الهه کولایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

بازخوانی تجارب گذشته اهمیت توصیه خاتمی را روشن می‌کند/ کنشگران متعهد مثل آقای خاتمی باید از مصالح سخن بگویند ولو اینکه اقبال نشود

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: در مجموع تصور می‌کنم امروز بیش از هر زمان دیگری و مانند بسیاری از مراحل پیشین نیازمند بازخوانی جدی تجربه‌های خود در دهه‌های گذشته هستیم تا ارزش و اهمیت توصیه اخیر آقای خاتمی مشخص‌تر و روشن‌تر شود. فراموش نکنیم که گذشته چراغ راه آینده است.

بازخوانی تجارب گذشته اهمیت توصیه خاتمی را روشن می‌کند/ کنشگران متعهد مثل آقای خاتمی باید از مصالح سخن بگویند ولو اینکه اقبال نشود
کد خبر: 323104
|
۱۳۹۸/۰۴/۳۰ ۱۴:۵۹:۰۰

اعتمادآنلاین| انتخابات پیش‌رو «تکرار» نه، بلکه «فداکاری» می‌خواهد. در واقع این درخواست سیدمحمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات از مردم است. خاتمی در حالی از ضرورت فداکاری مردم و حضور همه پای صندوق‌های رای می‌گوید که در انتخابات قبلی با تکرار بر ضرورت رای دادن به یک لیست واحد، امیدی‌ها را به مجلس و شوراهای شهر فرستاده بود.

عملکرد راه‌یافتگان لیست امید نیز چنان بود که بر میزان نارضایتی مردم از وضعیت موجود افزوده شد و کار را به جایی رسید که به اعتقاد برخی تحلیل‌گران سیاسی، اصلاح طلبان در دوراهی حفظ سرمایه اجتماعی و مشارکت مجدد در انتخابات قرار گرفتند. ایده مشارکت مشروط از همین‌جا پدید آمد اما اظهارات اخیر خاتمی نشان می‌دهد که با شرط و شروط گذاشتن برای نهادهای نظارتی موافق نیست. شاید هم امیدی به ثمربخش بودن این شرط گذاشتن‌ها ندارد و می‌داند که اول و آخر این مردم و جریان اصلاح طلبی هستند که باید کوتاه بیایند.


رئیس دولت اصلاحات با علم به نارضایتی‌های موجود در جامعه از ضرورت حضور پای صندوق‌های رای می‌گوید و این یعنی راه خود را از دو راهی مذکور برگزیده است. برخی اصلاح طلبان اما خوشبین بوده و گمان می‌کنند که مردم شرایط و موقعیت را درک کرده و یک بار دیگر به حرف خاتمی سر خواهند سپرد. گروه واقع‌بین‌تری از اصلاح طلبان اما بر این باورند که وظیفه یک کنشگر سیاسی همچون خاتمی بیان نظرات خود و نشان ‌دادن مناسب‌ترین راه پیش رو است حتی اگر مورد اقبال قرار نگیرد و با واکنش‌های تندی هم همراه باشد. الهه کولایی، نماینده پیشین مجلس از جمله همین افراد است.


او در این گفت وگو با تاکید بر اینکه « آقای خاتمی با اشراف کامل به گزینه‌های پیش رو در کشور و حتی در سطح منطقه این سخنان را مطرح کرده است» گفت: « ایشان پیش از این هم درباره عملکرد گروه‌های سیاسی مختلف در سطوح مختلف و در نهادهای مختلف؛ حقیقت نسبت به ناامیدی مردم و برآورده نشدن بسیاری از انتظارات آنان هشدار داده بودند اما سخنان اخیر ایشان نشان می‌دهد که تجربه‌های تاریخی ملت ایران به عنوان ملتی بزرگ که بیش از یک صد سال برای دموکراسی و دستیابی به حقوق خود تلاش و تکاپو داشته و فراز و نشیب‌هایی را پشت سر گذاشته، ناکامی‌ها و توفیق‌هایی را اندوخته است را در نظر داشته‌اند. گزینه‌های پیش‌رو هوشیاری بیشتری را طلب می‌کند و این هما استفاده از واژه فداکاری است. چراکه این فداکاری معطوف به منافع خود ملت ایران است.»


این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: «اگر نگاهی به گذشته داشته باشیم و به یاد آوریم، در مرحله‌های پیشین و به ویژه پس از انقلاب اسلامی هر زمانی که مردم با صندوق‌های رای قهر کردند، چه اتفاقاتی افتاد، چه روندی در کشور شکل گرفت و چه نیروهایی قدرت را در سطوح مختلف از جمله مجلس و دولت در اختیار گرفتند. در واقع این سخنان آقای خاتمی با همه دشواریی که در ذات خود دارد نوعی ارجاع دادن به این تجربه‌ها و تمرکز بر گزینه‌های واقعی پیش رو است که با کلمه فداکاری مورد اشاره قرار گرفته است.»


کولایی با اشاره به اینکه «به نظر می‌رسد کسانی که به اصلاح طلبی و ضرورت اصلاحات از دورن هر نظام سیاسی باور دارند ناچارا به این رویکرد گرایش پیدا می‌کنند» گفت: «تجربه‌ها در سطح داخل کشور و چه در سطح منطقه و کشورهای پیرامونی نشان داده که گزینه‌های غیر از این و پشت کردن به صندوق رای چه پیامدها و هزینه‌های گزافی برای مردم دارد».


وی ادامه داد: «البته این روی یک سکه است و کسانی که قدرت اجرایی را به ویژه در برگزاری امر انتخابات بر عهده دارند باید به ضرورت ایجاد مقدمات لازم برای حضور مردم پای صندوق‌های رای نه فقط برای برگزاری امر رای دادن بلکه برای تامین منافع ملی، تامین امنیت کشور و پاسخ دادن به توطئه‌های گوناگونی که پیرامون ما را فرا گرفته، توجه داشته باشند و این ضرورت را مورد غفلت قرا ندهند.»


عضو شورای مرکزی مجمع زنان اصلاح طلب همچنین گفت: «به نظر می‌رسد آقای خاتمی این نکته را نیز از نظر دور نداشته باشند که دعوت مردم به فداکاری زمانی می‌تواند نتیجه‌بخش باشد که برگزار کنندگان انتخابات نیز در سطح نظارت و اجرا به گونه‌ای رفتار کنند که چشم انداز قابل قبولی از این رفتار به وجود آید و امید مردم به بهبود قطع نشود.»


وی در پاسخ به این سوال که آقای خاتمی از جریان اصلاح طلبی چه انتظاری دارد؟ و اینکه آیا دستاورد فداکاری مردم یک لیست امید دیگر خواهد بود؟ گفت: « ما نیازمند توجه دادن و تمرکز کردن بر رویکرد واقع‌گرایی درسیاست داخلی و خارجی خود هستیم. این هنری است که اصلاح طلبان باید به خرج دهند تا میان مطلوب و آرمان خود با واقعیت‌ها ارتباط برقرار کنند. هرچند ایرادات و انتقادات جدی به عملکرد لیست امید در شورای شهر و مجلس شورای اسلامی وارد است اما باید عملکرد آن را در مقایسه با دوره قبل و عملکرد اعضا و نمایندگان پیشین که در شرایط حضور نیافتن مردم در پای صندوق رای به این نهادهای تاثیرگذار انتخابی راه یافته بودند؛ ارزیابی کرد. اگر نگاه مقایسه‌ای این نداشته باشیم به بیراهه خواهیم رفت. البته این به معنای نادیده گرفتن نقد صریح و بی‌رحمانه برای بهبود عملکرد نمایندگان مردم در لیست امید نیست. اگر این عملکرد با دوره‌های گذشته در شورای شهر و مجلس مقایسه نشود و نگاه همه جانبه‌ای به این مساله نداشته باشیم، نگاه و ارزیابی درستی هم به دست نخواهد آمد.»


کولایی گفت: «در مجموع تصور می‌کنم امروز بیش از هر زمان دیگری و مانند بسیاری از مراحل پیشین نیازمند بازخوانی جدی تجربه‌های خود در دهه‌های گذشته هستیم تا ارزش و اهمیت توصیه اخیر آقای خاتمی مشخص‌تر و روشن‌تر شود. فراموش نکنیم که گذشته چراغ راه آینده است.»


این استاد دانشگاه در پاسخ به اینکه درخواست فداکاری آقای خاتمی چقدر از سوی مردم اجابت می‌شود، گفت: «فعالان سیاسی و کنشگران عرصه سیاست وظیفه دارند درباره گزینه‌های واقعی و انتخاب‌های پیش‌رو دیدگاه خود را به ملت منتقل کنند. در واقع این یک تکلیف تاریخی است. ما به ملت بزرگی تعلق داریم که صد سال از تجربه دموکراسی‌خواهی او می‌گذرد اما همچنان با چالش‌های جدی در آن مواجه است. بنابراین اگر به رفتارهای گذشته و گزینه‌های موجود به درستی توجه نکنیم نتیجه‌ای جز تکرار تجربه‌های ناکام تاریخی پیش رو نخواهیم داشت. تصور می‌کنم آنچه آقای خاتمی را به طرح این دیدگاه واداشته، نادیده گرفتن میزان ناامید و گلایه‌های برحق مردم و مشکلات کنونی نیست اما ایشان به درستی به مساله گزینه‌های واقعا مقدور توجه کرده‌اند. از آقای خاتمی به عنوان یک فردی که جایگاه ویژه‌ای در تاریخ معاصر کشور ما به خود اختصاص داده است و در سطح بین‌المللی کار کرده است، این انتظار می‌رود که در برابر وضعیت خطیر کنونی به بیان دیدگاه خود بپردازد و از ضرورت و باید‌ها و مسیرهای تامین مصالح ملی سخن گوید ولو اینکه واکنش‌های تندی هم به همراه داشته است.»


کولایی افزود: « طبیعتا پیش‌بینی اینکه مردم فداکاری مورد نظر آقای خاتمی را انجام می‌دهند یا خیر در جامعه ما که اصولا باید انتظار هر نوع رفتار غیرقابل پیش‌بینی را از آن داشت، دشوار است اما به هر حال کنشگران مسئول و متعهدی مثل ایشان وظیفه دارند از مصالح سخن بگویند حتی اگر اقبال و کنش مثبت اجتماعی به همراه نداشته باشد.»

منبع: آزادی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها