کد خبر: 324207
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۲ ۲۱:۰۰:۰۰
| |

گزارش ویدئویی «اعتمادآنلاین» از نشست «بررسی جایگاه حریم خصوصی در فضای مجازی»؛

میترا حجار: سلبریتی‌ها نباید مردم را نصیحت کنند/ معتقد به آزادی بیان هستم و حتی کامنت‌های صفحه‌ام را هم نمی‌بندم/ ضیاءالدین خرمشاهی، حقوقدان: برخی از قوانین جرم‌انگاری هم شده‌اند اما بازدارنده نیستند

بیست و سومین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و اندیشه با موضوع «جایگاه حریم خصوصی در فضای مجازی» امروز با حضور میترا حجار، بازیگر سینما و ضیاءالدین خرمشاهی، حقوقدان، برگزار شد.

حجم ویدیو: 19.62M | مدت زمان ویدیو: 00:07:47 دانلود ویدیو
کد خبر: 324207
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۲ ۲۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ بیست و سومین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و اندیشه با موضوع «جایگاه حریم خصوصی در فضای مجازی» امروز با حضور میترا حجار، بازیگر سینما و ضیاءالدین خرمشاهی، حقوقدان، برگزار شد. این نشست‌ها چند ماهی هست که آغاز شده و بعد از چند جلسه که فعالان اجتماعی و حقوقدان‌ها درباره این موضوع صحبت کرده بودند، یک بازیگر مهمان نشست شد تا از چالش‌های حریم خصوصی سلبریتی‌ها بگوید.

سلبریتی‌ها نباید مردم را نصیحت کنند

میترا حجار در ابتدای صحبت‌هایش به سن و سال افراد حاضر در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: «بخش اعظم افراد حاضر در شبکه‌های اجتماعی که دنبال اخبار زرد هستند، میانگین سنی حدود 13 سال دارند. به همین دلیل نباید رفتار آنها را به کل جامعه ایرانی تعمیم دهیم.»

او با اشاره به دشواری‌های شهرت عنوان کرد: «وقتی به چهره‌ای تبدیل می‌شوید که میلیون‌ها آدم شما را می‌شناسند، دیگر برای رفتن به سر کوچه هم امنیت ندارید. به هر حال وقتی بازیگر می‌شوید یا تبدیل به هر چهره‌ای می‌شوید که مردم شما را می‌شناسند، این مسائل هم طبیعی است. اما تشخیص درست و غلط بودن رفتار ما در شبکه‌های اجتماعی با یک جمله که در همه مکاتب به آن اشاره شده قابل سنجش است: آنچه برای خود نمی‌پسندی برای دیگران هم مپسند.»

حجار معتقد بود سلبریتی‌ها نباید با زبان نصیحت با مردم صحبت کنند: «بارها پیش آمده که به من می‌گویند جوان‌تر از سنت نشان می‌دهی و من هم در جواب می‌گویم شاید علتش این باشد که گوشت نمی‌خورم. من می‌توانم هر روز درباره فواید گیاه‌خواری بگویم و در شبکه‌های اجتماعی بنویسم، ولی این کار درست نیست. اتفاقاً من دوست دارم سر سفره مردم استیک باشد، اما خودشان انتخاب کنند که چه چیزی بخورند.»

او ادامه داد: «نباید مردم را نصیحت کنیم یا برایشان حدود مشخص‌‌شده‌ای بیاوریم. اتفاقاً باید به آنها حق آزادی بیان بدهیم، البته تا جایی که به کسی آسیبی نرسد. من هیچ‌‌وقت کامنت‌های صفحه اینستاگرامم را نمی‌بندم چون معتقدم مردم باید حق گفت‌و‌گو داشته باشند.»

برای حمل سگ در خیابان‌ها قانون داریم، اما برای حریم خصوصی نه

ضیاءالدین خرمشاهی، حقوقدان، نیز در این نشست با اشاره به فیلترینگ‌های بدون فایده در ابتدای صحبت‌هایش گفت: «همه دیدند که فیلتر کردن مشکلی را حل نکرد که هیچ، بلکه باعث شد افراد بیشتری جذب شوند چون ممنوعیت، جلب توجه ایجاد می‌کند. وقتی مردم را از چیزی منع می‌کنیم اتفاقاً به آنها این پیام را می‌دهیم که به سمت همان فضا بروند. کمااینکه دیدیم تعداد استفاده‌کنندگان تلگرام بعد از ماجرای فیلترینگ افزایش یافت. وقتی به موضوع فکر می‌کنیم به نظر می‌آید پروژه فیلترینگ دست افرادی بود که فیلترشکن‌ها را می‌فروختند.»

خرمشاهی ادامه داد: «به جای فیلتر باید بودجه‌ای صرف تولید محتوای درست کنند، چون فضای مجازی همان‌قدر که دانش می‌دهد، می‌تواند غلط‌انداز باشد. خود من این روزها چیزهای خوبی از شبکه‌های اجتماعی یاد می‌گیریم، اما فضای فرار آن سبب می‌شود آدرس غلط هم به برخی بدهد. به همین دلیل باید مردم را هوشیار کنیم. راه هوشیار کردن هم این است که محتوای ارزشمند در این فضاها بسازیم.»

این حقوقدان با اشاره به ضعف قوانین در حوزه حریم خصوصی عنوان کرد: «قوانین تا به امروز با وجود جرم‌انگاری‌های متعدد، بازدارنده نبوده است. مثالش هم زیاد است؛ از ویدئوها گرفته تا رسیورهای ماهواره که الان در خانه همه وجود دارد. مسئولان برای حمل حیوانی مثل سگ در فضای عمومی قانون می‌گذارند و برخورد سلبی تند هم می‌کنند، اما برای بحران حریم خصوصی که مساله‌ای خطرناک است هیچ قانونی ندارند. نمایندگان مجلس باید به این زمینه ورود کنند و دنبال تصویب یک قانون باشند.»

خرمشاهی با پیشنهاد فراخوان عمومی به حرف‌هایش خاتمه داد: «برای یک بار هم که شده پیش‌نویس قانون را بدهند دست متخصصان واقعی حقوقی. به هیچ جای حاکمیت برنمی‌خورد، اگر برای موارد تخصصی فراخوان عمومی بدهد. در بطن جامعه متخصصان بسیار خبره‌ای وجود دارند که حاضرند بی مزد و منت در چنین مواردی ورود کنند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها