پنتاگون:

«طرح عبور آزاد و باز» در تنگه هرمز عملیاتی می‌شود

یک مقام وزارت دفاع آمریکا می‌گوید که واشنگتن با متحدانش در ناتو و دیگر شرکای خود درباره طرح عبور و مرور آزاد در تنگه هرمز و خلیج فارس رایزنی کرده و این طرح طی هفته‌های آینده اجرایی می‌شود.

«طرح عبور آزاد و باز» در تنگه هرمز عملیاتی می‌شود
کد خبر: 322974
|
۱۳۹۸/۰۴/۳۰ ۱۰:۲۴:۳۲

اعتمادآنلاین| شبکه الجزیره در گزارشی نوشت: آمریکا نگران اشتباهات محاسباتی است که ممکن است باعث درگیری‌های ناخواسته در خلیج فارس شود، و به همین بهانه در حال آماده شدن برای آغاز یک سازوکار اطلاعاتی و نظارتی با مشارکت متحدانش برای تضمین «عبور آزاد و باز» برای کشتی‌ها است.

«جان رود» معاون سیاسی وزیر دفاع آمریکا در «نشست امنیتی اسپن» که روز شنبه برگزار شده، گفت: «ما در حال آغاز یک مفهوم تحت عنوان «محافظ» هستیم که در آن ما مجموعه‌ای از کشورهای متعهد را برای حفاظت از عبور آزاد و باز تجارت در تنگه هرمز و در خلیج فارس در اختیار داریم.»

او افزود: «آمریکا مذاکراتی با متحدان خود در ناتو و برخی شرکا و دیگر کشورها در خلیج [فارس] داشته است تا به این فرایند که برای باز بودن حیاتی آبراه‌ها حیاتی است، بپیوندند.»

او اضافه کرد که عملیات جدید طی روزها و هفته های آتی اجرایی خواهد شد.

رود گفت: «ایده این است که نگهبان‌های بیشتری برای نظارت بر فعالیت‌ها در خلیج [فارس] با قابلیت ارزیابی‌های اطلاعاتی و نظارتی داشته باشیم و همچنین یک حضور دریایی و هوای برای بازگرداندن ثبات و توانایی پاسخ نیز داشته باشیم.»

جان رود در ادامه با ادعای اینکه آمریکا دنبال درگیری با ایران نیست گفت که واشنگتن به جمهوری اسلامی ایران هشدار می‌دهد که نباید در زمینه حفاظت از نیروهای آمریکایی و مردم آمریکا تردیدی وجود داشته باشد.

او در ادامه بدون اشاره به تحرکات نیروهای آمریکایی و غربی در منطقه مدعی شد که «پتانسیل اشتباه محاسباتی در سمت ایران بالاست. آنها این را با توقیف نفتکش بریتانیایی نشان دادند. این نوع اصطکاک‌ها در یک منطقه آبی کوچک باعث افزایش امکان برخوردهای ناخواسته خواهد شد.»

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها