کد خبر: 324657
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۴ ۱۴:۰۴:۵۸
| |

خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اعلام کرد:

توافق ایران و بلاروس برای تجارت متقابل محصولات دامی و کشاورزی

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اعلام کرد، در دیدار با معاون وزیر کشاورزی بلاروس، دو کشور در زمینه تسهیل صادرات محصولات کشاورزی از جمله خشکبار و تولیدات گلخانه‌ای از ایران به بلاروس و همچنین واردات محصولاتی چون گوشت و کره از بلاروس به ایران؛ به توافق رسیدند.

توافق ایران و بلاروس برای تجارت متقابل محصولات دامی و کشاورزی
کد خبر: 324657
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۴ ۱۴:۰۴:۵۸

اعتمادآنلاین| مسعود خوانساری سرپرست هیات تجاری اتاق تهران در بلاروس طی دیدار با ایگور بریلو معاون وزیر کشاورزی بلاروس، بر لزوم توسعه تجارت محصولات کشاورزی و دامی با توجه به ظرفیت بالای دو کشور تاکید کرد.

در این دیدار بر ضرورت تسهیل مبادله این کالاها و سرمایه‌گذاری مشترک به‌ویژه کشت فراسرزمینی که مورد توجه ایران است، مذاکراتی انجام گرفت.

در نشست مشترک رئیس اتاق بازرگانی تهران و معاون وزیر کشاورزی بلاروس، دو طرف ضمن بررسی فرصت‌های همکاری، نسبت به تسهیل مبادلات تجاری در حوزه کشاورزی با هدف افزایش تجارت متقابل محصولات کشاورزی میان ایران و بلاروس توافق کردند.

مسعود خوانساری در این جلسه با اشاره به وضعیت تولید محصولات کشاورزی و لبنی در ایران، گفت: ایران کشوری چهار فصل است و محصولات متنوعی در حوزه کشاورزی‌ تولید و صادر ‌می‌کند.

وی به کیفیت مطلوب و متفاوت محصولات کشاورزی ایران به دلیل شرایط آب و هوایی اشاره کرد و گفت: ایران ‌می‌تواند نیازهای این کشور را از طریق صادرات تامین کند. در عین حال، بلاروس نیز ‌می‌تواند بسیاری از کالاهای مورد نیاز ایران را عرضه کند.

سرپرست هیات تجاری اتاق تهران در بلاروس گفت: البته افزایش این مبادلات در صورت حل مشکلات بانکی قابل تحقق است.

مجوز صادرات گوشت بلاروس به ایران صادر شده است

ایگور بریلو معاون وزیرکشاورزی بلاروس با اشاره به اینکه تراز تجاری ایران و بلاروس در حوزه کشاورزی به نفع ایران است، گفت: در شش ماهه نخست سال جاری نیز ایران 3.5 میلیون دلار محصول کشاورزی‌ به بلاروس صادر کرده و صادرات بلاروس به ایران دچار کاهش شده است.

وی با اشاره به اینکه ایران ‌می‌تواند یکی از بازارها برای صادرات گوشت گاو بلاروس باشد، ادامه داد: در این زمینه همکاری‌هایی صورت گرفته است؛ به طوری که‌ در اواخر سال 2017 به ایران سفری داشتم و با مقامات سازمان دامپزشکی و وزارت کشاورزی ایران ملاقات کردم.

وی خبر داد: در این سفر، پروتکلی برای رفع محدودیت‌های صادراتی به ایران امضا کرده و در ژانویه سال جاری نیز مجوز صادرات گوشت به ایران را دریافت کردیم.

تفاوت قیمت گوشت گرم برزیلی و بلاروسی

احمدرضا فرشچیان فعال اقتصادی و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در این جلسه، به صادرات خشکبار ایرانی به بلاروس اشاره کرد و گفت: سهم ایران از بازار خشکبار بلاروس، سهم بزرگی نیست و این بازار ظرفیت صادرات بیشتر از سوی ایران را داراست.

وی گفت:از این رو درخواست ما این است که ترتیباتی برای افزایش صادرات خشکبار به این کشور از طریق طراحی مشوق‌هایی برای حمایت از واردکنندگان خشکبار از ایران اتخاذ شود.

مهدی جهانگیری نیز با اشاره به سرمایه‌گذاری مجموعه تحت مدیریت‌اش در منطقه لاریستف بلاروس گفت: دولت ایران سیاست کشت فراسرزمینی را در پیش گرفته و از سرمایه‌گذاران در این زمینه حمایت ‌می‌کند که فعالیت ما نیز در همین زمینه است.

وی گفت:در حال حاضر، مساله ما برای کشت فراسرزمینی این است که سازمان‌های محلی، سیاست‌های خود را در مراحل مختلف کشت اعمال ‌می‌کنند و درخواست ما این است که شرایطی برای کشت فرا سرزمینی با تکنولوژی ایران فراهم شود.

جهانگیری، همچنین با اشاره به اینکه بلاروس مهد تولید لبنیات و سایر محصولات دامی است، گفت: برای صادرات گوشت بلاروس به ایران، مشکلاتی وجود دارد؛ نخست اینکه‌ برزیل به عنوان رقیب بلاروس، گوشت گرم را با قیمت ارزان‌تر به ایران عرضه ‌می‌کند و این اختلاف قیمت قابل توجه است.

وی ادامه داد: بنابراین انتظار ‌می‌رود وزارت کشاورزی بلاروس برای اعمال تخفیف برای گوشت صادراتی به ایران اقدام کند. در عین حال درخواست دیگر ما این است که کشتارگاه‌های این کشور، شرایط ذبح اسلامی‌ را فراهم کنند.

با ایران کنار ‌می‌آییم

معاون وزیر کشاورزی بلاروس نیز با اشاره به وجود کمیسیونی‌ در این کشور برای تعیین حداقل ارزش صادراتی کالاها گفت: اگر بازار ایران برای ما جذاب باشد، ما حاضریم در مورد قیمت گوشت صادراتی با طرف ایرانی کنار بیاییم. مهم این است که گفت‌وگوها را ادامه دهیم و مشکلات را حل کنیم.

بریلو از برگزاری کارگروه تخصصی کشاورزی ایران و بلاروس در نیمه دوم سال جاری خبر داد و گفت که طی تفاهمنامه‌ای که سال گذشته میان دو کشور امضا شده، افزایش حجم مبادلات تجاری مورد تاکید قرار گرفته است.

وی گفت: از این رو لازم است صادرات متقابل محصولات کشاورزی مورد پیگیری قرار گیرد.

وی پیشنهاد کرد که‌ در کارگروه تخصصی کشاورزی دو کشور که در سطح معاونان وزیر در دو کشور برگزار ‌می‌شود، شرکت‌های صادرکننده نیز حضور پیدا کنند.

خوانساری بعد از پایان این دیدار خبر داد که پس از بحث و تبادل نظر، طرفین در خصوص پیگیری و تسهیل صادرات محصولات کشاورزی از جمله خشکبار و تولیدات گلخانه ای از ایران به بلاروس و همچنین صادرات محصولاتی چون گوشت و کره از بلاروس به ایران‌ به توافق رسیدند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها