مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت:

شایع‌ترین مخاطره کشور سیل است

نشست مدیران گروه مدیریت خطر و بلایای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور درسالن امام جواد (ع) ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور مدیران و کارشناسان این اداره برگزار شد.

شایع‌ترین مخاطره کشور سیل است
کد خبر: 323266
|
۱۳۹۸/۰۴/۳۱ ۰۹:۵۸:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ در این نشست مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت درمدیریت کاهش خطر بلایا ضمن اعلام اینکه ایران رتبه 8 از 10 نمره را در جهان از نظر مخاطرات طبیعی کسب کرده است، گفت: شایع‌ترین مخاطره کشور سیل است که طی سالیان اخیر 61 درصد کل مخاطرات را تشکیل داده است.

محمداسماعیل مطلق افزود: ایران از نظر جمعیت تحت تاثیر مخاطرات طبیعی نیز جزء ده کشور اول دنیاست. به همین دلیل لازم است برنامه‌هایی جهت جلب مشارکت جامعه برای مقابله با مخاطرات طراحی و اجرا شود.

وی ادامه داد: رویکرد نوین جهان تغییر روش از پاسخ به تقویت پیشگیری و آمادگی است و به تنهایی با پاسخ نمی‌توان انتظار توسعه پایدار در کشور داشت.

مطلق بیان داشت: چارچوب بین‌المللی کاهش خطر بلایا برای سال های 2015 تا 2030 با هدف پیشگیری از خطرهای جدید و کاهش خطر فعلی بلایا از طریق اجرای ادغام یافته و جامع اقدامات اقتصادی، ساختاری، حقوقی، اجتماعی، سلامتی، فرهنگی، محیطی، فناوری، سیاسی و سازمانی که منجر به پیشگیری و کاهش مواجهه با مخاطرات، آسیب‌پذیری‌ها و افزایش آمادگی برای پاسخ و بازیابی و نهایتا تقویت تاب‌آوری، پیشنهاد شده است.

وی ادامه داد: این سند دارای چهار اولویت درک خطر، تقویت حاکمیت خطر بلایا برای مدیریت خطر بلایا، سرمایه‌گذاری در کاهش خطر بلایا برای درک اولویت تاب‌آوری بلایا، ارتقای آمادگی بلایا برای پاسخ و ساخت بهتر از قبل موثر در بازیابی، بازتوانی و بازسازی می‌باشد.

گفتنی است در ادامه این جلسه در خصوص سامانه برنامه‌ریزی عملیاتی و اهمیت آن، هماهنگی‌های لازم برای گزارش‌دهی بهتر، وب سایت در دست طراحی دفتر مدیریت خطر بلایا، توضیحات ارائه و بحث و تبادل نظر شد. سپس مدیر گروه خطر بلایای استان گلستان درس آموخته های سیل اخیر را بیان کرد و مبحث آموزشی زلزله و نکات کلیدی توسط مدیر گروه مدیریت خطر بلایای سمنان ارائه شد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها