازرگانی کشور به نفع صادرات و در جهت کاهش واردات است. سرعت رشد تورم کاهش یافته و صنایع داخلی با استفاده از فرصت تحریم‌ها در حال جان گرفتن هستند. در این شرایط به بیشترین صرفه جویی و همچنین یافتن مسیرهای جدید برای افزایش درآمدها نیازمندیم. اگر این مسیر را مجموعه حاکمیت با موفقیت پشت سر بگذارند، دشمن در این باور خود که اقتصاد نقطه آسیب پذیر جمهوری اسلامی ایران است تجدید نظر خواهد کرد.

وی با اشاره به نقش دولت در تهیه و نظارت بر بودجه کشور تاکید کرد: دولت در مراحل مختلف تهیه بودجه اختیارات بلامنازعی دارد. تنظیم و تقدیم لایحه بودجه برای همه قوا جزو اختیارات انحصاری قوه مجریه است. براساس قانون برنامه و بودجه کشور، نظام تخصیص منابع براساس سند بودجه با رویکرد اولویت بندی هزینه‌ها و صرفه جویی از اختیارات دولت است. دولت این اختیار را دارد که از طریق شورای اقتصاد و تنظیم سیاست‌های تجاری و بازرگانی و نظام تعرفه‌ها در جهت کنترل و نظارت هر چه بیشتر بر احکام و تبصره‌های بودجه اقدام کند. البته در صورت عدم همکاری سایر قوا میزان توفیق دولت کامل نخواهد شد.

رسولی همچنین خاطر نشان کرد: نظارت دولت بر بودجه علاوه بر مراحلی که به آن اشاره شد به اعمال اختیارات سازمان برنامه و بودجه در جهت تنظیم و مبادله موافقت‌نامه‌های عمرانی و اجرای بین سازمان برنامه و بودجه به نمایندگی از دولت و سایر دستگاه‌ها نیز برمی‌گردد. از طریق حوزه معاونت خزانه وزارت اقتصاد و دارایی و بخش‌های مربوط ذی‌حسابی‌ها این امکان برای دولت وجود دارد که در عین اجرای بودجه با بسیج ظرفیت ذی‌حسابی‌ها از اسراف و تبذیر جلوگیری کند. مراحل بعدی نظارت بر بودجه در اختیار مجلس و قوه قضاییه خواهد بود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها