کد خبر: 323866
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۱ ۱۶:۴۲:۴۹
| |

آذر منصوری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در نشست نقش صلح در تقویت حداکثری منافع ملی:

ارکان صلح مثبت در سیاست داخلی ما ضعیف است/ برای افزایش قدرت دیپلماسی باید ارکان صلح مثبت در سیاست داخلی نیز نقویت شود

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: در صورت تقویت ارکان صلح مثبت در سیاست داخلی است که ظرفیت‌های رشد نیروی انسانی و حفظ این سرمایه‌ها ایجاد می‌شود.

ارکان صلح مثبت در سیاست داخلی ما ضعیف است/ برای افزایش قدرت دیپلماسی باید ارکان صلح مثبت در سیاست داخلی نیز نقویت شود
کد خبر: 323866
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۱ ۱۶:۴۲:۴۹

اعتمادآنلاین| آذر منصوری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در نشست نقش صلح در تقویت حداکثری منافع ملی بیان کرد: این یک واقعیت است که منافع ملی مانند راهبرد و استراتژی یک مفهوم کشدار است و هنوز حتی توافقی بر سر این مفهوم هم شکل نگرفته است. اما منافع ملی علاوه بر همه مختصات آن با حاکمیت ملی پیوند خورده است. برخی از مهمترین بخش‌های صحبت‌های اذر منصوری را در ادامه بخوانید:

*وقتی صحبت از تعامل با دنیا می کنیم، نمی توانیم فقط به منافع ملی خود فکر کنیم، تعامل با دنیا به این معنی است که باید منافع همه ذی‌نفعان در این تعامل در نظر گرفته شود و در این صورت باید به تقویت بهینه منافع ملی بیندیشیم نه حداکثری.

*امروز همه تقریبا اتفاق نظر دارند که در دو دهه اخیر ما چقدر هزینه های اضافی خواسته یا ناخواسته برای رویکردهای تقابلی داده ایم.


*در یک دوره ای خواسته مانند دوره دولت نهم و دهم و در یک دوره ای ناخواسته مانند دوره بعد از روی کار آمدن ترامپ، اما باید قبول کنیم که این تقابل هم ریشه اش در تقابل گذشته ماست.

*اگر پرونده ایران به شورای امنیت نمی رفت اساسا چه نیازی به برجام بود که ما بخواهیم وارد مذاکرات 22ماهه برای خروج آن از شورای امنیت باشیم.
چرا اصرار داریم صورت مساله را پاک‌کنیم.

*ما این نوع سیاست ها را باید محاسبه عددی و ریاضی کنیم و ببینیم که تاثیر این نوع سیاست در اقتصاد کشور چه بوده است؟

*همه متحدین ما سالهاست از سیاست درهای باز و تعامل با دنیا برای رشد تولید خالص ملی و رشد اقتصاد خود بهره برداری حداکثری می کنند تا در سایه آن برای مردم کشورشان رفاه بیاورند. آیا تقویت رفاه مردم در خدمت تقویت منافع ملی نیست؟

*ما چه در منطقه و چه در جهان باید به یک تعامل بهینه برسیم تا در نهایت از این تعامل به نفع تقویت منافع ملی کشورمان استفاده کنیم.

*البته این یک واقعیت است که منافع ملی مانند راهبرد و استراتژی یک مفهوم کشدار است و هنوز حتی توافقی بر سر این مفهوم هم شکل نگرفته است. اما منافع ملی علاوه بر همه مختصات آن با حاکمیت ملی پیوند خورده است.

*سیاست خارجی ما در ادامه سیاست داخلی ماست و اگر بتوانیم در سیاست داخلی ارکان صلح مثبت را تقویت کنیم در سیاست خارجی هم موفق به تقویت روند صلح در منطقه و جهان خواهیم شد.

*ارکان صلح مثبت در سیاست داخلی ما ضعیف است.

*در صورت تقویت ارکان صلح مثبت در سیاست داخلی است که ظرفیت های رشد نیروی انسانی و حفظ این سرمایه ها ایجاد می شود.


*بیش از 80درصد از شوکهای سیاسی در کشورهایی با صلح مثبت پایین رخ می دهد.

*توزیع عادلانه منابع، جریان آزاد اطلاعات، روابط خوب با کشورهای همسایه و جهان، سطح بالای سرمایه انسانی، پذیرش حقوق همه شهروندان، سطح پایین فساد و ناکارآمدی، سلامت محیط کسب و کار و عملکرد خوب حاکمیت ارکان صلح مثبت هستند که علی القاعده باید به تقویت اقتصاد، تاب آوری جامعه، و همزیستی بیانجامد و زمینه های مناسب را برای رشد ظرفیتهای انسانی ایجاد کند.


*این ارکان قابلیتی برای اندازه گیری صلح مثبت ایجاد کرده است. بنا بر این به صلح مثبت کشورها نمره یک تا پنج را داده اند.

*با توجه به خروج ترامپ از توافق نامه ای بین المللی که پس از 22ماه مذاکره بدست آمد در حال حاضر هیچ تضمینی برای پایبندی او به هر مذاکره و حتی توافق دیگری وجود ندارد مگر انکه دولت امریکا دست از سیاست تقابلی خود با ایران بردارد.

*اما این به این معنی نیست که ما از ظرفیتهای دیپلماسی خود حداکثر استفاده را نکنیم. اتکاء اصلی ما باید بر اساس تعامل و استفاده از همه ظرفیتهای دیپلماسی مان باشد . چه در منطقه و چه در جهان.

*در چهارچوب برجام باید کشورهای اروپایی و عضو به تعهدات خود عمل کنند اما نوع مواجهه ما نباید به سمتی برود که کشورهای اروپایی موید یک جانبه گرایی امریکا شوند.

*ما می توانیم در منطقه روابطمان را با کشورهایی که نقش اصلی در ائتلاف ضد ایرانی دارند بهبود ببخشیم. ایران قبلا هم ثابت کرده که توان این کار را دارد.


*استراتژی نه جنگ و‌نه مذاکره در صورتی در طولانی مدت موفق خواهد بود که؛ تنش ها در منطقه به نوعی مدیریت شود که به درگیری حتی محدود هم نیانجامد.

*نباید اجازه دهیم راه حل سیاسی و دیپلماسی به راه حل نظامی تبدیل نشود، جنگ طلبان به دنبال حذف قدرت دیپلماسی ایران هستند. برای افزایش قدرت دیپلماسی باید ارکان صلح مثبت در سیاست داخلی نیز نقویت شود.


*باید رویکرد حاکمیت نسبت به مطالبات مردم اصلاح شود. ودر فضای داخلی کشور خودمان قائل به گفتگو باشیم.


*برای تقویت فرآیند صلح و مقابله با یکجانبه گرایی امریکا باید از همه ظرفیت های موجود برای تقویت گفتگوها و دیپلماسی عمومی در متطقه و جهان کمک گرفت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها