مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران مطرح کرد:

وجود 100 کافه تاریخی در تهران/ احیای 121 ساختمان در معرض خطر تخریب

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران گفت:‌در حال حاضر صد کافه تاریخی در تهران وجود دارد و از سوم شهریور نیز جشنواره کافه مقصد گردشگری در مجموعه سعدآباد برگزار می‌شود.

وجود 100 کافه تاریخی در تهران/ احیای 121 ساختمان در معرض خطر تخریب
کد خبر: 323673
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۱ ۱۱:۴۳:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ جانفشان مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در نشست خبری سومین جشنواره و نمایشگاه ملی کافه مقصد گردشگری شهری اظهار داشت: موضوع احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی یکی از اقدامات اصولی در کشور است که در این خصوص نیز سازمان میراث فرهنگی سیاست‌هایی مبنی بر ارائه تاریخچه این بناها دارد. سعی می‌شود در بناهای تاریخی بازدیدکنندگان اوقات خوب و بانشاطی را سپری کنند.

وی بیان داشت:‌ وقتی که می‌گوییم کافه مقصدی برای گردشگری به دنبال این هستیم که رونق، شادابی و احیای مراکز تاریخی اتفاق بیفتد. و همه ما می‌خواهیم اوقاتی داشته باشیم که حالمان خوب باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران ادامه داد: به عنوان مثال آغاز استارت آپ‌ها در کافه‌ها بوده و انقلاب صنعتی نیز در همین کافه‌ها شکل گرفته است.

جانفشان بیان داشت: در حال حاضر یکصد کافه تاریخی در تهران وجود دارد و اگر می‌گوییم 20 میلیون گردشگر خارجی باید در افق 1404 وارد تهران شوند باید برای آن برنامه داشته باشیم و در حال حاضر سالانه 6 میلیون گردشگری خارجی وارد کشور می‌شوند. بنابراین برای افزایش گردشگر خارجی باید یاد بگیریم چطور گردشگر پذیر باشیم و جریان مستمر توریسم را اجرایی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مردم مهربان و بافرهنگی در کشور داریم که دستگاه‌های اجرایی نیز باید در کنارشان برای استانداردسازی از لحاظ کمی و کیفی گردشگری اقدام کنند.

در ادامه سیف رئیس ستاد گردشگری شهر تهران در خصوص این جشنواره اظهار داشت: علت ورود ستاد گردشگری تهران به این مراسم این است که کافه‌ها مقاصد خوب گردشگری هستند و در سال‌های اخیر این اتفاق افتاده است و کافه‌های تاریخی در حال احیا شدن هستند.

وی بیان داشت: در حال حاضر ستاد گردشگری شهر تهران روزهای پنجشنبه هر هفته تورهای گردشگری را برقرار می‌کنند که مردم استقبال خوبی از آن انجام می‌دهند.

رئیس ستاد گردشگری شهر تهران گفت:‌کشور ما معروف به مهمان نوازی است و به این موضوع نیز در جشنواره امسال پرداخته خواهد شد.

121 ساختمان در معرض خطر تخریب احیا شده است

در ادامه شاهین‌پور دبیر سومین جشنواره و نمایشگاه ملی کافه مقصد گردشگری، گفت: کافه‌ها اولین صنفی بودند که در کشور راه‌اندازی شدند و در حال حاضر در تمامی دنیا کافه‌ها مقاصد گردشگری هستند.

وی ادامه داد:‌121 ساختمان در معرض خطر تخریب در حال حاضر احیا و تبدیل به کافه شده‌اند.

دبیر سومین جشنواره و نمایشگاه ملی کافه مقصد گردشگری افزود: متاسفانه در بعضی از کافه‌ها و مراکز غیرمحترمانه و غیر حرفه‌ای از مردم پذیرایی می‌کنند و امسال به این سمت می‌رویم که تمامی استانداردها در میزبانی و میزداری در کافه‌ها رعایت شود و در جشنواره امسال تنوعی ایجاد کرده‌ایم که آثار تاریخی معرفی شوند.

شاهین‌پور بیان داشت: جشنواره کافه مقصد گردشگری شهری از 3 لغایت 8 شهریور در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار خواهد شد و کسانی که به کافه می‌روند بخشی از تاریخ تهران را مشاهده خواهند کرد.

وی گفت: روزانه 11 هزار مخاطب برای جشنواره کافه مقصد گردشگری تهران خواهیم داشت.

دبیر سومین جشنواره و نمایشگاه ملی کافه مقصد گردشگری یادآور شد: امسال برنامه تلویزیونی کافه خوب ساخته خواهد شد و تا اسفند ماه پخش می‌شود.

شاهین‌پور یادآور شد: یکصد کافه سیار امسال در مجموعه سعدآباد خدمات کافه‌داری را ارائه خواهند داد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر قیمت‌های ناعادلانه در بعضی کافه‌ها گفت:متاسفانه قیمت محصولات غذایی افزایش پیدا کرده ولی به دلیل نبود یک صنف شاهد رها بودن و افسارگسیختگی قیمت‌ها هستیم ولی این موضوع باید ساماندهی شود و از سوی دیگر الان قهوه خوب کیلویی 600 هزار تومان شده است.

دبیر سومین جشنواره و نمایشگاه ملی کافه مقصد گردشگری در خصوص ایجاد یک صنف کافه‌داری نیز گفت:‌ ما کافه‌داران روز سوم مهر ماه را روز ملی کافه نام گذاری کرده‌ایم و در تلاش هستیم بتوانیم صنف کافه را مستقل کنیم و هر چه سریع‌تر نسبت به تشکیل صنف کافه اقدام شود.

شاهین‌پور درباره استعمال دخانیات در کافه‌ها نیز گفت:‌در حال حاضر در خیلی از کافه‌ها سیگار کشیدن ممنوع است و باید با اقدامات فرهنگ‌سازی نسبت به کشیدن سیگار در کافه‌ها اقدام شود و در حال حاضر بلایی که سر کافه‌ها آمده این است که قلیانسراها هم اسم‌شان را کافه گذاشته‌اند و در حال حاضر کافه‌ای که قلیان سرو کند را در جشنواره نخواهیم پذیرفت.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها