کد خبر: 322831
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۹ ۱۵:۵۳:۴۵
| |

در بیانیه حزب توسعه ملی ایران اسلامی تاکید شد:

حفظ برجام در وضعیت دشوار کنونی به سود کشور است

حزب توسعه ملی ایران اسلامی دربیانیه‌ای تاکید کرد: در صورت اتخاذ سیاست‌های عاقلانه و مدبرانه، حفظ برجام می‌تواند در میان مدت، بدون نیاز به مذاکره از موضع ضعف با آمریکا، منجر به عقب‌نشینی دولت ترامپ از مواضع فعلی شود.

حفظ برجام در وضعیت دشوار کنونی به سود کشور است
کد خبر: 322831
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۹ ۱۵:۵۳:۴۵

اعتمادآنلاین| کمیته اطلاع رسانی حزب توسعه ملی ایران اسلامی، در بیانیه این تشکل اصلاح طلب درباره وضعیت خطیر کشور پس از خروج آمریکا از برجام، ضمن تاکید بر ماندن ایران در برجام آمده است: ایستادگی توام با درایت و دوراندیشی در قبال عهدشکنی‌ها و فشارهای آمریکا از طریق ماندن در برجام و عدم تخطی از مفاد آن و تن ندادن به ماجراجویی‌های نظامی و تحریکات احتمالی در این زمینه، حفظ و گسترش روابط حسنه سیاسی با اروپا، روسیه و چین و بالاخره تلاش برای به شکست کشاندن تحریم‌های آمریکا با کمک این دولت‌ها، مهم‌ترین اقدامات پیشرو حاکمیت است.

همچنین تاکید شده است: ایجاد همبستگی ملی از طریق گفت وگوی ملی، جلب اعتماد، رضایت و مشارکت همه مردم و اتخاذ تصمیمات استراتژیک کشور با توجه به نظر و نگاه غالب در جامعه موجب به سلامت گذراندن کشور از شرایط موجود است.

حزب توسعه ملی در بیانیه خود با تاکید بر ماندن ایران در برجام منافع و مضار خروج از برجام را بررسی کرده و ضمن آگاهی دادن بیشتر به مردم به تصمیم گیرندگان کشور نیز در خصوص لزوم اتخاذ تصمیم عقلانی و مدبرانه هشدار داده است.

حزب توسعه ملی در بررسی دستاوردهای خروج از برجام نوشته است: توافقنامه برجام در کنار پایان دادن به اجماع جهانی علیه ایران، تنها محدودیت‌هایی که به همراه داشته است، عدم امکان اقدام به غنی‌سازی در سطح بالا، آن هم برای مدتی محدود است، که مهمترین نتیجه این اقدام می‌تواند دست‌یابی به بمب هسته‌ای باشد. حال آنکه عدم تلاش برای رسیدن به این توانمندی، تعهدی است که رعایت آن حتی پیش از امضای برجام، همواره موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران بوده است و بارها بنا به فتوای صریح رهبرمعظم انقلاب، رسماً و علناً حرام اعلام شده است. بنابراین مهمترین دستاورد به ظاهر مثبت خروج از برجام، ایجاد و امکان ساخت سلاح هسته‌ای برای کشور است که اولاً حرام شرعی است و ثانیاً به فرض نبود چنین حرمتی، سلاح هسته‌ای نه تنها تهدیدات علیه کشور را کاهش نخواهد داد، بلکه به مراتب به آن‌ها خواهد افزود و سرنوشت کشور و نظام را به مراتب بحرانی‌تر از کره شمالی دارای سلاح هسته‌ای خواهد کرد و همچنین موجب تضعیف و شاید حتی محرومیت از حمایت‌های فعلی کشورهای حامی ایران در مقوله هسته‌ای مانند روسیه خواهد شد.

در ادامه، بیانیه، نتایج منفی خروج از برجام را هم برشمرده است: خروج از برجام نه تنها تحریم‌های غیر قانونی و ظالمانه آمریکا را علیه کشورمان کاهش نخواهد داد، بلکه این تحریم‌های یک‌جانبه را به تحریم‌های چند جانبه و بین‌المللی تبدیل خواهد کرد. پرونده هسته‌ای کشورمان را که با تلاش‌های قابل تحسین دولت روحانی از شورای امنیت و ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد خارج شده است، مجدداً به شورای مذکور عودت خواهد کرد و فشارهای اقتصادی غیر قانونی و بی‌سابقه دولت تندروهای آمریکایی را که از فشارهای دوره دولت اوباما به مراتب شدیدتر و گسترده‌تر است، به فشارهای به ظاهر قانونی بین‌المللی تبدیل خواهد کرد.

در بند دیگر بیانیه، دومین نتیجه منفی خروج ایران از برجام اینگونه تبیین شده است: اروپای متحد که پس از جنگ جهانی دوم همواره دنبال‌روی آمریکا بوده است و در ماجرای خروج دولت ترامپ از برجام برای نخستین بار رسماً و علناً حداقل به لحاظ سیاسی برابر آمریکا ایستاده و عملاً آن دولت را در انزوای سیاسی قرار داده است، با خروج احتمالی ایران از برجام، مجدداً تابع و دنباله‌روی تصمیمات آمریکا خواهد شد و این بزرگترین پیروزی دیپلماتیک کشور پس از انقلاب اسلامی و موقعیت استثنایی سیاسی بین‌المللی کشورمان بدون کوچکترین دستاورد مثبتی بر باد خواهد رفت.

از نظر حزب توسعه ملی ایران اسلامی، باید با استفاده از تمامی ابزارهای دیپلماتیک و ظرفیت‌های کشور برای واداشتن اروپا، چین و روسیه جهت انجام تعهدات‌شان تلاش کرد، لکن هر اقدامی از داخل کشور که خواسته یا ناخواسته به اتحاد مجدد اروپا و به تبع آن روسیه و چین با آمریکا علیه ایران منجر شود، اشتباهی نابخشودنی در قبال کشور و منافع ملی است و مسببان آن می بایست پاسخگوی آن در قبال ملت شریف و تاریخ ایران زمین باشند.

حزب توسعه ملی به کسانی که معتقدند اروپا به رغم داشتن تعهدات برجامی، اقدامی در قبال تحریم های ظالمانه و غیر قانونی آمریکا نکرده و عملاً با ترامپ از در سازش در آمده است، متذکر شده است: فشارهای بی‌سابقه آمریکا، نه تنها اروپا که قسمت عمده اقتصادش غیردولتی و دراختیار بخش خصوصی است، بلکه کشورهایی مانند چین و روسیه را نیز که بخش اعظم اقتصادشان دراختیار دولت است، عملاً از انجام اقدامی درخور و تاثیرگذار در مقابله با تحریم‌های آمریکا باز داشته است. خروج از برجام علاوه بر از بین بردن موقعیت سیاسی بین‌المللی استثنایی و بی‌نظیر کشورمان در 40 سال پس از انقلاب، این زمینه را ایجاد خواهد کرد تا با به بوته فراموشی سپردن عهدشکنی‌های آمریکا در ماجرای برجام، مجدداً ایران را بعنوان ناقض قوانین بین‌المللی به جهانیان معرفی کند.

حزب توسعه ملی ایران اسلامی بر این باور است که حفظ برجام به سود کشور، نظام و منافع ملی است و در صورت اتخاذ سیاست‌های عاقلانه و مدبرانه، می‌تواند در میان مدت، بدون نیاز به مذاکره از موضع ضعف با آمریکا، منجر به عقب نشینی دولت ترامپ از مواضع فعلی شود.

حزب توسعه ملی ضمن هشدار درباره سیاست های ماجراجویانه احتمالی خاطرنشان کرده است: منافع رژیم صهیونیستی در تشدید هر نوع تنش بر کسی پوشیده نیست. تندروهای آمریکا نیز از این تنش‌ها، بلکه حتی از یک جنگ محدود استقبال می‌کنند که علت آن، نیاز مبرم به دستاوردی برای پیروزی در انتخابات آینده آن کشور است. در این زمینه باید هشدار داد که وجودعواملی نظیر اسرائیل می تواند تنش و جنگ محدود را به یک جنگ ویرانگر غیر قابل کنترل برای طرفین تبدیل کند.

حزب توسعه ملی در این بیانیه با اشاره به اینکه در مقطع کنونی مدیریت افکار عمومی جهانی، مستلزم مدیریتی هوشمندانه است؛ یادآور شد: این مهم باید در اختیار وزارت امور خارجه و شخص دکتر ظریف قرار گیرد که در این ارتباط از تبحر و کارآمدی خوبی برخوردارند و سایر نهادها از ورود غیرهماهنگ به این حوزه خودداری کنند. در این ارتباط و به عنوان نمونه می‌توان از طراحی و معرفی "تیم بی" در فضای رسانه‌ای جهان و خود آمریکا نام برد که آثار موفقیت‌آمیزی بدنبال داشت.

بخش دیگر بیانه حزب توسعه ملی به راهکارهای مناسب برای عبور از شرایط اشاره کرده و آنها را در دو بخش سیاست خارجی و سیاست داخلی دسته بندی کرده است. در راهکارهای سیاست خارجی آمده است: ایستادگی توام با درایت و دوراندیشی در قبال عهدشکنی‌ها و فشارهای آمریکا از طریق ماندن در برجام و عدم تخطی از مفاد آن و تن ندادن به ماجرجویی‌های نظامی و تحریکات احتمالی در این زمینه و در عین حال عدم نفی اصل "مذاکره" به عنوان ابزار مفید و کارآمدی برای حل مسائل میان دولت‌ها و استمرار و تقویت استراتژی اعلامی و شعار راهبردی دولت مبنی بر عدم پرهیز از مذاکره با آمریکا در صورت بازگشت به برجام یا رفع تحریم‌ها از راهکارهای عبور از شرایط موجود است.

در ادامه بیانیه آمده است: وجود زمینه مناسب در میان کانون‌های منتقد و مخالف سیاست‌های جمهوری‌خواهان تندرو از جمله برخی از اعضای حزب دموکرات و حتی جمهوری خواهان معتدل، از جمله ظرفیت‌هایی است که جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با سیاست‌های خصمانه کاخ سفید و کاستن از شدت آن می‌تواند از آن‌ها حداکثر استفاده را داشته باشد. اتخاذ راه کارهای دیپلماتیک به جای استفاده از اهرم‌های نظامی به منظور دست یابی به توافقاتی سازنده با کشورهای عرب همسایه، به نفع همه دول منطقه است. نخستین راهکار حزب توسعه ملی در حوزه سیاست داخلی ایجاد همبستگی ملی از طریق گفت وگوی ملی، جلب اعتماد، رضایت و مشارکت همه مردم و اتخاذ تصمیمات استراتژیک کشور با توجه به نظر و نگاه غالب در جامعه است.

عدم انسداد فضای رسانه‌ای و بازکردن مسیر برای بحث و گفت وگو، برخورد قاطع با فساد، خصوصاً فساد مالی مسئولان و برگزاری انتخابات براساس استانداردهایی از آزادی، سلامت و مشارکت عمومی که با پرشورترین حالت ممکن به وقوع بپیوندد؛ از مهم ترین محورهای پیشنهادی حزب توسعه ملی برای عبور از شرایط کنونی در داخل کشور است. تامین نیازهای کلان کشور به ارز و کالا از طریق تداوم گفت وگو و اعمال فشار به اروپا، روسیه و چین، حفظ قدرت خرید مردم در شرایط بحرانی اقتصادی و وحدت مدیریت کشور از دیگر سیاست های اقتصادی توصیه شده در بیانیه حزب توسعه ملی است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها