کد خبر: 324488
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۴ ۰۹:۲۲:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از آخرین اخبار انتخابات شورایاری‌ها؛

آغاز پنجمین دوره انتخابات شورایاران/ حذف تعرفه‌های کاغذی در انتخابات/ محله گلشن و منطقه 4 دارای بالاترین مشارکت شهروندان/ جانمایی صندوق های الکترونیکی اخذ رای برای معلولان/ مشارکت 380 هزار نفر تا ساعت 16

پنجمین دوره انتخابات شورایاران شهر تهران از ساعت هشت صبح امروز در 352 محله شهر تهران، آغاز شد.

آغاز پنجمین دوره انتخابات شورایاران/ حذف تعرفه‌های کاغذی در انتخابات/ محله گلشن و منطقه 4 دارای بالاترین مشارکت شهروندان/ جانمایی صندوق های الکترونیکی اخذ رای برای معلولان/ مشارکت 380 هزار نفر تا ساعت 16
کد خبر: 324488
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۴ ۰۹:۲۲:۰۰

اعتمادآنلاین| قراراست انتخابات شورایاران به صورت تمام الکترونیکی برگزار شود که اولین تجربه سراسری تهران در حوزه برگزاری انتخابات مکانیزه است.

انتخابات در حالی به ایستگاه اجرا رسید که 12 هزار و 328 نفر در انتخابات شورایاری ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد صلاحیت 12 هزار و 30 نفر تایید شده است.

پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در 352 حوزه انتخابیه برگزار می‌شود و تعداد 7000 صندوق رای تمام الکترونیک در 1700 شعبه مستقر خواهند شد.

حذف تعرفه‌های کاغذی در پنجمین انتخابات شورایاری‌ها

محمد شجاعان رئیس فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد انتخابات وزارت کشور در ستاد اجرایی انتخابات شورایاری‌های تهران با اشاره به تصمیم شهرداری تهران مبنی بر تجهیز شعبات رای گیری به سیستم الکترونیک، گفت:طبق این تصمیم شهرداری از وزارت کشور درخواست کرد تا تمهیدات لازم صورت گیرد. از همین رو بیش از 1700 شعبه در سطح شهر تهران تماما به سیستم الکترونیک مجهز شده اند.

وی با اشاره به حذف تعرفه کاغذی، افزود: رای دهندگان با دریافت تعرفه الکترونیک پای دستگاه می‌روند و با وارد کردن کد داوطلبی می‌توانند تصویر و نام داوطلب را ملاحظه و پس از اطمینان رای خود را ثبت کنند پس از این مرحله،پرینت رای گرفته می‌شود و داخل صندوق می‌اندازند.

شاجاعان ادامه داد:طبیعی است که ما این پرینت هارا نمی شماریم مگر در مواقع خاص که شکایتی وجود داشته باشد.

وی درخصوص شمارش آرا گفت:پس از اتمام رای گیری دستگاه ها بازگشایی می‌شوند و حافظه دستگاه تخلیه خواهد شد و نتایج مشخص می‌شود.

تشریح نحوه و جزئیات رای دادن الکترونیکی در انتخابات شورایاری‌ها

نایب رئیس ستاد شورایاری‌های شهر تهران با دعوت از همه شهروندان برای شرکت در انتخابات شورایاری‌ها توصیه‌هایی را به منظور تسریع در فرآیند رای گیری الکترونیکی ارائه کرد.

آرش حسینی میلانی در حاشیه شرکت در انتخابات شورایاری‌ها در محله سپهردرباره فرآیند رای گیری گفت: پنجمین دوره از انتخابات شورایاری‌ها از ساعت 8 صبح امروز آغاز شده و اجرای آن تا ساعت 16 ادامه خواهد داشت که در صورت نیاز می‌توانیم تا دو نوبت زمان اخذ رای را تمدید کنیم.

میلانی با بیان اینکه این اولین دوره انتخابات الکترونیکی است، گفت: در همین راستا نیز ممکن است برخی شهروندان ابهاماتی در این زمینه داشته باشند که توصیه می‌کنم پیش از حضور در شعب اخذ رای از سایت شورایاری یا تبلیغات انجام شده حتما لیست 9 نفره از شورایاران محله خود را تهیه کرده و با یادداشت کد انتخاباتی هر یک از این افراد در شعب اخذ رای حاضر شود.

میلانی با بیان اینکه هر فرد فقط یک بار می‌تواند رای دهد، گفت: در تمام محلات امکان انتخاب 9 نفر برای شورایاری‌ها وجود دارد که من پیشنهادم به شهروندان این است که تمام 9 نفر رای دهند اما اگر فردی مثلا در یک شعبه به سه نفر رای دهد دیگر امکان ثبت رای مجدد نداشته و نمی‌تواند به شش نفر باقیمانده در شعبه دیگری رای بدهد.

میلانی همچنین درباره رای گیری در محل زندگی شهروندان نیز گفت: هر شهروند می‌تواند در هر یک از شعب اخذ رای به نامزدهای همان محله رای دهد اما توصیه ما این است که شهروندان در محله زندگی خود رای داده و از این طریق در پیشرفت محله خود سهیم باشند.

وی در مورد فرآیند اخذ رای نیز اظهار کرد: انتخابات الکترونیک به این صورت است که ابتدا افراد شرکت کننده کارت ملی خود را به اپراتور ارائه می‌دهند سپس پس از احراز هویت به سمت صندوق‌های اخذ الکترونیک رای رفته و کد نامزدهای مورد نظر را وارد می‌کنند.

در این مرحله با وارد کردن هر کد تصویر و مشخصات نامزد مورد نظر روی مانیتور صندوق رای نشان داده شده و به این ترتیب می‌توانند 9 نامزد یا هر تعداد مورد نظر از نامزدهای خود را انتخاب کرده و در نهایت با ثبت نهایی رای اسامی تمام افرادی که به آنها رای داده شده روی کاغذی پرینت گرفته شده و به صندوقی که در زیر دستگاه الکترونیکی نصب شده انداخته می‌شود.

میلانی با بیان اینکه تمامی فرآیند این انتخابات زیر نظر مدیریت شهری است، خاطرنشان کرد: با توجه به گستردگی نامزدهای انتخابات و طیف‌های مختلفی که اعم از وکلا، پزشکان، معلمان، کارگران، دانشجویان و ... پیشنهاد ما این است که شهروندان حتما در این انتخابات شرکت کنند.

بازدید رییس شورای شهر از انتخابات

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران با حضور در محله منیریه، مسجد فخریه از روند برگزاری انتخابات بازدید کرد. وی که در محله خود کاشانک و در مسجد امام صادق(ع) رای خود را به صندوق انداخته بود، در جمع خبرنگاران گفت: برای بار دوم رای می دهیم و چک می کنیم تا ببینیم چه اتفاقی می افتد که رای بار دوم با خطا مواجه شد. در حقیقت می خواستیم سیستم الکترونیک را چک کنیم.

هاشمی گفت: خوشحالم که امروز در کنار همکاران در انتخابات شرکت کردیم. از صبح زود در خدمت آقای فراهانی بودیم و به چند حوزه سر زدیم.

بکارگیری 5000 نیرو برای انتخابات شورایاری‌ها

فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران خبر داد: بکارگیری 5000 نیرو برای انتخابات شورایاری‌ها

فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران از اتخاذ تمهیدات لازم برای برگزاری انتخاباتی آرام و عاری از هرگونه مشکل خبر داد.

سردار محمد کریمی در ستاد اجرایی پنجمین انتخابات شورایاری‌ها ، گفت:با توجه به خواسته‌های شهردار مبنی بر برگزاری انتخابات شورایاری ها در فضایی امن و آرام، با بکارگیری بیش از 5000 نیرو برای تحقق این هدف درحال تلاش هستیم.

مشاور شهردار با اشاره به اینکه تا این لحظه مشکل خاصی از سوی مراکز اخذ رای گزارش نشده است،گفت:با تمهیدات اندیشیده شده و با استفاده از توان فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ،در خدمت مردم و رای دهندگان هستیم.

برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در امنیت کامل

سرهنگ جلیل موقوفه‌ای درباره روند برگزاری انتخابات شورایاری‌ها خاطرنشان کرد: برابر هماهنگی‌های انجام شده از ساعت 8 صبح امروز یعنی زمان آغاز رسمی انتخابات شورایاری‌ها ماموران پلیس در بیش از 1700 شعبه اخذ رای در 152 محله پایتخت مستقر شدند.

وی با بیان اینکه استقرار ماموران پلیس تا پایان رای گیری و تحویل شعب اخذ رای ادامه خواهد داشت، گفت: در حال حاضر در هر شعبه اخذ رای دو مامور پلیس مستقر بوده و نسبت به تامین نظم و امنیت اقدام خواهد کرد. همچنین هماهنگی‌های لازم با عوامل پلیس راهنمایی و رانندگی انجام شده تا نسبت به روان سازی ترافیک در شعب اخذ رای در صورت نیاز اقدام شود.

موقوفه‌ای با بیان اینکه تا کنون گزارشی از اخلال در روند برگزاری انتخابات نداشته‌ایم و این انتخابات در امنیت کامل برگزار شده است، گفت: همکاران من در آماده باش کامل بوده و خوشبختانه شهروندان نیز همکاری خوبی با شهروندان داشته‌اند ضمن اینکه لازم است در ادامه نیز همکاری شهروندان با پلیس ادامه داشته و به دستورات و توصیه‌های مامورین حاضر در شعب اخذ رای به منظور تامین نظم و امنیت اقدام کنند.

وی درباره اینکه آیا بازرسین نامحسوس نیز در شعب اخذ رای حضور خواهند داشت، گفت: علاوه بر ماموران پلیس ماموران نامحسوس نیز از شعب اخذ رای بازدید خواهند کرد تا در صورت مشاهده موارد ناامنی با آن برخورد کنند.

امکان دریافت پیامکی کد و اسامی کاندیداهای محلات

محمد فرجود مدیرعامل سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران صبح امروز در حاشیه حضور در ستاد اجرایی پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امسال فرآیند انتخابات چه در قبل، حین و بعد از اجرا متفاوت بوده و تماما الکترونیکی بود، گفت: ثبت نام شورایاری‌ها به صورت الکترونیکی و غیر حضوری انجام شد و این در حالیست که اطلاع رسانی به کاندیدا نیز بر اساس سامانه پیامکی انجام شد و کل فرآیند احراز صلاحیت‌ها غیر حضوری و غیر کاغذی بود و همه اتفاقات بر مبنای پوشه‌های الکترونیکی رخ داد.

دبیر کمیته فاوای انتخابات شورایاری با بیان اینکه سطح آمادگی الکترونیکی بالا رفته و انتخابات نیز به صورت کاملا الکترونیک انجام می‌شود، گفت: امسال برای اولین بار بر روی سامانه شورایاری تمامی مشخصات و اطلاعات مربوط به کاندیدای نهایی بارگذاری شده تا مردم بتوانند اطلاعات دقیق‌تری نسبت به کاندیدا کسب کنند.

وی با بیان اینکه همچنین سامانه پیامکی در نظر گرفته شده که مردم با ارسال اسم محله‌شان به سامانه پیامکی 1370000076 می‌توانند به اسامی و کد کاندیدای محله‌شان دست یابند، گفت: برای اولین بار نیز در کلانشهر تهران صندوق‌ها به صورت کاملا الکترونیکی هستند و پس از دریافت صندوق‌ها از وزارت کشور، طی دو روز اسامی داوطلبان بارگزاری شد و امروز هم بعد از توزیع صندوق‌ها آنها را یک به یک وارد مدار کردیم.

وی با بیان اینکه صندوق‌ها به صورت آنلاین مانیتورینگ می‌شوند، گفت: در دو ساعتی که از آغاز انتخابات شورایاری گذشته است تک به تک صندوق‌ها رصد شده‌اند و 10 دقیقه به 10 دقیقه اطلاعات صندوق‌ها به روز می‌شود و اگر اختلالی در آن وجود داشته باشد بلافاصله نسبت به رفع آنها اقدام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه صندوق‌های رای آفلاین هستند و بلافاصله بعد از اتمام انتخابات به صورت آنلاین خواهند شد، گفت: سیستم رای گیری به مرکز احراز هویت ثبت احوال نیز متصل است و تا کنون مشکل خاصی گزارش نشده است.

جانمایی صندوق های الکترونیکی اخذ رای برای معلولان

به منظور سهولت رای دادن افراد توان یاب در شعب اخذ رای منطقه9 تعدادی از صندوق های الکترونیکی در شعب اخذ رای متناسب با شرایط اقشار خاصی نظیر معلولین جانمایی شده است.

با شروع پنجمین دوره انتخابات شورایاری های محلات شهر تهران، منطقه9 با 36 شعبه کار خود را در محلات شروع کرده است که با تصمیم مدیریت شهری منطقه، در شعب اخذ رای تعدادی از صندوق های الکترونیک برای سهولت رای دادن گروه هایی خاص در نظر گرفته شده است.

حضور ربیعی در ستاد اجرایی انتخابات شورایاری

سخنگوی دولت از ستاد اجرایی پنجمین انتخابات شورایاری‌های تهران بازدید کرد.

به گزارش ایسنا، علی ربیعی با همراهی پیروز حناچی شهردار تهران از ستاد اجرایی انتخابات شورایاری‌ها بازدید کرد.

وی در پاسخ به این سوال که کجا رای داده‌اید؟ گفت: من در محله جوادیه رای خود را به صندوق خواهم انداخت.

وی با همراهی شهردار تهران از بخش‌های مختلف ستاد اجرایی بازدید کرد.

شهردار تهران در ستارخان رای داد

پیروز حناچی لحظاتی پیش با حضور در حسینیه مکتب‌الصادق واقع در محله شهرآرا در ستارخان، رای خود را به صندوق انداخت.

حناچی گفت: پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در 352 محله تهران و 3600 صندوق در حال برگزاریست، در این انتخابات بیش از 20 درصد ثبت نام کنندگان بانوان و 50 درصد را جوانان زیر 40 سال تشکیل داده اند.

وی ادامه داد: در این دوره تلاش بر این بوده که حضور کاندیداها از نیروهای کارشناسی به صورت حداکثری باشد و بیش از 12 هزار نفر به عنوان کاندیدا در این انتخابات شرکت کردند.

وی تاکید کرد: شورایاران در محلات امروز با انتخابات الکترونیک و در هر محله 9 نفر انتخاب خواهند شد و با برگزاری الکترونیکی این انتخابات آراء باطله نداریم و درصد خطا کاهش پیدا می‌کند. نتایج اولیه دو ساعت پس از پایان این انتخابات اعلام خواهد شد.

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که اگر شهردار نبودید به عنوان کاندیدای شورایاری محله در این انتخابات شرکت می‌کردید یا خیر؟ گفت: تا الان در این انتخابات رای نداده بودم و اگر شهردار هم نبودم با توجه به مشغله‌ها کاندید نمی‌شدم.

وی در خصوص تعیین تکلیف قانون انتخابات شورایاری‌ها نیز گفت: به استناد اصل 138 قانون اساسی نیازمند آئین‌نامه خاص شورایاری‌ها هستیم.

حناچی در خصوص مشارکت در این انتخابات نیز گفت: انشالله مشارکت توسط شهروندان در این انتخابات خوب خواهد بود.

روند رسیدگی به تخلفات احتمالی در پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها

غلامحسین محمدیرییس ستاد اطلاع رسانی پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در پاسخ به این سوال که مردم تخلفات احتمالی را چگونه می توانند گزارش دهند، گفت: این انتخابات هم مانند سایر انتخابات یک هیأت اجرایی و یک هیأت نظارت مرکزی دارد که تمامی مسائل را رصد و بررسی می کند.

وی ادامه داد: هیأت اجرایی از مجموعه شهرداری تهران هستند که با حکم شهردار تهران کارشان را شروع کردند و هیأت نظارت هم ستاد شورایاری‌های مستقر در شورای شهر تهران است.

رییس ستاد اطلاع رسانی پنجمین دوره انتخابات شورایاری ها افزود: این دو هیأت نمایندگانی را در شعب اخذ رای برای کسب گزارش تخلفات احتمالی مستقر کرده اند و همچنین بازرسان ستاد اجرایی برای رسیدگی به شکایات حاضر هستند و اطلاعیه‌های لازم را هم از طریق رادیو تهران اعلام می‌کنیم، اگر شهروندان مشاهده کردند بر خلاف آیین‌نامه‌ای که اعلام شده تخلفاتی در حال انجام است می‌توانند به بازرسی مستقر در شعب اخذ رأی مراجعه کنند یا اینکه به ستاد اجرایی مناطق که به ریاست شهرداران مناطق تشکیل شده، اطلاع رسانی نمایند. همچنین شهروندان می توانند از طریق شماره 96021777 شکایات خود را مطرح کنند.

نتیجه رای‌گیری چه زمانی اعلام می‌شود؟

عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران اعلام کرد که نتایج اولیه انتخابات دو ساعت پس از پایان رای گیری اعلام خواهد شد.

حجت نظری پس از شرکت در پنجمین مرحله از انتخابات شورایاری‌ها در محله صادقیه در جمع خبرنگاران درباره فرآیند برگزاری انتخابات شورایاری‌ها اظهار کرد: خوشبختانه استقبال مردم از این انتخابات استقبال مطلوبی بوده و بر اساس گزارش‌های دریافتی و نیز مشاهداتی که در بازدید از چند شعبه داشتم استقبال مردم مناسب بوده است که پیش بینی می‌کنیم این استقبال تا قبل از اتمام رای گیری بیشتر نیز بشود.

رئیس ستاد توان افزایی و حمایت‌ از فعالیت سازمان‌های مردم نهاد درباره مشارکت شهروندان اظهار کرد: نکته قابل توجه در این انتخابات حضور پررنگ زنان و جوانان بود که این نشان می‌دهد این قشر حساسیت بیشتری به سرنوشت و آینده محله خود دارند.

نظری از شرکت کنندگان در انتخابات خواست که حتما کد نامزدهای مورد نظر خود را ثبت کنند. چرا که هنگام حضور در شعب اخذ رای با توجه به الکترونیکی بودن این انتخابات رای گیری تنها با درج کد هر نامزد ممکن است. در پایان نیز قبل از تایید نهایی لیست اسامی را چک کرده و سپس رای خود را به صندوق بیندازند.

این عضو شورای شهر تهران درباره اینکه آیا احتمال تمدید زمان رای گیری وجود دارد یا خیر؟ به ایسنا گفت: برابر مقررات تا دو بار و تا ساعت 20 امکان تمدید زمان شرکت در انتخابات وجود دارد که پیش بینی می‌کنیم این مهلت تمدید بشود.

وی در مورد نظارت بر انتخابات نیز گفت: علاوه بر ناظرانی که پای صندوق‌ها مستقر هستند بازرسان نیز نسبت به گشت زنی و حضور در شعب اقدام کرده و اگر چنانچه تخلفی ثبت شود حتما با آن برخورد می‌شود. ضمن اینکه مردم می‌توانند گزارش تخلفات را به بازرسان و نمایندگان مستقر در شعب اخذ رای ارائه کنند.

این عضو شورای شهر در مورد اینکه نتایج انتخابات چه زمانی اعلام خواهد شد گفت: با توجه به الکترونیکی بودن انتخابات طبق برنامه ریزی‌های انجام شده تا حدود دو ساعت بعد از اتمام رای گیری امکان اعلام نتایج اولیه وجود دارد اما نتایج قطعی پس از بررسی اعتراضات احتمالی تایید و اعلام خواهد شد.

وی در پایان از شهروندان دعوت کرد که با مشارکت در فرآیند تصمیم سازی و توسعه محلی خود به افراد مورد اعتماد و معتمدین محلی رای دهند.

مشارکت بیش از 123 هزار نفر در 4 ساعت نخست رای گیری

معاون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران از مشارکت بیش از 123 هزار نفر تا ساعت 12 ظهر خبر داد.

محمدرضا جوادی یگانه ظهر امروز در اولین نشست خبری که در ستاد اجرایی پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها برگزار شد، با بیان اینکه از ساعت 8 صبح امروز رقابت میان بیش از 12 هزار نفر آغاز شد گفت: شب گذشته در ساعت 24 شهردار تهران آخرین هماهنگی‌ها را با شهرداران مناطق انجام داد.

وی با بیان اینکه حدود 1600 شعبه رای در تهران فعال هستند، گفت: تا این لحظه (ساعت 12:10) 123 هزار و 392 نفر در انتخابات شرکت کردند.

وی افزود: بیشترین استقبال در منطقه 4 با مشارکت 11 هزار و 500 نفر بود، بعد از آن مناطق 15 و 5 بیشترین مشارکت را داشتند.

جوادی یگانه با بیان اینکه انتخابات تا ساعت 16 ادامه خواهد داشت اما بر اساس قانون دو مرتبه و هر مرتبه دو ساعت می‌توانیم انتخابات را تمدید کنیم، گفت: دو ساعت بعد از اتمام رای گیری، نتایج اعلام خواهد شد.

هاشمی: کد انتخاباتی برخی کاندیدا فعال نیست

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به زحمات شهرداری برای برگزاری انتخابات شورایاری آن هم در مدت دو هفته گفت: برخی کاندیداها عنوان کردند که کد کاندیداتوری‌شان فعال نیست و این مشکل باید مورد رسیدگی قرار بگیرد.

محسن هاشمی ظهر امروز با حضور در ستاد اجرایی پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها ضمن قدردانی از خبرنگاران برای گرم کردن فضای انتخابات طی یک ماه اخیر گفت: از ساعت 8 صبح شعب اخذ رای فعال بود و بنده در همان ثانیه‌های اول در نزدیکترین شعبه نزدیک محل سکونتم رفته و در ساعت 8:10 رای خود را ثبت کردم و از آنجایی که قرار بود در مسجد فخریه مصاحبه کنم در طول مسیر از شعب بازدید داشتم که خوشبختانه مشکلی را مشاهده نکردیم.

وی افزود: در حال حاضر همه صندوق‌های اخذ رای به صورت آنلاین قابل رویت هستند. شهرداری با کمک وزارت کشور کار ارزنده‌ای را انجام داده و برای اولین بار در تهران انتخابات به صورت مکانیزه برگزار شد.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه تا کنون 132 هزار نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند و به نظر می‌رسد حضور مردم افزایش خواهد یافت اظهار کرد: ما در شرایط سیاسی و بین‌المللی خاصی قرار داریم و دولت‌های متخاصم در حال تحریم ایران هستند و این انتخابات در شرایط کنونی نشان دهنده ثبات در کشور است.

هاشمی با اشاره به اینکه 12 هزار و 313 هزار نفر در این انتخابات ثبت نام کرده‌اند، به شوخی گفت: این 313 نفر بسیار مبارک و مهم‌اند.

وی ادامه داد: بررسی این تعداد نامزد انتخابات شورایاری از نظر تحصیلات و نخبگی، نشان دهنده آن است که اتفاقات خوبی در شهر تهران رخ خواهد داد. شورایاری‌ها به شهرداری و شورا کمک می‌کنند تا از نزدیک با مشکلات محلات آشنا شوند.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تهران در بازه زمانی دو هفته‌ای توانست مقدمات برگزاری انتخابات را به خوبی فراهم کند عنوان کرد:‌ حدود 7000 صندوق رای در تهران فعال است و حتی امتحان کردیم که می‌شود با یک کارت ملی چند بار رای داد ی خیر؛ که به شخصه این موضوع را امتحان کردم و دیدم که امکان پذیر نیست.

هاشمی افزود: البته برخی‌ با بنده تماس گرفته و گفته‌اند که کد انتخاباتی‌شان فعال نیست. باید ببینیم مشکل از کجا است. باید این مشکلات هر چه سریعتر مرتفع شود.

حناچی: آرای باطله و تشابه اسمی نداریم

پیروز حناچی ظهر امروز در نشست خبری که به منظور تشریح آخرین اقدامات ستاد اجرایی شورایاری‌ها برگزار شد با بیان اینکه پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها برای اولین بار است که در کلانشهر تهران به صورت مکانیزه و الکترونیکی برگزار می‌شود گفت: البته تجربه انتخابات الکترونیکی در برخی از شهرستان‌ها وجود داشت اما به گستردگی تهران نبود و تلاش می‌کنیم این انتخابات را به بهترین شکل ممکن اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه بیش از 12 هزار نفر در این انتخابات ثبت نام کرده‌اند، گفت: بیش از 20 درصد ثبت نام کنندگان را بانوان تشکیل دادند و 50 درصد داوطلبان نیز زیر 40 سال سن داشتند و تلاش می‌کنیم تا در ساعات اول پس از اتمام رای گیری نتایج اولیه را اعلام کنیم و نتایج قطعی بعد از بررسی‌های نهایی اعلام می‌شود.

حناچی با بیان اینکه این انتخابات بزرگترین مانور انتخابات الکترونیک کشور است که با حدود 7000 صندوق رای در محلات عملیاتی می‌شود، گفت: انتخابات در 350 محله در حال برگزاری است و امیدواریم نتایج انتخابات تاثیر زیادی بر روی کیفیت زندگی مردم شهر تهران داشته باشد و حس تعلق به شهر را افزایش دهد.

شهردار تهران با بیان اینکه بیشترین مشارکت در منطقه 4 و در محله گلشن بوده است، گفت: همچنین در محله نعمت آباد در منطقه 19، شکوفه در منطقه 19، تهرانپارس غربی و محله خزانه بیشترین مشارکت‌ها ثبت شده است.

حناچی در مورد تخلفات نیز با بیان اینکه در این دوره به دلیل برگزاری انتخابات مکانیزه آرای باطله نداریم و تشابه اسمی نیز نداریم، بعضا تخلفات ممکن است در مورد تبلیغات خارج و در حوزه باشد.

اخذ تعهد از کاندیداهایی که سوء پیشینه ندادند

دبیر اجرایی برگزاری پنجمین انتخابات شورایاری‌های تهران در مورد ابهام عدم دریافت سوء پیشینه از برخی کاندیداها توضیحاتی بیان کرد.

به گزارش ایسنا، حمید طحایی ظهر امروز با حضور در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد اجرایی پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها با بیان اینکه انتخابات در 350 محله در حال برگزاری است، گفت: انتخابات در دو محله به حد نصاب نرسیده و بعدا در این دو محله برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این انتخابات مکانیزه آزمونی برای برگزاری مابقی انتخابات به صورت مکانیزه است در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم دریافت سوء پیشینه از کاندیداها گفت: از آنجایی که زمان ثبت نام دریافت گواهی سوء پیشینه زمانبر بود برخی افراد موفق نشدند که نسبت به بارگذاری گواهی سوء پیشینه خود اقدام کنند.

وی با بیان اینکه از این افرادی که نتوانستند گواهی سوء پیشینه را ارائه دهند تعهد گرفته شد، گفت: بنابراین افرادی که به شورایاری راه پیدا کنند می‌بایست هر چه سریعتر برگه عدم سوء پیشینه خود را تحویل ستاد مرکزی دهند.

شائبه رای دادن با یک کارت ملی در چند شعبه رد شد

عضو شورای شهر تهران با رد شائبه رای دادن متعدد با یک کارت ملی گفت: این موضوع را در چند شعبه اخذ رای چک کرده و متوجه شدیم که دروغ است.

مجید فراهانی صبح امروز در حاشیه بازدیدش از ستاد اجرایی پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها با حضور در نشست خبری در پاسخ به سوالاتی مبنی بر بروز تخلفات در شعب اخذ رای گفت: شائبه‌ای در فضای مجازی مطرح شده بود مبنی بر اینکه می‌توان با یک کارت ملی در چند شعبه مختلف رای داد.

وی با بیان اینکه از ساعات ابتدایی آغاز انتخابات شورایاری‌ها به محل زندگی مهندی هاشمی رفته و با هم شعب مختلف را چک کردیم تا ببینیم می‌توان با یک کارت ملی چند بار رای داد که مشخص شد این اتفاق امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه در این انتخابات یک کار خوب صورت گرفته و آن هم این است که شماره پیامک 1370000076 را برای اعلام تخلفات اعلام کردیم، گفت: شب گذشته چند میلیون پیامک برای مردم ارسال شده است و به آنها اعلام کرده‌ایم که می‌توانند از این طریق تخلفات مردمی را گزارش دهند و مردم می‌توانند در صورت بروز تخلفات این موضوع را اعلام کنند.وی افزود: همچنین ناظران وزارت کشور نیز در صدد رویت اشکالات احتمالی هستند و امیدواریم بتوانیم این انتخابات مهم را به عنوان یک نقطه عطف در انتخابات کشور ثبت کنیم.

معاون شهردار تهران: شورایاری‌ها یعنی حکم‌فرمایی مردم

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران صبح امروز با حضور در شعبه اخذ رأی مستقر در دبستان دخترانه تربیت نسوان در محله طرشت، ضمن مشارکت در پنجمین دوره انتخابات شورایاری ها از این حوزه انتخاباتی و حوزه انتخاباتی مستقر در مسجد امام جعفر صادق(ع) بازدید کرده و بر تقویت اعتماد مردم به این شورایاری‌ها تأکید کرد.

عبدالرضا گلپایگانی درباره راه‌های تقویت هویت محله‌ای گفت:برای تقویت هویت محله‌ای در شهر تهران باید ارتباط مردم با مدیریت محلات تقویت شود و رسیدن به این مرحله نیازمند احساس تعلق بیشتر مردم است.


وی با بیان اینکه تقویت هویت محله‌ای درنهایت باعث عمران و آبادانی بیشتر شهر می‌شود،گفت:در کلان‌شهرها معمولاً مردم نسبت به شهر و مسائل آن بیگانه هستند که بخشی از این بیگانه بودن با مسائل شهری به دلیل نگاه از بالا به پایین سیستم مدیریتی بوده است که البته گام اصلی برای اصلاح این نگاه مدیریتی در انتخابات شورای شهر برداشته شد.


معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران گفت: در تداوم این نگاه و به‌ واسطه احساس نیاز به ارتباط بهتر با مردم محلات ،موضوع شورایاری از همان ابتدا مطرح شد و نتایج به نسبت خوبی شکل گرفت، البته در دوره قبل انحرافاتی به وجود آمد که باید آن را اصلاح کنیم.


گلپایگانی افزود:ارتقای ارتباط مردم با مدیریت شهری از طریق شورایاری‌ها کمک می‌کند مسائل بهتر حل شوند، ضمن اینکه یک نظارت عمومی بر عملکرد مدیریت شهری ایجاد می‌شود.


وی درباره تأثیر تقویت شورایاری‌ها بر زندگی مردم گفت: شناخت مردم از محدودیت‌ها و امکاناتی که مدیریت شهری دارد، و مشارکت آن‌ها در طرح‌ها،ایده‌ها ،لوایح و برنامه‌های توسعه‌ای که برای محلات در نظر گرفته می‌شود ازجمله نتایج تقویت شورایاری‌هاست که درنهایت باعث ارتقای کیفیت این نهاد می‌شود.


گلپایگانی گفت: هویت محله را فقط شهروندان یا محله‌وندان نمی‌سازند،این موضوع به مسائل مختلفی چون موضوعات طبیعی و تاریخی و اجتماعی مرتبط است. مثلاً اگر در محله‌ای یک شخصیت فرهنگی زندگی کرده باشد همین امر به محله یک هویت ویژه می‌دهد، مثلاً توتستان‌های محله طرشت جزو هویت این محله به‌حساب می‌آیند و شورایاری‌ها باید کمک کنند این ارزش‌های محلی و محیطی در محلات حفظ و تقویت شوند.


وی درباره پررنگ شدن موضوعات سیاسی در انتخابات شورایاری پیشین و اثرات آن گفت: مسائل سیاسی با همه جوانب زندگی شهرنشینان ارتباط پیدا می‌کند، و نمی‌شود این موضوعات را تفکیک کرد. اما وقتی پای اولویت‌بندی موضوعات، پیش می‌آید شاهد این هستیم که مسائل مربوط به محلات بیشتر در حوزه مسائل روزمره و جاری است که با این نگاه مسائل سیاسی در اولویت قرار نمی‌گیرند.از سوی دیگر برای تصمیم‌گیری درباره موضوعات سیاسی ما انتخابات دیگری داریم که در آن مردم یک نظارت عمومی بر نمایندگان خود در قوه‌های مقننه و مجریه دارند.اما مسائل روزمره مردم از طریق شورایاری‌ها می‌تواند به مدیریت شهری منتقل شود.


وی افزود: مردم باید کسی را انتخاب کنند که نماینده واقعی‌شان باشد و به حل مشکلات محله‌ای و تحقق شعار "تهران، شهری برای همه" کمک کنند،شورایاری‌ها یعنی حکم‌فرمایی مردم است.

مشارکت 320 هزار تهرانی در انتخابات شورایاری تا ساعت 15

عضو هیات نظارت انتخابات شورایاری از مشارکت 320 هزار نفر در انتخابات شورایاری تا ساعت 15 خبر داد.

علی اعطا عصر امروز با حضور در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد اجرایی پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار دریافت شده تا ساعت 15 شمار رای دهندگان 320 هزار نفر بوده است.

وی با بیان اینکه آمار شرکت کنندگان تا این لحظه قابل توجه و فراتر از حد انتظار بوده است، گفت: از ظهر امروز میزان مشارکت مردم در انتخابات شورایاری شتاب گرفته است و استقبال از انتخابات خوب بوده است.

وی با بیان اینکه از نظر آماری تا کنون 64 درصد رای دهندگان آقا و 36 درصد زن بوده‌اند، گفت: از نظر تعداد آراء سه منطقه 4، 16 و 5 در صدر قرار دارند.

وی افزود: از نظر درصد مشارکت به جمعیت منطقه، مناطق 19، 12 و 18 در صدر هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا زمان برگزاری انتخابات تمدید می‌شود یا نه؟ گفت: قرار است در ساعت 15:30 جلسه‌ای برگزار شود و هیات اجرایی در مورد تمدید زمان انتخابات به جمع‌بندی برسد.

اعطا در مورد محلاتی که بیشترین درصد مشارکت را داشتند، گفت: محله گلشن در منطقه 4، محله نعمت آباد در منطقه 19، محله شکوفه در منطقه 19، محله تهرانپارس غربی در منطقه 4، محله جوادیه در منطقه 16، محله خزانه در منطقه 16، مشیریه در منطقه 15، محله جوادیه در منطقه 4، محله اسلام آباد والفجر در منطقه 15 و عبدل آباد در منطقه 19 نیز بیشترین مشارکت را در سطح محلات داشتند.

اعطا در مورد تخلفات احتمالی نیز با بیان اینکه تخلفی به هیات نظارت تاکنون گزارش نشده است، گفت: البته در شعب تخلفی نبوده ولی احتمال دارد که کاندیداها بخواهند از محلات و مناطق دیگر رای جمع‌آوری کنند.

گزارش امنیتی یا غیرامنیتی وجود نداشت

فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران تاکید کرد: تا لحظه انتشار این خبر هیچ گونه گزارش امنیتی و غیر امنیتی در جریان برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌های شهر تهران وجود نداشته و گزارش نشده است.

سردار بیات در جمع خبرنگاران متسقر در ستاد اجرایی پنجمین انتخابات شورایاری‌های شهر تهران در تشریح آخرین وضعیت امنیتی این انتخابات، گفت: از ابتدای صبح امروز همکاران من به صورت فعال در سطح محلات و شعب اخذ رای حضور پیدا کرده و نسبت به ایجاد امنیت در سطح محلات و شعب اخذ رای اقدام کرده‌اند.

وی افزود: تا این لحظه مورد امنیتی و غیر امنیتی گزارش نشده مگر چند مورد جزئی که به صورت تذکر لسانی با دخالت همکاران من ارشاد و راهنمایی انجام شد و موارد امنیتی و غیر امنیتی ایجاد نشده است.

وی ادامه داد: در پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌های شهر تهران بیش از 5000 نفر از نیروهای انتظامی با استفاده از توان فرماندهی انتظامی تهران بزرگ حضور دارند که باید همین جا از سردار رحیمی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ برای در اختیار قرار دادن این نیروها قدردانی کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به نزدیکی ساعات پایانی برگزاری این انتخابات گفت: قطعا با توجه به خنک شدن هوا در ساعات بعد از ظهر و ساعت‌های پایانی برگزاری این انتخابات در محل‌های اخذ رای شاهد ترافیک خواهیم بود که نیروهای راهور فاتب نسبت به روان سازی ترافیک اقدام خواهند کرد. معمولا ساعت‌های پایانی ترافیک و مراجعه شهروندان برای رای دادن بیشتر خواهد شد که تدابیر ویژه نیز برای این موضوع اتخاذ شده است.

فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران تاکید کرد: قول می‌دهیم با تمام توان تا پایان رای گیری همه همکارانم آمادگی لازم برای برگزاری هر چه بهتر این انتخابات را حفظ کنند تا شاهد برگزاری انتخاباتی پرشور و امن باشیم.

انتخابات شورایاری‌ها تا ساعت 18 تمدید شد

مسئول اطلاع رسانی ستاد انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌ها از تمدید دو ساعته زمان انتخابات خبر داد.

غلامحسین محمدی عصر امروز با حضور در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد گفت: با توجه به استقبال پرشور و مشارکت قابل قبول شهروندان تهرانی در پنجمین دوره انتخابات شورایاری و همچنین صف‌های طولانی رای دهندگان در تمامی حوزه‌های انتخابیه، هیات اجرایی خواستار تمدید مهلت انتخابات شورایاری‌ها برای دو ساعت شد که نهایتا هیات نظارت آن را پذیرفت.

مشارکت 380 هزار نفر تا ساعت 16

رئیس هیات اجرایی برگزاری انتخابات شورایاری‌ها از مشارکت 380 هزار نفر تا ساعت 16 خبر داد.

محمدرضا جوادی یگانه عصر امروز در نشست خبری که به منظور تشریح آخرین اقدامات پنجمین انتخابات شورایاری‌ها برگزار شد، با بیان اینکه خوشبختانه با حضور گسترده مردم و اعتماد و اعلام آنها به تغییر ، شاهد افزایش مشارکت مردم هستیم، گفت: تا ساعت 16 مشارکت مردم در پنجمین دوره انتخابات شورایاری 380 هزار نفر بوده است.

وی با بیان اینکه احتمال یک مرحله تمدید دیگر تا ساعت 20 ادامه دارد، گفت: ساعت 22 در نشست خبری آخرین اقدامات تشریح خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا مکان هیات نظارت و ستاد اجرایی یکی شده است، گفت: شورایاری ابزار و دستیار شورای شهر است و مسئول و متولی شورایاری شورای شهر است و ما در این زمینه به آنها کمک خواهیم کرد.

معاون شهردار تهران در مورد محلاتی که کمتر مورد استقبال واقع شده است، گفت: بر اساس تجربه و همچنین اطلاعات ثبت نام کنندگان می‌گوییم که کمترین میزان مشارکت بر اساس جمعیت منطقه، مربوط به منطقه 3 است.

وی با بیان اینکه میزان تعلق محلی و رابطه شهروندان با مدیریت شهری یکی از عوامل تعیین کننده در شرکت در انتخابات شورایاری است، گفت: بعد از اتمام انتخابات حتما مشکلات و نکاتی که در برخی محلات که مشارکت کمی داشتند احصا خواهد شد.

جوادی یگانه همچنین در مورد فعال نبودن برخی کدهای کاندیدا با بیان اینکه تا کنون چنین مشکلی گزارش نشده است، گفت: اگر کاندیدایی در این زمینه شکایتی داشته باشند حتما به این موضوع رسیدگی خواهد شد.

محله گلشن و منطقه 4 دارای بالاترین مشارکت شهروندان در انتخابات

نایب رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های شهر تهران با اشاره به مشارکت 38 هزار نفری در منطقه 4 تا لحظه انتشار این خبر، گفت: بالاترین مشارکت در سطح شهر تهران توسط شهروندان این منطقه انجام شده است.

به گزارش ایسنا، آرش حسینی میلانی در نشست خبری مشترک میان هیات اجرایی و هیات نظارت پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌های شهر تهران در تشریح آخرین جزئیات این انتخابات گفت: گرمای هوای امروز با گرمای این انتخابات عجین شده، انتظار ما این بود که حضور کمتری شاهد باشیم اما در حال حاضر بیش از 380 هزار نفر در این انتخابات شرکت کردند که از این میزان 39 درصد متعلق به مشارکت بانوان و 61 درصد نیز مشارکت آقایان را شاهد بودیم.

وی افزود: بالاترین میزان مشارکت در منطقه 4 با 38 هزار نفر و به ترتیب منطقه 5 با 30 هزار نفر و منطقه 15 با 29 هزار نفر در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. اما به لحاظ جمعیتی یعنی متناسب با جمعیت منطقه، بالاترین میزان مشارکت در منطقه 19 و منطقه 12 و 18 در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

نایب رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های شهر تهران بیشترین مشارکت در محلات را به ترتیب برای محله‌های گلشن، نعمت آباد، شکوفه، تهرانپارس غربی و عبدل آباد دانست.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص استقرار هیات نظارت و هیات اجرایی در یک مکان گفت: هیات نظارت در حال حاضر در ستاد هماهنگی شورایاری‌ها مستقر است و با ارتباطاتی که در سطح شهر تهران دارد مدیریت و راهبرد انتخابات را انجام می‌دهند. در شورای شهر تهران امکان مانیتورینگ برای اعضا به دلیل مشکلات فنی اجرایی نشد اما مکان هیات نظارت و هیات اجرایی متفاوت است.

وی تاکید کرد: از نظر اجرایی برگزاری انتخابات بر عهده عوامل شهرداری تهران بوده که جای تقدیر دارد و این همکاری بی سابقه بوده، بخش اجرا قبل از انتخابات در روز انتخابات فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد که این فعالیت‌ها پیش از انتخابات در حوزه احراز صلاحیت‌ها بوده و در روز انتخابات نیز برگزاری آن را بر عهده داشته است.

میلانی در خصوص تخلفات احتمالی این انتخابات نیز گفت: هر انتخاباتی با این گستردگی ممکن است تخلفاتی را داشته باشد. هیات‌های نظارت هر تخلفی را به ستاد شورایاری‌ها منعکس می‌کنند و در آنجا به ثبت می‌رسد و مستند می‌شود تا در زمان لازم رسیدگی به آن انجام شود.وی تاکید کرد: ثبت تخلفات باید حقوقی و مستند باشد تا بعد از رای گیری قابل پیگیری باشد. در چند نقطه گزارش‌هایی نیز داشته‌ایم که طبق معمول همه انتخابات‌ها به آن رسیدگی خواهد شد.

ادامه دارد...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها