سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری مایکروسافت روی هوش مصنوعی

یک شرکت هوش مصنوعی به نام OpenAI با حمایت یک میلیارد دلاری مایکروسافت در پی کپی کردن مغز انسان است. مایکروسافت علاوه بر این کمک مالی وعده داده است سیستم‌های جدید محاسباتی خود را، که توان تحلیل حجم قابل توجهی از داده را دارند، در اختیار شرکت OpenAI قرار دهد.

سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری مایکروسافت روی هوش مصنوعی
کد خبر: 323782
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۶ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سرانجام روز دوشنبه 22 جولای و پس از یک ماه مذاکره سم آلتمن رئیس شرکت هوش مصنوعی OpenIA با مایکروسافت، اعلام شد این غول نرم‌‌افزاری برای پیشبرد پروژه هوش مصنوعی یک میلیارد دلار روی شرکت تحقیقاتی آقای آلتمن سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

سم آلتمن

به گزارش نیویورک تایمز، ماه مارس، آلتمن از ریاست Y Combinator کناره‌گیری کرد؛ شرکت استارت‌آپی‌ای که او را به جمع نخبگان سیلیکون‌ولی پرتاب کرده بود. او اکنون با 34 سال سن، رئیس اجرایی OpenAI است؛ OpenAI یک لابراتوار هوش مصنوعی است که آلتمن در سال 2015 برای ساختنش به ایلان ماسک، میلیاردر شناخته‌شده و رئیس اجرایی تولیدکننده خودروهای الکتریکی تسلا، کمک کرده بود.

سال گذشته ایلان ماسک برای تمرکز بر پروژه‌های جاه‌طلبانه استفاده هوش‌مصنوعی در خودروهای تسلا این لابراتوار را ترک کرد. آلتمن از آن زمان OpenAI‌ را از یک شرکت غیرانتفاعی به شرکتی انتفاعی تبدیل کرده تا بتواند با رویکردی تهاجمی‌ امکان جذب سرمایه را افزایش دهد. تلاش آقای آلتمن اکنون با چتر حمایتی مایکروسافت به ثمر نشسته است.

او و تیم پژوهشگرانش امیدوارند هوش عمومی مصنوعی یا A.G.I را بسازند، ماشینی که تمام توانایی‌های مغز انسان را دارد.

شاید این موضوع بیشتر شبیه فیلم‌های علمی-تخیلی باشد، با وجود این، مایکروسافت و OpenAI درباره احتمال استفاده از هوش مصنوعی در تکنولوژی‌های آینده، از جمله سرویس محاسبات ابری یا نوع جدیدی از بازوهای روباتیک، نیز مذاکره کرده‌اند.

طی سال‌های اخیر جمع کوچک اما پرتحرکی از محققان هوش مصنوعی توجه خود را به هوش عمومی مصنوعی (A.G.I) جلب کرده‌اند و از سوی ثروتمندترین شرکت‌های دنیا حمایت شده‌اند؛ به عنوان مثال شرکت DeepMind، یک لابراتوار معروف و از شرکت‌های زیرمجموعه‌ گوگل، نیز اعلام کرده همین هدف را دنبال می‌کند.

بسیاری از متخصصان اعتقاد دارند هوش عمومی مصنوعی هیچ‌وقت، تا دهه‌ها و بلکه قرن‌ها، ظهور نخواهد کرد. حتی آلتمن نیز تایید می‌کند OpenAI شاید هیچ‌وقت به این هدف نرسد. با وجود این، رقابت‌ها همچنان ادامه دارد.

ساتیا نادلا، رئیس اجرایی مایکروسافت، طی یک مکالمه تلفنی با آقای آلتمن تلاش این شرکت برای تولید هوش عمومی مصنوعی را با تلاش مایکروسافت برای تولید کامپیوترهای کوانتوم مقایسه کرد، کامپیوترهایی که نسبت به ماشین‌های محاسباتی امروز به مراتب سریع‌تر عمل می‌کنند.

به تازگی، شرکت آلتمن با 100 کارمند سیستمی تولید کرده که می‌تواند بهترین بازیکنان بازی استراتژیک Dota 2 را شکست دهد. چند سال گذشته انجام چنین کاری غیرممکن می‌نمود.

بازی Dota 2 به این شکل است که هر بازیکن باید در محیطی سه‌بعدی و پیچیده، در کنار بازیکنان دیگر بازی کند و توازن دقیقی را میان دفاع و حمله حفظ کند. به بیان دیگر، این بازی به نوعی کار گروه به سبک قدیم نیاز دارد و یادگیری این مهارت برای ماشین‌ها دشوار است.

اما این کار چگونه انجام شد؟ شرکت OpenAI با استفاده از یک تکنیک ریاضیاتی به نام یادگیری تقویتی این امکان را برای ماشین فراهم کرد که با انجام آزمون و خطاهای بی‌شمار وظایف خود را یاد بگیرد. سیستم جدید این شرکت عامل‌هایی نرم‌افزاری تولید کرد که با انجام مکرر بازی آموختند کدام استراتژی‌ها موفقیت‌آمیز است.

مدت یادگیری عامل‌ها چندین ماه، معادل 45 هزار سال اجرای بازی، طول کشید. این کار به قدرت محاسباتی زیادی نیاز داشت. شرکت OpenAI میلیون‌ها دلار خرج کرد تا به صورت اجاره‌ای به ده‌ها هزار چیپ کامپیوتری موجود در سرویس‌های خدمات ابری‌ای دسترسی پیدا کند که شرکت‌هایی نظیر گوگل و آمازون فراهم می‌کنند.

این موفقیت سرانجام آقای آلتمن و همکارانش را به این نتیجه رساند که می‌توانند به همین شکل هوش مصنوعی A.G.I را تولید کنند. آنها معتقدند اگر بتوانند داده‌های کافی برای توصیف تمام فعالیت‌های روزانه مغز را به دست آورند- و اگر توان محاسباتی کافی برای تحلیل تمام آن داده‌ها را داشته باشند- می‌توانند هوش انسانی را بازسازی کنند.

آلتمن و نادلا

مایکروسافت علاوه بر این کمک مالی وعده داده سیستم‌های جدید محاسباتی خود را، که توان تحلیل حجم قابل توجهی از داده را دارند، در اختیار OpenAI قرار دهد. نادلا در این‌باره گفت: مساله در واقع داشتن چرخه‌ بازخورد تنگی میان تحقق آرمان جاه‌طلبانه هوش عمومی مصنوعی و هدف اصلی کسب‌وکار ما، یعنی ساختن کامپیوتر جهان، است.

این پروژه احتمالاً شامل چیپ‌های کامپیوتری نیز می‌شود که برای سیستم‌های آزمایشی هوش مصنوعی طراحی شده‌اند. مایکروسافت نیز مانند شرکت‌هایی نظیر گوگل، آمازون و ده‌ها استارت‌آپ دیگر در دنیا سراغ این نوع چیپ‌های جدید رفته است.

آلتمن درباره نحوه هزینه این پول می‌گوید بخش اعظم یک میلیارد دلار صرف قدرت محاسباتی مورد نیاز OpenAI برای رسیدن به این هدف می‌شود. و طبق قرارداد جدید، مایکروسافت سرانجام به تنها قدرت محاسباتی OpenAI تبدیل خواهد شد.

نادلا گفت: مایکروسافت ضرورتاً این مقدار پول را یکجا هزینه نخواهد کرد و این فرایند ممکن است به تدریج و در یک دهه طی شود. مایکروسافت دلارهایی را هزینه می‌کند که به کسب‌وکار خودش برگردد، همان‌طور که OpenAI از این غول تکنولوژی قدرت محاسباتی خریداری می‌کند، همکاری این دو شرکت نیز می‌تواند منجر به ظهور گستره وسیعی از تکنولوژی‌ها شود.

OpenAI آگاه است که رسیدن به A.G.I هنوز ممکن نیست، به همین دلیل کار خود را با پروژه‌های خردتر آغاز کرده است. این شرکت به تازگی سیستمی تولید کرد که سعی می‌کند زبان طبیعی انسان‌ها را درک کند. این تکنولوژی از ارائه کمک‌های دیجیتالی نظیر الکسا و گوگل گرفته تا کمک‌های نرم‌افزاری برای تحلیل خودکار اسناد شرکت‌های حقوقی، بیمارستان‌ها و دیگر کسب‌وکارها کاربرد دارد.

از طرف دیگر هر دو شرکت می‌توانند با این توافق همدیگر را بیشتر تبلیغ و تقویت کنند. OpenAI برای رسیدن به جاه‌طلبی‌های خود به قدرت محاسباتی نیاز دارد، اما در عین حال باید پیشروترین محققان دنیا را نیز جذب کند، کاری که انجام آن در بازار استعدادیابی فعلی دشوار است. مایکروسافت نیز در حوزه محاسبات ابری- که اهمیت هوش مصنوعی در آن به سرعت در حال رشد است- با گوگل و آمازون رقابت می‌کند.

در سال‌های اخیر، هوش مصنوعی به لطف تلاش شرکت‌هایی نظیر DeepMind و OpenAI پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است. سیستم‌هایی هستند که می‌توانند تصاویر را تشخیص دهند، واژه‌های تلفظ‌‌شده را درک و با دقتی به مراتب بیش از گذشته چند زبان را ترجمه کنند. اما اینها به معنای نزدیک شدن یا حتی ممکن بودن هوش عمومی مصنوعی (A.G.I) نیست.

اورن اتزیونی، رئیس اجرایی موسسه هوش مصنوعی آلن، یک شرکت تحقیقاتی پرنفوذ در سیاتل، عنوان کرد: فاصله‌ای که در گذشته با هوش عمومی مصنوعی داشتیم چندان تغییری نکرده است.

جفری هینتون، محقق گوگل که به تازگی جایزه تورینگ- جایزه نوبل حوزه محاسبات- را به دلیل پیشرفت‌های چند سال اخیرش در هوش مصنوعی دریافت کرد، در مصاحبه‌ای که اخیراً انجام داد درباره رقابت برای رسیدن به هوش عمومی مصنوعی گفت: این مشکل زیادی بزرگ است. من ترجیح می‌دهم روی چیزی تمرکز کنم که بتوان آن را حل کرد... سوال دیگری نیز درباره هوش عمومی مصنوعی (A.G.I) مطرح است: چرا به آن نیاز داریم؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها