سیدابوالفضل موسوی بیوکی، نایب رییس کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد:

بازگشت تولید به مدار صرفه/ نوسانات ارزی به حداقل رسید

سیدابوالفضل موسوی بیوکی، نایب رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: به حداقل رسیدن نوسانات ارزی و کاهش نرخ آن مهمترین اقدامی است که توانسته تولید را به مدار صرفه اقتصادی هدایت کند.

بازگشت تولید به مدار صرفه/ نوسانات ارزی به حداقل رسید
کد خبر: 324769
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۵ ۰۸:۴۰:۰۶

اعتمادآنلاین| سیدابوالفضل موسوی بیوکی، نایب رییس کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه باید شرایط پیش روی تولید و صنعت تسهیل شود، گفت: در حوزه صادرات و مبادلات ارزی طبق آخرین بخشنامه دولت 50 درصد سرمایه حاصل از صادرات از طریق سامانه نیمایی، 20 درصد از طریق صرافی ها و مابقی در حدود 30 درصد از سوی فرد صادرکننده وارد می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: باید نسبت های درج شده در بخشنامه اخیر در خصوص مبادلات ارزی تغییر کرده و 50 درصد این مسئولیت با صادرکننده باشد. وی با بیان اینکه دولت می تواند در کنار حمایت از صادرکنندگان شرایطی را نیز برای آنها در جهت تامین مایحتاج کشور در نظر بگیرد، گفت: باید لیستی از مایحتاج ضروری کشور که نیاز به واردات آنها وجود دارد تهیه شده و مسئولیت واردات آنها را به صادرکنندگان موفق بسپاریم تا آنها در کنار صادرات خود به واردات این اقلام نیز اقدام کنند.

موسوی بیوکی با تاکید بر اینکه وظیفه بانک ها در جهت رونق تولید بسیار سنگین است، افزود: باید به تولیدکنندگان با توجه به تفاوت نرخ ارز مشوق هایی ارایه شود که این خود می تواند افزایش صادرات را ممکن کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، بر ضرورت ایجاد سازوکاری برای مبادلات ارزی در مسیر صادرات از سوی سیستم مبادلات بانکی تاکید کرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر بسیاری از تولیداتی که صادر می شوند با ریال بوده که این مناسب نیست، از اینرو باید سازوکاری برای مبادلات ارزی فراهم شود تا رشد اقتصادی بهتری با ارزهای رایج دنیا صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه با فراهم شدن مکانیزم مبادلات ارزی در صادرات، دلار و سایر ارزها وارد کشور شده و حباب نرخ ها نیز از بین می رود، افزود: باید بانک مرکزی در بخشنامه های جدید خود به این موارد توجه کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه به طور مثال در حوزه مصالح ساختمانی 60 درصد تولیدات کشور در حال حاضر صادر می شود، افزود: منابع در دسترس مردم باید با سازوکارهای مناسب بانک مرکزی به عنوان سرمایه در گردش مورد استفاده قرار بگیرد تا از ایجاد حباب قیمتی در بازارهای مختلف جلوگیری شود.

موسوی بیوکی در پایان ضمن قدردانی صنعت گران و تولیدکنندگان از اقدامات بانک مرکزی در ماه های اخیر، گفت: به حداقل رسیدن نوسانات ارزی و کاهش نرخ آن مهم ترین اقدامی است که توانسته تولید را به مدار صرفه اقتصادی هدایت کند.

منبع: ایبِنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها