سی‌نت گزارش می‌دهد:

6 راهکاری که جان شما را نجات می‌دهد/ معرفی چند برنامه تلفن همراه برای حفظ سلامتی

حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری باید در اولویت کارهای هر شخص باشد. انجام معاینه به صورت ماهیانه و مراجعه به پزشک به شما کمک می‌کند همیشه سالم بمانید. این مقاله علائم 6 بیماری را معرفی کرده و برنامه‌های تلفن همراه مرتبط با آن را ارائه داده است.

6 راهکاری که جان شما را نجات می‌دهد/ معرفی چند برنامه تلفن همراه برای حفظ سلامتی
کد خبر: 322972
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۵ ۱۴:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- ما باید همیشه مراقب سلامتی خود باشیم و این کار را اول از خانه‌مان شروع کنیم. اگر به سادگی و به طور منظم نزد پزشک نمی‌روید، دیگر وقت آن شده چند اقدام بسیار آسان را برای حفظ سلامتی خود انجام دهید. لیستی از وسایل و برنامه‌هایی که به شما کمک می‌کند تا علائم بیماری‌های خود را شناسایی کنید در زیر آمده است.

گاهی مردم به خاطر گران بودن هزینه ویزیت پزشک و همچنین شلوغی مطب‌ها از رفتن به دکتر و چکاپ کردن صرف‌نظر می‌کنند و فقط وقتی پیش پزشک می‌روند که حالشان بسیار بد باشد. اگر نمی‌توانیم برای چکاپ منظم سلامتی خود وقت بگذاریم، حداقل چند راه پیشگیری از بیماری را یاد بگیریم. راهکارهایی که می‌خواهیم ارائه دهیم حتی از چک کردن شبکه‌های اجتماعی هم کمتر زمان می‌برد.

1- قلب

کاردیا موبایل

ضربان قلب یا نبض یکی از مهم‌ترین علائم نشان‌دهنده سلامت شماست. اندازه‌گیری منظم ضربان قلب به شما کمک می‌کند تا بیماری‌هایی مثل فیبریلاسیون دهلیزی یا ضربان قلب غیرطبیعی را شناسایی کنید.

ضربان قلب طبیعی شما چقدر است؟

ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت باید بین 60 تا 90 ضربان در دقیقه باشد.

قلب شما در چه صورتی در شرایط مطلوب نیست؟

اگر ضربان قلب‌تان تندتر یا کندتر از میزان مطلوب است باید دلیل آن را بیابید. مثلاً اگر وقتی به کارتان فکر می‌کنید و ضربان قلب‌تان بیشتر می‌شود، باید میزان استرس کار را پایین بیاورید. اگر احساس می‌کنید قلب‌تان بیشتر از 100 ضربه در دقیقه می‌زند، باید خیلی زود به اورژانس زنگ بزنید زیرا ضربان قلب بالا علامت بیماری قلبی یا فشارخون است.

وسایلی که به شما کمک می‌کند مراقب قلب‌تان باشید

بیشتر ساعت‌های هوشمند میزان ضربان قلب شما را در طول روز اندازه‌گیری می‌کنند. برنامه EKG در اپل واچ 4 به طور خودکار فیبریلاسیون دهلیزی را بررسی می‌کند.

اگر سابقه بیماری‌های قلبی دارید، بهتر است برنامه کاردیا موبایل (Kardia Mobile) را در صورت امکان خریداری کنید چون این برنامه ضربان تند (بیشتر 100 ضربه در دقیقه) و ضربان آهسته (کمتر از 60 ضربه در دقیقه) را بررسی می‌کند. اپلیکیشن کاردیا موبایل (Kardia Mobile) نوار قلب شما را از طریق پدهای کوچک انگشتی نشان می‌دهد. این پدها به پشت گوشی شما متصل می‌شوند.

2- فشار خون

فشارسنج

احتمالاً با فشار محکم کاف که پزشک برای اندازه‌گیری فشارخون دور بازویتان می‌بندد آشنا هستید. پزشک با این کار فشار خون شما را اندازه‌گیری می‌کند. فشارخون ممکن است یکی از علائم بیماری‌های قلبی، سکته، سندروم متابولیک و دیگر بیماری‌ها باشد. شما می‌توانید در خانه نیز فشارخون خود را اندازه بگیرید. این کار برای اشخاصی مناسب است که پرفشاری دارند یا هنگامی که نزد پزشک می‌روند فشارخون آنها بر اثر اضطراب بالا می‌رود.

فشارخون طبیعی چقدر است؟

فشار خون طبیعی کمتر از 80/120 است.

فشار خون شما در چه صورتی در شرایط مطلوب نیست؟

اگر فشار خون‌تان زیاد بود، مضطرب نشوید. دوباره فشار خود را بگیرید. اگر عدد بیشتر از 80/120 بود به پزشک مراجعه کنید تا بیماری‌های پرفشاری و پیش از پرفشاری را درمان کند.

وسایلی که به شما کمک می‌کند مراقب فشار خون خود باشید

می‌توانید به شیوه قدیم از فشارسنج جیوه‌ای استفاده کنید اما امروزه فشارسنج‌های بی‌سیمی وجود دارد که خواندن اعداد از روی آنها بسیار آسان است و می‌توانید سوابق بیماری‌تان را نیز پیگیری کنید.

3- مو

مو

طبیعی است که گاهی تغییراتی در موی خود حس کنید. این تغییرات با بالا رفتن سن نیز نمایان می‌شود اما اگر هر چند ماه یک بار موهایتان را بررسی کنید ضرر نخواهید کرد.

چه چیزهایی را باید در موهایتان بررسی کنید؟

تغییرات ناگهانی در حجم مو (تعداد موهای سرتان)؛ ریزش بدون دلیل موها؛ پوست نرم سر.

در چه صورتی موهایتان در حالت طبیعی نیست؟

تعداد غیرطبیعی موها باقیمانده در شانه هنگام شانه زدن یا شستن موها و تغییرات پوست سر را باید با پزشک در میان بگذارید. تغییر در حجم مو یکی از علائم بیماری‌هایی مثل کم‌خونی و تیروئید است. ممکن است برآمدگی، قرمزی، حالت فلس مانند یا پوسته پوسته شدن پوست سر نشانه عفونت یا بیماری‌های پوستی باشد. نازک شدن تار موها به صورت ناگهانی و پوسته پوسته شدن آن یکی از علائم داشتن استرس بالاست.

برنامه‌ای که به داشتن موهای سالم کمک می‌کند

برنامه Hair journal به شما این امکان را می‌دهد که از موهایتان عکس بگیرید و علائم بیماری را در طول زمان پیگیری کنید. شما به این ترتیب می‌توانید هر گونه تغییری را که ممکن است سلامت‌تان را به خطر بیندازد متوجه شوید.

4- پوست

پوست

بنیاد سرطان پوست پیشنهاد می‌کند که هر شخص با هر نوع پوستی باید ماهیانه پوست خود را بررسی کند. این کار فقط ده دقیقه زمان می‌برد و برای پیشگیری از ابتلا به سرطان بسیار حائز اهمیت است. چگونگی انجام این کار را در زیر توضیح می‌دهیم:

چگونه بفهمیم پوستمان سالم است؟

هیچ تغییری نباید در یکنواختی، رنگ یا خال‌های ضخیم به وجود بیاید. ضایعه‌های زبر یا بی‌رنگ که به صورت ناگهانی و بدون دلیل ظاهر شوند مهم‌اند.

چطور بفهمیم پوست حالت طبیعی ندارد؟

تغییرات ناگهانی در لکه‌ها یا خال‌ها، ظهور یا افزایش خال‌های جدید، پیدایش ضایعه‌های خشک، فلس‌مانند، قرمز، درخشان یا زبر را باید با یک متخصص پوست در میان بگذارید و نظر او را جویا شوید.

برنامه‌ای که به شما کمک می‌کند پوستی سالم داشته باشید

یکی از برنامه‌هایی که به بررسی سلامت پوست کمک کرده و سرطان پوست را تشخیص می‌دهد برنامه SkinVision است.

5- پستان‌ها

سرطان سینه

پستان خود را به صورت ماهیانه معاینه کنید. بنیاد ملی سرطان پستان پیشنهاد می‌کند که همه، حداقل ماهی یک بار، پستان خود را معاینه کنند. بله، همه! مردها هم باید این کار را انجام دهند چون در معرض ابتلا به سرطان خواهند بود.

چطور بفهمیم پستان سالم است؟

تمام نقاط پستان باید نرم باشد. این معاینه را در حالت خوابیده و ایستاده انجام دهید.

چه چیزی در پستان طبیعی نیست؟

اگر هر گونه تغییر یا توده در پستان دیدید، مضطرب نشوید. اغلب توده‌های خوش‌خیم به‌ دلیل تغییرات هورمونی در پستان به وجود می‌آید. گرچه بهتر است برای اینکه خیال‌تان آسوده شود برای چکاپ به پزشک مراجعه کنید. اگر چیز مشکوکی وجود داشته باشد، پزشک آزمایش‌های بعدی را انجام می‌دهد.

برنامه‌ای که به شما کمک می‌کند سالم بمانید

اگر فراموش می‌کنید که خود را معاینه کنید، بهتر است از برنامه Check Yourself استفاده کنید. شما می‌توانید در این برنامه مشاهدات خود را یادداشت کنید و شیوه‌های پیشگیری از سرطان یا درمان آن را بیابید.

6- لثه

لثه

بیماری ورم لثه و التهاب لثه به بیماری‌های دیگری مثل دیابت، پوکی استخوان، بیماری قلبی، عفونت‌های ریوی و حتی سرطان مرتبط است. دانشمندان هنوز چرایی این مسئله را کشف نکرده‌اند اما احتمالا دلیل ایجاد بیماری‌های لثوی ورم است. ورم یکی از فاکتورهای مهم در پیدایش بیشتر بیماری‌ها است.

چگونه بفهمیم لثه حالت طبیعی دارد؟

لثه باید نرم و صورتی‌رنگ باشد و هیچ ورم یا خون‌ریزی نداشته باشد و دهان بوی بدی ندهد.

چه لثه‌ای سالم نیست؟

اگر لثه خونریزی کند یا به عقب رفته باشد، ضایعه‌های بی‌رنگ داشته باشد، بین دندان‌ها سوراخ یا کیسه‌ای وجود داشته باشد یا تنفس بدبو باشد، باید با یک دندان‌پزشک مشورت کنید. ممکن است این علائم منجر به بیماری‌های ورم و التهاب لثه شود.

برنامه‌هایی که به شما کمک می‌کند بیماری لثوی را تشخیص دهید

برنامه Breathometer تنفس شما را بررسی می‌کند و «ترکیبات استنشاقی سولفور» را که علامتی برای بیماری التهاب لثه است چک می‌کند. برنامه Mint نیز که در کنار همین برنامه موجود است، به شما کمک می‌کند تا سلامت دهان و دندان خود را حفظ کنید. همچنین بهتر است به‌ جای مسواک‌های معمولی از مسواک برقی استفاده کنید.

توجه: اطلاعاتی که در این مقاله آمده فقط برای اهداف آموزشی است و قصد ندارد هیچ توصیه پزشکی ارائه دهد. همیشه هر سوالی مربوط به پزشکی و سلامت دارید از یک پزشک متخصص بپرسید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها