پمپئو:

سعودی‌ها شریک اصلی آمریکا در مقابله با تهدید ایران هستند

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با یک شبکه خبری با ادعای اینکه تهران به فعالیت‌های شرورانه در منطقه ادامه می‌دهد، گفت ریاض، شریک واشنگتن در عقب راندن تهدید ایران است.

سعودی‌ها شریک اصلی آمریکا در مقابله با تهدید ایران هستند
کد خبر: 324625
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۴ ۱۳:۰۸:۵۰

اعتمادآنلاین| «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا بامداد امروز (جمعه) با تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت دولت تهران تهدید واقعی برای واشنگتن و متحدانش در منطقه است و آنها نیز هر کاری برای مقابله با آن انجام می‌دهند.

پمپئو در مصاحبه با شبکه «فاکس‌نیوز» ضمن متهم کردن ایران به بلاتکلیفی در موضوع مذاکره با آمریکا، مدعی شد: «آنها (ایران) هنوز هم به فعالیت‌های شرورانه ادامه می دهند. آنها به توسعه برنامه موشکی خود ادامه می‌دهند. آنها به کار روی سیستم‌های هسته‌ای ادامه می‌دهند».

او در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اکنون زمان تنبیه کردن ایران به دلیل نقض توافق هسته‌ای است، اظهار داشت: «بله. آنها زمان کنونی را برای نقض توافق انتخاب کرده‌اند. آنها [اروپا] که هنوز در توافق هستند باید تصمیم بگیرند که درباره ایران چه کنند... هدف ما این است که همگی تهدید را به شکلی که ما می‌بینیم، ببینند و می‌خواهیم در عقب‌راندن تهدید قاطع باشیم».

وزیر خارجه آمریکا درباره استراتژی کلی این کشور در قبال ایران توضیح داد: «گام اول آن می‌گوید که مانع تولید ثروت برای [حکومت ایران] شویم که در حال ترویج آشوب در سراسر جهان بوده، بزرگترین عاملان بی‌ثباتی در خاورمیانه (غرب آسیا) و بزرگترین حامی دولتی تروریسم در جهان هستند... گام دوم می‌گوید سران ایران را قانع کنیم که بهای رفتارهای آنها بسیار گران‌ تمام می‌شود».

پمپئو در ادامه مدعی شد: « [محمدجواد] ظریف رهبر ایران نیست، کسی که وقتی به نیویورک می‌آید، کت‌وشلوار زیبا می‌پوشد و همه با او دیدار می‌کنند. [رهبر ایران] قاسم سلیمانی است... ما با این موضوع که آنها (ایران) سلاح‌های پدافندی داشته باشند، مشکلی نداریم... اما آنها نباید عملیات‌های تروریستی انجام دهند. آنها نباید حزب‌الله را تسلیح کنند. آنها نباید به حوثی‌ها در یمن کمک کنند».

او سپس در پاسخ به سوالی درباره اسکورت کشتی‌های آمریکایی توسط نیروی دریایی این کشور در تنگه هرمز و خلیج فارس، شرطی را برای اجرای آن مطرح کرد: «ما در مراحل آغازین توسعه طرح امنیت دریایی خود هستیم. ما بخشی از آن هستیم ولی دیگر کشورها از سراسر جهان نیز باید عضو آن باشند... ما از بریتانیا، فرانسه، آلمان، نروژ، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و تعداد دیگری از کشورها خواستیم [به این طرح بپیوندند]».

وزیر خارجه آمریکا سوال مجری فاکس‌نیوز درباره واکنش به اظهارات «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا علیه فروش تسلیحات به عربستان سعودی را اینگونه پاسخ داد: «ترامپ خیلی شفاف گفت. جمهوری اسلامی ایران یک تهدید واقعی است و سعودی‌ها نیز شریک ما در عقب‌راندن آنها هستند. ما هر کاری بتوانیم برای شراکت با آنها [سعودی] انجام می‌دهیم».

این اظهارات تند پمپئو در حالی است که او در مصاحبه دیگری با شبکه بلومبرگ گفته بود اگر ضرورت داشته باشد مایل است که به تهران سفر و با مردم ایران دیدار کند.

منبع: الف

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها