کد خبر: 323830
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۱ ۱۷:۵۰:۰۰
| |

کامبیز نوروزی، حقوقدان، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

تعریف قانونی و عرفی فحشا مشخص است/ نقل فحشا به هر شکلی اشاعه فحشا محسوب نمی‌شود

کامبیز نوروزی، حقوقدان، اظهارنظر سخنگوی شورای‌ نگهبان در مورد مطرح نشدن دلایل رد صلاحیت افراد برای حضور در انتخابات گفت: نمی‌توانم درک صحیحی از صحبت آقای کدخدایی داشته باشم. چون تعریف قانونی و عرفی فحشا مشخص است که به اعمال خلاف عفت عمومی اطلاق می‌شود. بنابراین اگر کسی مرتکب اعمال خلاف عمومی در سطح بالا شود، مرتکب فحشا شده است.

تعریف قانونی و عرفی فحشا مشخص است/ نقل فحشا به هر شکلی اشاعه فحشا محسوب نمی‌شود
کد خبر: 323830
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۱ ۱۷:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| «اگر صلاحیت فردی برای حضور در انتخابات تایید نمی‌شود، شورای نگهبان نمی‌تواند دلایل را مطرح کند، زیرا منع شرعی و قانونی وجود دارد و این اقدام خود اشاعه فحشاست.»

کامبیز نوروزی، حقوقدان، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، در واکنش به این اظهارنظر سخنگوی شورای‌ نگهبان گفت: حقیقتاً نمی‌توانم درک صحیحی از صحبت آقای کدخدایی داشته باشم. چون تعریف قانونی و عرفی فحشا مشخص است که به اعمال خلاف عفت عمومی اطلاق می‌شود.

بنابراین اگر کسی مرتکب اعمال خلاف عمومی در سطح بالا شود، مرتکب فحشا شده است که معمولاً این کلمه درباره روابط غیرشرعی جنسی به کار برده می‌شود و کسی که اخبار چنین رفتاری را منتشر کند،‌ مرتکب اشاعه فحشا شده است. پس معنی سخن آقای کدخدایی این است که دلیل رد صلاحیت‌های افراد چیزی جز ارتکاب به فحشا نیست و به همین دلیل اعلام نمی‌کنیم تا مرتکب اشاعه فحشا نشویم.

نوروزی همچنین ادامه داد: به لحاظ حقوقی به چنین اظهارنظری حداقل می‌توانیم 2 اشکال بگیریم. اول اینکه این سخن به گونه‌ای بیان شده است که گویی ارتکاب فحشا یک عمومیتی بین نامزدهای رد صلاحیت‌شده دارد؛ یعنی بیشتر آنها به دلیل انجام فعل فحشا توسط شورای‌ نگهبان رد صلاحیت شده‌اند که در این صورت این اتهام سنگین باید اثبات شود. چون خیلی از افراد را در مظان اتهامی قرار می‌دهد که به لحاظ شرعی، اخلاقی و قانونی چنین چیزی بسیار زشت و نادرست است.

نقل فحشا به هر شکلی اشاعه فحشا محسوب نمی‌شود

این حقوقدان ادامه داد: اشکال دوم هم این است که نقل فحشا به هر شکلی اشاعه فحشا محسوب نمی‌شود. در واقع معنی اشاعه فحشا این است که فعل فحشا برای ترغیب دیگران به فحشا مطرح شود ؛ یعنی عمل زشت به شکلی بیان شود که دیگران را هم به آن تشویق کند. اما اگر شما به عنوان روزنامه‌نگار گزارش تهیه کنید یا شورای‌ نگهبان به شکل مناسبی این عمل را دلیل رد صلاحیت اعلام کند، نه تنها اشاعه فحشا نیست، بلکه چه بسا به نوعی مقابله با فحشاست.

کامبیز نوروزی در پایان اظهاراتش گفت: ای کاش آنهایی که مسئولیت‌های رده‌بالایی دارند، در اظهارات و رفتارهایشان دقت لازم داشته باشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها