یک کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان غیر ارادی انصراف داد/ این موضوع باید بررسی شود

یک عضو شورای مرکزی فراکسیون امید با بیان این که موضوع انصراف یکی از کاندیداهای حقوق‌دان شورای نگهبان بررسی شود، گفت: طبق اعلام این کاندیدا او به صورت غیر ارادی انصراف داده که باید این موضوع بررسی شود.

یک کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان غیر ارادی انصراف داد/ این موضوع باید بررسی شود
کد خبر: 322942
|
۱۳۹۸/۰۴/۳۰ ۰۹:۴۱:۲۶

اعتمادآنلاین| محمود صادقی در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس در تذکری با انتقاد از انصراف غلامی یکی از کاندیداهای حقوقدان شورای نگهبان در آخرین جلسه هفته گذشته مجلس گفت: اتفاقی که در روز رای گیری برای کاندیداهای حقوق‌دانان شورای نگهبان رخ داد این بود که یکی از آنها اعلام انصراف کرد. آن هم قبل از آنکه نوبت به صحبت ایشان از پشت تریبون برسد. این اتفاق مغایر با شأن و حقوق نمایندگان بخصوص آن‌هایی است که می‌خواستند به این حقوقدان رای دهند و حق این نمایندگان اجحاف شده است.

وی افزود:‌ طبق قانون اساسی باید از رشته‌های مختلف حقوقی، حقوقدان در شورای نگهبان وجود داشته باشد که ما در حال حاضر حقوق‌دان آشنا به حقوق کیفری را در شورای نگهبان نداریم که آقای غلامی چنین تخصصی را داشت.

نماینده تهران با بیان این که رئیس قوه قضاییه هم از انصراف این حقوقدان اطلاعی نداشته است، گفت: قاعدتا ایشان باید در جریان قرار می‌گرفت که اگر زودتر این انصراف انجام می‌شد ایشان هم کسی را جایگزین می‌کرد.

صادقی خطاب به لاریجانی گفت: در همین رابطه نامه‌ای را به شما برای رسیدگی به این موضوع نوشته‌ام چون این حقوق‌دان اعلام کرده که انصرافش غیر ارادی بوده است باید این موضوع بررسی شود. همچنین با اصلاح آیین نامه این الزام صورت گیرد که کاندیداها دو برابر تعداد حقوقدانان معرفی شود که اگر انصرافی هم رخ داد شاهد کاهش کاندیدا نباشیم.

صادقی مجددا تاکید کرد:‌ این که رئیس قوه قضاییه هم اطلاعی نداشته است قابل تامل است و باید این موضوع بررسی شود.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: اگر پیشنهادی برای اصلاح آیین نامه دارید، ارجاع دهید. البته که اگر تعداد کاندیداها دو برابر تعداد حقوق‌دانان شود معقول است که در این دفعه 5 نفر معرفی شد که یک نفر هم انصراف داد و نمایندگان از بین 4 کاندیدا انتخاب کردند.

وی افزود: درباره‌ موضوع انصراف هم باید رسیدگی شود البته در همان جلسه ابتدا به بنده گفته شد که به صورت شفاهی انصراف می‌دهند که نپذیرفتم و گفتم باید انصراف به صورت کتبی اعلام شود. البته که با بنده هم در این باره مشورت صورت نگرفت با رئیس قوه قضاییه هم مشورت صورت نگرفت. در نهایت هم بنده مطلع نیستم و باید مشورت صورت گیرد.

رئیس قوه قضائیه هفته گذشته محمد دهقان، صادقی مقدم، هادی طحان نظیف، علی غلامی و عبدالحمید مرتضوی را به مجلس معرفی کرد که غلامی انصراف داد و در نهایت مجلس محمد دهقان را با 230 رای، محمدحسن صادقی مقدم را با 181 و طحان نظیف را با 156 رای انتخاب کرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها