«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

مجتبی عابدینی چگونه ستاره شمشیربازی ایران شد؟

عابدینی فوق ‌ستاره بود. او ابراگیموف از روسیه را، که دو سال مداوم به برنز جهان و هارتونگ از آلمان را که در مسابقات اخیر جام‌جهانی به مدال رسیده بود، شکست داد و مدال باارزشی به دست آورد و بالاخره جهانی شد.

مجتبی عابدینی چگونه ستاره شمشیربازی ایران شد؟
کد خبر: 324074
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۴ ۱۳:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ منیژه موذن- از همان دهه که در سالن پیر، کم‌نور و بدون امکانات کلاهدوز با شمشیرهای صیقل‌خورده تمرین می‌کرد، به افق‌های دوردست می‌اندیشید. مدال‌های جهانی و المپیک. رویایی در دوردست. رویایی که برای شمشیربازی حتی اندیشیدن به آن نیز محال به نظر می‌رسید.


مجتبی عابدینی اما آنجا و در آن سالن نمور حق نداشت کم بیندیشد. بالای سر عابدینی مردی ایستاده بود که خودش روزگاری همه طلسم‌ها را شکسته بود: پیمان فخری. کسی که بعد از انقلاب، تاریخ را با نخستین مدال‌ شمشیربازی ایران که رنگ برنز داشت، ورق زده بود و حالا در کسوت مربی به شاگردانش نهیب می‌زد که در شمشیربازی هیچ غیرممکنی وجود ندارد.

نتیجه این نهیب‌ها و البته مربیگری استاد حالا اینجاست؛ رشته‌ای که در لب تاریخ ایستاده و همه سکوها را فتح کرده، از قهرمانی آسیا گرفته تا جهان و جام‌جهانی، و حالا به یک رویای بزرگ‌تر می‌اندیشد: مدال المپیک.

تیم ملی شمشیربازی ایران در مسابقات جهانی بوداپست مقام ششم را کسب کرد. رسیدن به این مقام برای شمشیربازی قدم بزرگی بود و اهمیت بالایی داشت. پیمان فخری پس از این مسابقات در مصاحبه‌ای گفته بود: «در تیمی اتفاق بزرگی افتاد و چین قدرتمندی را شکست دادیم که 6 ماه قبل برابر آن شکست خورده بودیم. در یک ماه دو بار مستقیم با چین جنگ المپیک را برگزار کردیم و تقریباً باید بگویم بیش از 60 تا 70 درصد راه کسب سهمیه تیمی المپیک را طی -کرده‌ایم و خیال‌مان راحت است. مقام ششم تیمی نتیجه بسیار خوبی بود که در قهرمانی جهان به دست آوردیم.»

سرمربی تیم ملی سابر در ادامه به نکته مهمی اشاره کرد: «عابدینی فوق ‌ستاره بود. او ابراگیموف از روسیه را، که دو سال مداوم به برنز جهان و هارتونگ از آلمان را که در مسابقات اخیر جام‌جهانی به مدال رسیده بود، شکست داد و مدال باارزشی به دست آورد و بالاخره جهانی شد.»

این مجتبی عابدینی بود که یک‌تنه بار تاریخ‌سازی شمشیربازی ایران را به دوش می‌کشید. او در مسابقات جهانی یک فوق ستاره بود. فوق ستاره‌ای که اولین مدال ایران در مسابقات جهانی را بر گردن آویخت و سهمیه المپیک 2020 توکیو را به دست آورد. اما عابدینی در راه رسیدن به این موفقیت از چه فراز و نشیب‌هایی گذشته بود؟

المپیک 2016 برزیل/ ریودوژانیرو

«سابریست تیم ملی شمشیربازی ایران در ادامه تاریخ‌سازی خود در المپیک به جمع چهار نفر برتر راه یافت تا کاروان ایران در آستانه کسب اولین مدال خود در ریو قرار گیرد. او در نیمه‌نهایی به مصاف شمشیرباز آمریکایی می‌رود.»

در شب‌های المپیک ریو، عابدینی یکی از کسانی بود که تصویر و نامش شادی به دل مردم می‌آورد. او موفق شده بود به جمع چهار نفر برتر راه پیدا کند. گویی معجزه‌ای در راه بود. ایران می‌توانست در رشته‌ای جز رشته‌های سنتی مدال المپیک بگیرد. مجتبی عابدینی نامی بود که در تابستان 95 بر سر زبان‌ها افتاد. هرچند قبل از ریو هم موفقیت‌هایی کسب کرده بود، اما این المپیک بود که ستاره تازه ورزش ایران را متولد کرد.

مجتبی عابدینی در نیمه‌نهایی المپیک از حریف آمریکایی شکست خورد و در رده‌بندی هم حریف شمشیرباز کره‌ای نشد. طلسم مدال المپیک برای عابدینی شکسته نشد. او که از شکست مقابل حریف آمریکایی و ناداوری دلسرد بود، درباره ناکامی‌اش در المپیک گفته بود: «شکست در مرحله نیمه‌نهایی بسیار تاثیرگذار بود و زمان ریکاوری نداشتم، در حالی که حریف کره‌ای زمان بیشتری برای استراحت داشت. بازی رده‌بندی برابر آمریکا بسیار سنگین بود و با ناداوری صورت‌گرفته از لحاظ روحی به هم ریختم. بعد از این اتفاق هم بلافاصله به مسابقه رده‌بندی رفتم و تمام این مسائل دست به دست هم داد تا نتوانم در ابتدای بازی با حریف کره‌ای خوب عمل کنم.» قصه المپیک برای عابدینی تمام شد، اما آنچه مبرهن بود ادامه روند روبه‌رشد این ورزشکار و تاثیر‌گذاری‌اش در ورزش ایران بود.

مجتبی عابدینی در این خصوص به اعتمادآنلاین توضیح داد: «تمام آرزو و فکر و تلاشم با نگرفتن مدال در المپیک از بین رفت و دنیا روی سرم خراب شد. همه می‌دانیم که مدال ارزشمند المپیک با هر مدال دیگری فرق دارد، اما بعد با خودم فکر کردم از این به بعد به بهترین و بالاترین جایگاه برسم. بعد از المپیک، قهرمانی جهان حکم المپیک را دارد.»

جام‌جهانی شمشیربازی 2017/ ایتالیا

«مجتبی عابدینی در فینال جام‌جهانی پادووا ایتالیا به مصاف زاتماری از مجارستان رفت و در نهایت با شکست 15 بر 12 برابر این شمشیرباز مدال باارزش نقره را به دست آورد.»

ایتالیا بدون شک مکان مناسبی برای درخشش یک ستاره است. مجتبی عابدینی در جام‌جهانی 2017 موفق شده بود به فینال صعود کند و با کسب مدال نقره نامش را در کنار مدال‌آوران به ثبت برساند.

او درباره این جام‌جهانی گفت: «در ایتالیا می‌خواستم خودم را ثابت کنم. ثابت کنم که در المپیک حقم مدال بود و حقم را خورده بودند.»

بازی‌های آسیایی سال 2018/ جاکارتا

«مجتبی عابدینی، شمشیرباز اسلحه سابر ایران، در مرحله یک‌چهارم نهایی بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا به مصاف بون گیلاز کشور کره جنوبی رفت و با نتیجه 15 بر 12 شکست خورد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.»

عابدینی در بخش انفرادی مسابقات جاکارتا نتوانست مدال کسب کند و پس از کسب مدال نقره تیمی بازی‌های آسیایی 2018 اندونزی به صورت ناگهانی از دنیای شمشیربازی خداحافظی کرد.

خداحافظی او خط پایان داستان یک ستاره بود که قبل از درخشیدن خاموش شد.

او خود در این‌باره گفت: «بعد از جاکارتا به حدی فشار رویم بود و به حدی مشکلات مالی زیاد بود که باعث شد یک ماه کنار بروم، اما پس از آن آقای فخری مرا متقاعد کرد که برگردم و با بازگشتم توانستم چهار مدال بگیرم.»

مسابقات قهرمانی جهان 2019/ بوداپست مجارستان

بازگشت عابدینی به تیم ملی شاید یکی از بهترین تصمیم‌های زندگی‌اش بود.

«کاپیتان تیم ملی شمشیربازی ایران در رقابت‌های جهانی بوداپست مجارستان یک اولین دیگر را در تاریخ این رشته به نام خود ثبت کرد.»

مجتبی عابدینی در بامداد 21 تیر موفق شد مدال برنز مسابقات قهرمانی جهان در شمشیربازی اسلحه سابر را کسب کند. این اولین بار بود که ایران در مسابقات جهانی شمشیربازی صاحب مدال می‌شد.

عابدینی عنوان کرد: «همه نوع مدال داشتم، اما مدال مسابقات جهانی در کلکسیونم کم بود. دوست داشتم کارهای بزرگ‌تر انجام دهم. برای نخستین بار این مدال را گرفتم. برای اولین بار سهمیه المپیک را گرفتم. اولین بار در المپیک ریو شمشیربازی ایران را به جهان معرفی کردم. حس غرور ملی فوق‌العاده بود و این مدال برایم جایگاه خاصی دارد. کلکسیونم را با مدال المپیک تمام خواهم کرد. اگر مشکلی پیش نیاید، بدون شک مدال المپیک را هم خواهم گرفت.»

پس از گذر از راهی دشوار و تلخ و شیرین‌های بسیار، بالاخره ستاره شمشیربازی در آسمان بوداپست در مجارستان درخشید و آسمان ورزش ایران را روشن کرد.

مجتبی عابدینی زمانی در سالن بدون امکانات کلاهدوز تمرین می‌کرد. می‌گوید از همان روزها به فکر قهرمانی بوده. به دنبال انجام دادن کارهای بزرگ؛ المپیک 2020 می‌تواند پایان باشکوه مجتبی عابدینی در مسیر ستاره شدن باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها