کد خبر: 325012
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۵ ۱۴:۰۵:۰۹
| |

طرح جنجالی ادامه فعالیت فروشگاه‌های عربستان وقت نماز

روزنامه فایننشال‌تایمز نوشت عربستان قصد دارد اجازه ادامه فعالیت‌ مراکز تجاری در اثنای نماز را بدهد.

طرح جنجالی ادامه فعالیت فروشگاه‌های عربستان وقت نماز
کد خبر: 325012
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۵ ۱۴:۰۵:۰۹

اعتمادآنلاین| روزنامه فایننشال‌تایمز در گزارشی که احمد العمران، خبرنگار این روزنامه در ریاض تهیه کرده، نوشت: در زمانی که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و حاکم فعلی این کشور تلاش می‌کند این کشور محافظه‌کار را به محلی برای جذب سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران تبدیل کند به نظر می‌رسد ساعات کار مراکز تجاری و مراکز خدمات رسان هدف آتی او باشد.

این روزنامه نوشت: عربستان طرحی را تصویب کرده که اجازه فعالیت مراکز تجاری به مدت 24 ساعته را می‌دهد اما صاحبان این مراکز باید به خاطر ادامه تجارت و فروش‌شان پولی را بپردازند به هر حال این تصمیم تنش‌هایی را ایجاد کرده که آیا فروشگاه باید در طول مدت اقامه نماز یا وقت اذان و نماز باز باشد.

در توییت شبکه العربیه آمده است که این تصمیم شامل زمان اذان و نماز می‌شود. این توییت بعد از آن منتشر شد که یک مسؤول عربستانی اعلام کرد که این تصمیم ربطی به بستن یا باز کردن مراکز تجاری در وقت نماز ندارد.

اما روزنامه عکاظ به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که تصمیم باز کردن مراکز تجاری و مغازه‌ها در زمان اذان نزدیک است.

عربستانی‌ها در پایبندی‌شان به نمازهای روزانه متفاوت هستند اما اذان پنج بار از مساجد پخش می‌شود. اول اذان صبح که تنها تعداد اندکی از فروشگاه‌ها باز می‌شوند و در طول مدت صبح تا ظهر عربستانی‌ها به خاطر گرما در خانه هستند تا زمان نماز ظهر و ناهار. بعد از نماز مراکز تا نیم ساعت بسته هستند. همچنین در ساعات بین سه تا 6.30 و هشت شب بسته می‌شوند که باعث مشکلاتی برای مشتریان می‌شود. اگر فروشگاه‌ها در طول روز باز باشند عربستانی‌ها می‌توانند مانند همسایگان اماراتی خود خریدهایشان را به راحتی انجام دهند. همچنین این موضوع بر میزان فروش مراکز تجاری می‌افزاید.

در بیانیه ماجد القصبی، وزیر تجارت عربستان آمده است که فعالیت مستمر مراکز تجاری در طول روز به فراهم کردن کالاها و خدمات برای ساکنان در طول 24 ساعت و بهبود وضعیت زندگی در شهرها کمک می‌کند و افق گسترده‌ای را برای بخش سرمایه‌گذاری و ایجاد فرصت‌های شغلی می‌گشاید.

در رابطه با شهروندان محافظه‌کار به گام جدید به عنوان آخرین حمله به هویت این کشور اسلامی نگریسته می‌شود. روحانیون و علما معتقدند که باز بودن فروشگاه‌های تجاری در اثنای نماز جایز نیست. آن‌ها از تلاش‌ها برای اجازه دادن به فعالیت مراکز در زمان اذان و نماز انتقاد می‌کنند.

تأثیر روحانیون طی دو سال گذشته شاهد کاهش چشمگیری بوده است و محمد بن سلمان به اصلاحاتی از جمله آزادی جامعه و اقتصاد و اجازه دادن به زنان برای رانندگی و نقش سینما پرداخته است اما اصلاح اقتصاد و آزادی جامعه در کنار یک اقدام مستبدانه یعنی قتل جمال خاشقجی، منتقد عربستانی در کنسولگری عربستان در استانبول رخ داد.

عبدالرحمن اللاحم، وکیل عربستانی در توییتی اعلام کرد: هیچ‌گونه متن حقوقی در عربستان وجود ندارد که مراکز را مجبور به بستن حین اذان و نماز کند. این مساله از طریق پلیس مذهبی اجرا شده است.

مجلس شورای عربستان نیز اعلام کرده که این طرح را بررسی می‌کند. عیسی الغیث، قاضی سابق می‌گوید که پیشنهادی برای گشودن تدریجی وجود دارد که به مراکز اصلی مثل داروخانه‌ها و پمپ بنزین‌ها حین نماز اجازه ادامه فعالیتشان را می‌دهند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها