کد خبر: 322997
|
۱۳۹۸/۰۴/۳۰ ۱۱:۰۰:۵۲
| |

محسن مهرعلیزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

ریشه تحریم انتخابات ایده تندروی‌هایی است که در هر جناحی وجود دارد/ لیست‌ امید تجربه‌ ناموفقی بود/ حال‌ و روز اصولگراها بهتر از اصلاح‌طلبان نیست/ نمایندگان به‌خاطر هزینه‌ انتخابات وارد مناسبات رانتی می‌شوند

محسن مهرعلیزاده گفت: کسانی به نمایندگان در دوران انتخابات کمک می‌کنند به امید اینکه 10 برابر آن را به دست بیاورند و بنابراین بعضی نمایندگان برای جبران هزینه‌های انتخاباتی خود وارد مناسبات رانتی می‌شوند.

ریشه تحریم انتخابات ایده تندروی‌هایی است که در هر جناحی وجود دارد/ لیست‌ امید تجربه‌ ناموفقی بود/ حال‌ و روز اصولگراها بهتر از اصلاح‌طلبان نیست/ نمایندگان به‌خاطر هزینه‌ انتخابات وارد مناسبات رانتی می‌شوند
کد خبر: 322997
|
۱۳۹۸/۰۴/۳۰ ۱۱:۰۰:۵۲

اعتمادآنلاین| محسن مهرعلیزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به مانند بسیاری از اصلاح‌طلبان معتقد است اتفاقی که برای فراکسیون امید افتاد ریشه در ردصلاحیت‌ها دارد؛ «وقتی رد صلاحیت گسترده انجام می‌شود و شما در یک فاصله زمانی 10، 15 روزه باید از میان لیست تأیید شده‌ها عده‌ای را انتخاب کنید، هیچ راهی ندارید جز این مسیر ندارید.»

او می گوید لیست امید یک تجربه ناموفق برای جریان اصلاحات نبود بلکه تجربه ای ناموفق برای کل روند تصمیم گیری انتخابات بود. او گرچه امیدوار است شورای نگهبان در انتخابات پیش رو با نگاهی متفاوت کاندیداهای اصلاح طلب را بررسی صلاحیت کند اما این کنایه را هم می زند که رایزنی با شورای نگهبان بعید است تاثیرگذار باشد. مهرعلیزاده وقتی پای وضعیت رقیب به میان می آید می گوید حال و روز آنها هم بهتر از ما نیست. برخی از قسمت‌های گفت‌وگوی محسن مهرعلیزاده را در ادامه می‌خوانید:


*برای نامزدی انتخابات مجلس شرایط را می‌سنجم

*کادرسازی مدیریتی در دوران خاتمی رخ داد اما احمدی‌نژاد آن را متوقف کرد

*در زمان آقای احمدی نژاد روند کادرسازی قطع شد و اساسا با هر دیدگاه یا تفکری نیروهای نسل اول انقلاب و حتی نسل بعدی که با دولت خاتمی کار می‌کردند به شکل خیلی صریح و ناپسند کنار گذاشته شدند و نیروهای جدید آمدند.

*بی‌انصافی است که بگوییم نسل اول انقلاب به قدرت چسبیده‌اند

*اگر احساس کنم که مجلس برایند لازم برای مقابله با مشکلات پیشرو را ندارد، یک نفر که سابقه 30، 40 سال سابقه استانداری، مدیر کلی،معاون وزیری،معاون ریاست جمهوری و... دارد، در جایگاهی مثل نمایندگی مجلس قرار بگیرد، حرف بزند و در اصلاح قوانین و لوایح کار کند، جای دوری نمی‌رود.

*به کارگیری جوانان در اول انقلاب بی‌زیان هم نبود

*بعد از ردصلاحیت‌های گسترده راهی جز ارائه لیست امید نداشتیم

*در آن مقطع که نیروهای مجرب و تعیین شده اصلاح طلب‌ها را رد صلاحیت کردند، راهی جز این نبود که از میان افراد موجود، کسانی که بعضا صرفا خودشان اظهار می کردند که ما گرایش ‌اصلاح طلبی داریم و یا به اصلاح طلب‌ها نزدیک هستیم، مصاحبه شوند. این شیوه‌ای است که در هیچ جای دنیا وجود ندارد؛ اما ما بعضاً با شرایطی مواجه می‌شویم که ناگزیر به انتخاب این شیوه می‌شویم.

*در انتخابات مجلس دهم زیبنده نبود لیست اصلاح طلبان حداقلی بسته شود

*لیست امید یک تجربه ناموفق برای کل روند انتخابات بود

*می‌گویید رهبران اصلاحات کنار نشستند و نسل جوان و آقای عارف به تنهایی از پس این کار برنیامدند، وقتی یک موضوع از اساس دچار مشکل شود و به شکل صحیح و معنای اصلی خود پیش نرود مقصر دانستن این و آن ثمری ندارد.

*نمایندگان برای جبران پول‌هایی که هزینه کرده‌اند وارد مناسبات رانتی می‌شوند

*امیدوارم اظهارات دبیر شورای نگهبان درباره کیفیت مجلس در تصمیمات بعدی شورا تاثیرگذار باشد

*چیزی درباره ارتباط بین اصلاح طلبان و شورای نگهبان نشنیدم/تاثیر رایزنی با شورا خیلی جزئی است

*وقتی اصلاح طلب‌ها وارد کار می‌شوند و فضا را آماده و مردم را بیشتر علاقه‌مند می‌کنند، قشر خاکستری استقبال می‌کنند و مشارکت‌ها هم زیاد است. برای ما اصل مشارکت مردم است که وقتی کسی به عنوان نماینده وارد مجلس می‌شود، نماینده واقعی مردم باشد؛ بنابراین باید راه‌باز باشد

*در دنیا هم همین شرایط چند قطبی وجود دارد؛ اما به این صورت که دو قطب سنگین هستند و قطب‌های دیگر اصطلاحا نقش وزنه تعادلی را بازی می‌کنند؛ اما معمولا این وزنه تعادل ها با احزاب بزرگ و اصلی ائتلاف می‌کنند. در کشور ما چون ائتلاف وجود ندارد، در هر مقطعی، هر تصمیمی، هر فضایی و بسته به موقعیت این وزنه تعادل به یک سمت می‌رود و حتی گاهی این قطب‌های کوچک چون بر یک اصول مشخص و واحد شکل نگرفته‌اند، دو دسته می‌شوند و عده ای در یک سمت قرار می‌گیرند و عده‌ای در سمت دیگر.

*نه گفتن مردم به یک جناح بی‌حکمت نیست

*فکر می‌کنم اصولگرایان حال و روزی بهتر از اصلاح طلب‌ها ندارند؛ تشتت در اصول گراها خیلی زیاد است؛ بیشتر از اصلاح طلب‌ها .عدم انسجام دراصلاح طلب هاعوامل بیرونی دارد ولی این عدم انسجام در اصولگراها درونی است.

*برای قضاوت عملکرد اصلاح طلبان باید سال‌های 76 تا 84 را ببینیم

*ریشه تحریم انتخابات ایده تندروی‌هایی است که در هر جناحی وجود دارد. این ایده به هیچ وجه یک ایده اصیل اصلاح‌طلبی به عنوان یک مجموعه با اصالتی که نظام و چارچوب را قبول دارد و می‌خواهد در جهت اصلاح امور حرکت کند، نیست و در آن نمی‌گنجد. گاهی فشارهایی که از آن صحبت کردیم سبب می‌شود عده‌ای در اظهار نظرهای خود چنین مسائلی را عنوان کنند؛ اما این ایده هیچ اصالتی در اصلاح طلبی ندارد.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها