نرگس رسول‌پناه، وکیل پایه‌یک دادگستری، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» پاسخ می‌دهد:

آیا در صورت بر هم خوردن معامله مالیات پرداختی مسترد می‌شود؟

سه ماه پیش اقدام به فروش یک ملک تجاری کردم. در همین رابطه پرونده مالیاتی نقل و انتقال ملک در اداره دارایی تشکیل شد و مبلغ 200 میلیون تومان مالیات بابت نقل و انتقال ملک پرداخت کردم، ولی قرارداد فسخ شد و سند ملک به خریدار منتقل نشد. حال تکلیف مالیات پرداختی چه می‌شود؟ آیا امکان استرداد آن وجود دارد؟

آیا در صورت بر هم خوردن معامله مالیات پرداختی مسترد می‌شود؟
کد خبر: 325089
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۰ ۰۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ میراندا مهدوی- سوال مخاطب اعتمادآنلاین: سه ماه پیش اقدام به فروش یک ملک تجاری کردم و قولنامه‌ای بین طرفین تنظیم شد. در همین رابطه پرونده مالیاتی نقل و انتقال ملک در اداره دارایی تشکیل شد و مبلغ 200 میلیون تومان مالیات بابت نقل و انتقال ملک پرداخت کردم، اما بنا بر دلایلی خریدار به تعهدات خود عمل نکرد و قرارداد فسخ شد و سند ملک به خریدار منتقل نشد. حال تکلیف مالیات پرداختی چه می‌شود؟ آیا امکان استرداد آن وجود دارد؟

نرگس رسول‌پناه، وکیل پایه‌یک دادگستری، پاسخ می‌دهد: برابر قانون پس از انجام معامله ملکی و در زمان تهیه مقدمات انتقال سند، اداره دارایی معادل چهار درصد از ارزش منطقه‌ای ملک را تحت عنوان مالیات بر نقل و انتقال از فروشنده دریافت می‌کند. اگر پس از پرداخت مالیات، به هر دلیلی معامله به هم بخورد، حتماً از دفترخانه نامه‌ای مبنی بر تایید عدم ثبت معامله بگیرید و کتباً از اداره دارایی درخواست کنید مالیات پرداختی را به شما بازگرداند. در چنین مواردی، مطابق با ماده 72 قانون اداره مالیات، باید ظرف 15 روز از تاریخ تایید دفترخانه، مالیات پرداختی به شما مسترد شود.

پایگاه خبری اعتمادآنلاین در راستای انجام رسالت آگاهی‌بخشی به جامعه و ارتقای سطح دانش شهروندان نسبت به امور شهری و مسئولیت‌های قانونی موثر بر آن، همچنین ارائه خدمات مشاوره‌ حقوقی رایگان با همکاری وکلای برتر دادگستری، قضات باتجربه و اساتید برجسته حقوقی، به پرسش‌ها و سوالات مخاطبان و شهروندان گرامی در این حوزه پاسخ می‌دهد.

شما می‌توانید مشکلات حقوقی خود را از طریق آی‌دی @Modiretemad در تلگرام با ما در میان بگذارید، و مشاوران حقوقی ما در اعتمادآنلاین پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها