کد خبر: 325226
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۷ ۰۹:۲۰:۰۰
| |

محمد کیانوش‌راد، رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان خوزستان، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

مشارکت مقدور در انتخابات به معنای تایید همه اجزا و عملکرد یک نظام سیاسی نیست/ مشارکت مشروط راه به جایی نخواهد برد/ راه درست قهر کردن و کناره‌گیری نیست

محمد کیانوش‌راد، رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان خوزستان، گفت: اگر شرایط کشور در یک وضعیت کاملاً بسته بود، می‌توانستیم حتی شرکت نکردن در انتخابات را پیش روی خود در نظر بگیریم. اما به اعتقاد من هنوز هم می‌توان با همه محدودیت‌ها و در چارچوب مقدورات در اصلاح نظام سیاسی اثرگذار بود.

مشارکت مقدور در انتخابات به معنای تایید همه اجزا و عملکرد یک نظام سیاسی نیست/ مشارکت مشروط راه به جایی نخواهد برد/ راه درست قهر کردن و کناره‌گیری نیست
کد خبر: 325226
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۷ ۰۹:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد کیانوش‌راد، رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان خوزستان، با اشاره به شرایط نامطلوب و محدودیت‌هایی که در فضای سیاسی به جریان اصلاحات تحمیل می‌شود، تاکید دارد که باید در انتخابات شرکت کنیم، حتی اگر قرار باشد به مشارکت مقدور تن دهیم.

گفت‌وگوی اعتمادآنلاین با محمد کیانوش‌راد به شرح زیر است:

راه درست قهر کردن و کناره‌گیری نیست


*آقای خاتمی دوباره تاکید کردند باید در انتخابات شرکت کنیم.

اینکه شرکت در انتخابات باید اصل باشد و تحریم انتخابات هیچ فایده‌ای ندارد، نکته‌ای اصولی است که جریان اصلاحات به آن توجه دارد تا بتواند از این طریق تاثیرگذار باشد.

*اما مردم نظر دیگری دارند و می‌گویند فایده‌ای ندارد که شرکت کنیم و به چهره‌های غیراصلاح‌طلب رای بدهیم.

این حرف دیگری است. در واقع بحث اشکال به لیست مطرح است نه قهر با صندوق رای.

*البته اشکالی بر شورای‌ عالی وارد نیست، چون با رد صلاحیت‌ها دست اصلاح‌طلبان خالی است.

به‌ هر حال انتخابات یکی از روش‌هایی است که مردم می‌توانند با آن در جریان امور کشور تاثیرگذار باشند. این نظام متعلق به مردم است و اگر کسی یا کسانی حق مشروع مردم را نادیده گرفتند، راه درست قهر کردن و کناره‌گیری نیست، بلکه ایستادن و گرفتن حقی است که ضایع شده است. البته در شرایط فعلی و با رفتارهایی که از شورای نگهبان سراغ داریم، اعلام مشارکت مشروط راه به جایی نخواهد برد.

هنوز هم می‌توان در اصلاح نظام سیاسی اثرگذار بود


*جمله‌ «اعلام مشارکت مشروط راه به جایی نخواهد برد» را بیشتر توضیح می‌دهید؟

ما باید از مشارکت مقدور در شرایط فعلی سخن بگوییم.

*مشارکت مقدور؟

مشارکت مقدور مشارکتی است که با توجه به شرایط کشور می‌تواند پیش روی جریانات گوناگون اصلاح‌طلب قرار گیرد. اگر شرایط کشور در یک وضعیت کاملاً بسته بود، می‌توانستیم حتی شرکت نکردن در انتخابات را پیش روی خود در نظر بگیریم. اما به اعتقاد من هنوز هم می‌توان با همه محدودیت‌ها و در چارچوب مقدورات در اصلاح نظام سیاسی اثرگذار بود.

در واقع کناره‌گیری از انتخابات یا به انفعال و سرخوردگی مردم یا به عصیان و شورش و طغیان‌های مردم منجر خواهد شد. امروز تقریباً تمام کسانی که با نظام سیاسی فعلی مناسبتی ندارند و حتی مخالف نظام جمهوری اسلامی هستند، بابت خطرات چندپارگی و آشوب و تنش در جامعه ایرانی نگران هستند.

باید توجه داشت که حتی اگر «نه» گفتن به انتخابات می‌توانست تعیین‌کننده باشد و یا تاثیر قابل‌ توجه و معناداری بر کنش سیاسی حاکمیت بگذارد، شاید گزینه قابل‌ تاملی بود. اما در شرایطی که «نه» گفتن تاثیر قابل ملاحظه و تعیین‌کننده و معناداری ندارد، جریانات گوناگون سیاسی باید به مشارکت مقدور در انتخابات بیندیشند.

شرکت در انتخابات وظیفه گروه‌‌های سیاسی است


*مشارکت مقدور در انتخابات یعنی تایید شرایط؟

نه. مشارکت مقدور در انتخابات به معنای تایید همه اجزا و عملکرد یک نظام سیاسی نیست. جریان‌های سیاسی با مشارکت مقدور در انتخابات می‌توانند منتقدانه، پرسشگرانه و ادعاگرانه در صحنه سیاسی حضور پیدا کنند.

*البته شرکت جریان‌‌های سیاسی یک بحث است و رای دادن مردم بحث دیگری.

خب، در برخی شهرهای بزرگ به دلایل گوناگون ممکن است تحت‌ تاثیر نارضایتی‌ها، میزان مشارکت در انتخابات پایین باشد. اما در بسیاری از نقاط کشور به دلیل ماهیت انتخابات مجلس، که با انگیزه‌های قومی و قبیله‌ای همراه است، اصولاً مردم حضور قابل قبولی دارند.

با فرض اینکه حاکمیت از آن مردم است و اگر کسانی برخی از حقوق مردم را سلب کرده‌اند باید برای به‌ دست‌ آوردن آن حقوق به صورت فعال و تاثیرگذار مبارزه کنیم، گروه‌های سیاسی و احزاب سیاسی موظف‌اند مقتدرانه در انتخابات مشارکت داشته باشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها