کد خبر: 323808
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۲ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

بهرام قدیمی، رئیس فدراسیون هاکی، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

کمترین بودجه را در بین 51 فدراسیون داریم/ برنامه منظمی برای هاکی زنان داریم

با وجود افتخارات و موفقیت زیاد هاکی داخل سالن در ایران، این رشته هاکی روی چمن است که سهمیه المپیک دارد و کشورهای دیگر روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. در واقع در ایران تمرکز ما بر رشته ای است که دیگر کشورها سرمایه‌گذاری چندانی در آن نمی‌کنند. بهرام قدیمی، رئیس فدراسیون هاکی، اما می‌گوید از امسال قرار است هاکی روی چمن به مسابقات اعزام شود و اردوی تدارکاتی برگزار کند.

کمترین بودجه را در بین 51 فدراسیون داریم/ برنامه منظمی برای هاکی زنان داریم
کد خبر: 323808
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۲ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ منیژه موذن- تیم ملی هاکی ایران روز دوشنبه، 31 تیرماه، برای هشتمین بار قهرمان مسابقات هاکی داخل سالن آسیا شد. این تیم با مربیگری ابوالفضل یوسفی و بازیکنانی همچون نوید طاهری‌راد آقای گل مسابقات و بهداد بیرانوند بهترین بازیکن تورنمنت موفق شد حریف خود قرقیزستان را با نتیجه 10 بر صفر شکست دهد و به مقام قهرمانی دست پیدا کند.

بهرام قدیمی، رئیس فدراسیون هاکی، با انتقاد از کمبود بودجه این فدراسیون در مورد شرایط تیم در مسابقات آسیایی به اعتمادآنلاین گفت: «ما در فدراسیون هاکی مدیریت مشارکتی داریم. هیات‌های فعال را وارد کار کردیم و مربیان خوبی تربیت کردیم که در تیم‌های خارجی مربیگری می‌کنند. برنامه منظم و پنج اردوی تدارکاتی برای تیم مردان و 6 اردو برای تیم زنان از عوامل موفقیت تیم هاکی در این مسابقات بود.»

رئیس فدراسیون هاکی درباره استفاده از مربیان خارجی گفت: «ابتدا یک مربی آلمانی آوردیم، از او یاد گرفتیم و بعد شروع به آموزش مربیان ایرانی کردیم. برای تیم ملی مردان مربی خوب ایرانی داریم، اما برای تیم ملی زنان باید مربی خارجی بیاوریم.»

با وجود افتخارات و موفقیت زیاد هاکی داخل سالن در ایران، این رشته هاکی روی چمن است که سهمیه المپیک دارد و کشورهای دیگر روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. در واقع تمرکز ما بر رشته‌ای است که دیگر کشورها سرمایه‌گذاری چندانی در آن نمی‌کنند.

بهرام قدیمی، رئیس فدراسیون هاکی، اما می‌گوید از امسال قرار است هاکی روی چمن به مسابقات اعزام شود و اردوی تدارکاتی برگزار کند: «هاکی ایران به دلیل بودجه کمی که داشت اولویت را به هاکی داخل سالن داده بود. امکانات مجموعه آزادی برای هاکی روی چمن بهترین امکانات است. اما زمین‌های چمن مخصوص هاکی برای فوتبال استفاده شد. از زمانی که من وارد فدراسیون شده‌ام اولویت اصلی را هاکی روی چمن تعیین کرده‌ایم. ما در گروه B قرار داریم و باید به گروه A برسیم تا بتوانیم در مسابقات المپیک 2020 شرکت کنیم. تیم بزرگسالان قرار است شهریورماه در مسابقات آسیای میانه شرکت کنند.»

قدیمی در ارتباط با امکانات هاکی ایران گفت: «این نوید را می‌دهیم که هاکی روی چمن هم در یک سال آینده مثل هاکی داخل سالن حرفی برای گفتن خواهد داشت. با کنفدراسیون آسیا تعامل خوبی داریم و در برخی زمینه‌ها مانند تهیه لباس و توپ هاکی که قیمت بسیار بالایی دارد به ما کمک می‌کنند.»

تیم هاکی زنان ایران پس از هشت سال به همراه تیم مردان به مسابقات آسیایی اعزام شد. کسب مقام ششم آسیا برای تیمی با بازیکنان جوان و کم‌تجربه، نتیجه چندان بدی نبود. قدیمی در این‌باره گفت: «خانم عبدی را در سمت خود ابقا کردیم و با دو کمک‌مربی و چند بازیکن جوان به مسابقات اعزام شدند. این بچه‌ها تجربه اعزام به مسابقات نداشتند. با توجه به شرایط نتیجه خوبی گرفته‌اند و از این به بعد هم برای تیم زنان برنامه منظمی داریم. وزارت ورزش باید از تیم زنان هاکی حمایت کند تا بتوانند موفقیت بیشتری کسب کنند. ما بودجه چندانی نداریم به طوری که در بین 51 فدراسیون کمترین بودجه را داشتیم.»

رئیس فدراسیون در ارتباط با جایزه قهرمانی تیم ملی هاکی گفت: «400 دلار جایزه را همان‌جا به بچه‌ها و کل کاروان دادیم و با وجود بودجه کم حقوق همه اعضا را پرداخت کردیم.»

به نظر می‌رسد تنها عامل بازدارنده در برابر موفقیت تیم هاکی زنان ایران بی‌تجربگی است. سرمربی این تیم در ارتباط با عملکرد تیمش در مسابقات آسیایی گفت: «ما اختلاف چندانی با تیم‌های آسیایی نداریم، فقط بحث تجربه است؛ قزاقستان و ازبکستان که هم‌گروه‌مان بودند از بازیکنان قدیمی استفاده کردند بدون اینکه دست به بازیکنی بزنند یا جای بازیکنی تغییر کند. تیم قزاقستان هم کاملاً همان تیم بود. تیم تایلند با سرمربیگری مربی سابق تیم ملی مردان، آقای صفایی، این دفعه باز هم دوم شدند. منظورم این است که تیم‌ها همان تیم‌ها هستند، بازیکنان تجربه کسب می‌کنند و روزبه‌روز کیفیت بازی‌شان بالاتر می‌رود. این‌طور نیست که کیفیت بازی‌شان پایین آمده باشد.»

قدیمی ادامه داد: «هاکی رشته‌ای است که هر چقدر در آن تجربه داشته باشید امکان موفقیت بیشتر است. مربی‌هایی که در حال حاضر در این تیم حضور دارند همه جوان هستند. مربی‌هایی که پیشتر بازیکن‌های تیم ملی بودند و خودشان در مسابقات آسیایی حضور داشتند. همه تلاش من این بود که بازیکنان در زمین استرس نداشته باشند و به خودباوری برسند، ولی سن بازیکنانی که در زمین بازی می‌کردند کم بود. از لحاظ کارایی، بازیکنانی که سن کمتری دارند بهتر هستند. دو بازیکن ثابت 18ساله بودند، دفاع اصلی 22 سال داشت. بی‌تجربگی‌ این بازیکنان در زمین مشهود بود؛ مثلاً استرس داشتند و نمی‌توانستند خودشان را جمع کنند. مواقعی که تاکتیک یا برنامه‌ای می‌دادیم برایشان اجرای این تاکتیک‌ها سخت بود. اما در کل خیلی خوب بودند.»

عبدی، سرمربی تیم زنان، درباره امکانات هاکی زنان و تفاوت آن با امکانات تیم مردان گفت: «قبلاً امکانات کم بود. در واقع ارزشی که سال‌های قبل برای هاکی زنان قائل بودند در حد برگزاری مسابقات بود. اما از زمانی که دکتر قدیمی سرکار آمده‌اند، الحق و الانصاف توجه زیادی دارند. با حضور ایشان ما 6 اردو برگزار کردیم؛ در واقع تیمی که به مسابقات آسیایی رفت با 6 اردو رفت. بازیکن تیم ما 6 اردوی تیم ملی تجربه کلی زندگی‌اش بود. به این شکل، نتیجه گرفتن ما در برابر بازیکنانی که حدود 15، 16 سال تجربه جهانی و آسیایی دارند سخت است.»

مربی تیم زنان در رابطه با تفاوت امکانات تیم ایران و دیگر تیم‌ها گفت: «از لحاظ امکانات، به عنوان مثال، تیم قزاقستان که در این دوره از مسابقات شرکت کرده بود، در آرژانتین یا کانادا (اگر اشتباه نکنم) اردو برگزار کرد. یکی دو سال پیش هم در مسابقات جهانی و تورنمنت‌های مختلف شرکت داشت. تیم ازبکستان به همین شکل، تیم مالزی و تایلند نیز سال گذشته در مسابقات شرق آسیا حضور داشتند. بلافاصله بعد از این مسابقات، مسابقات شرق آسیا شروع می‌شود. همه اینها امکاناتی است که آنها دارند و ما نداریم و تفاوت اینجا مشخص می‌شود؛ بعد از هشت سال اولین حضور بین‌المللی ‌ما رقم خورد و این خیلی متفاوت است.»

عبدی در این مورد توضیح داد: «من از عملکرد تیمم واقعاً راضی هستم. به عقیده من بازیکنانم به‌ راحتی می‌توانستند جزو چهار تیم باشند. حتی اگر خودشان دقت بیشتری داشتند، می‌توانستند سوم هم باشند. اما به ‌دلیل بی‌تجربگی و کم‌سن‌ و سال ‌بودن این اتفاق نیفتاد. با این حال اختلاف چندانی نداشتیم که مثلاً بگوییم دو تیمی که در گروه ما بودند اول و سوم شدند. این نشان‌ می‌دهد گروه ما بسیار سخت‌تر از تیم‌های دیگر بوده است.»

او همچنین در مورد آینده تیم هاکی داخل سالن زنان گفت: «اگر اشتباه نکنم، سال 2020 سال کسب سهمیه جام‌جهانی است. تیم اول زنان به جام‌جهانی می‌رود و تیم‌های اول و دوم مردان- به لطف تیم ملی مردان که دو سهمیه دارد- به جام‌جهانی می‌روند. با برنامه‌ریزی‌‌‌ دکتر قدیمی و اظهاراتشان در مراسم استقبال که گفتند «این اولین تجربه تیم است و از این به ‌بعد این تیم رها نخواهد شد»، اگر قرار باشد اردوها از امسال شروع شود، تیم زنان باید دست‌کم 18 یا 20 اردو داشته باشد، در این صورت قطعاً مدعی اول یا دوم می‌شود.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها