کد خبر: 325287
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۶ ۱۱:۵۱:۵۷
| |

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد:

ارتقای رتبه فضای کسب و کار ایران به 73/ تشکیل شورای عالی فنی حرفه‌ای به ریاست معاون اول رئیس جمهور

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ارتقای رتبه فضای کسب و کار ایران در دنیا به رقم 73 و در منطقه به رقم 11 خبر داد و گفت: رتبه کسب و کار ما رشد کرده و هنوز جای کار دارد. به گفته شریعتمداری، کسب‌وکارهای نوین و استارتاپ‌ها سال گذشته 25 درصد فضای نمایشگاه الکامپ را به خود اختصاص داده بود که امسال این رقم به 50 درصد در 22 هزار مترمربع رسید.

ارتقای رتبه فضای کسب و کار ایران به 73/ تشکیل شورای عالی فنی حرفه‌ای به ریاست معاون اول رئیس جمهور
کد خبر: 325287
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۶ ۱۱:۵۱:۵۷

اعتمادآنلاین| ‌ محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ارتقای رتبه فضای کسب و کار ایران به رقم 73 در دنیا خبر داد. شریعتمداری امروز در آیین تجلیل از فعالان حوزه مهارت در روز ملی کارآفرینی و آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: 38 درصد از فضای کسب و کار ایران توسط کارآفرینان اداره می‌شود و بقیه به صورت خویش‌فرما یا غیررسمی مشغول هستند، در حالی که در دنیا این رقم برعکس است.

وی از ارتقای رتبه فضای کسب و کار ایران در دنیا به رقم 73 و در منطقه به رقم 11 خبر داد و گفت: رتبه کسب و کار ما رشد کرده و هنوز جای کار دارد. به گفته شریعتمداری، کسب‌وکارهای نوین و استارتاپ‌ها سال گذشته 25 درصد فضای نمایشگاه الکامپ را به خود اختصاص داده بود که امسال این رقم به 50 درصد در 22 هزار مترمربع رسید.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تشکیل شورای عالی فنی حرفه‌ای به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: آقای سپهری دبیر این شورا است که این شورا امیدواریم در دو سال باقیمانده عمر دولت بتواند کار فاخر انجام دهد.

شریعتمداری همچنین گفت: باید نظام دستمزد و تامین اجتماعی ما با شرایط کسب و کارهای نوین و استارتاپ‌ها هماهنگ شود، به گونه‌ای که هم‌اکنون افرادی در شبانه‌روز دو ساعت در استارتاپ‌هایی مانند اسنپ کار می‌کنند که نظام بیمه‌ای و دستمزدها نمی‌تواند به آن پاسخ دهد.

وی همچنین از تشکیل نظام خیران حوزه کارآفرینی خبر داد و گفت: در جلسه دیروز با این افراد عنوان شد که یک مجموعه‌ای نیاز به 40 مهندس کشاورزی داشت که آنها 60 مهندس معرفی کرده بودند که در آخر سر فقط 4 نفر دارای مهارت موردنیاز آنها بودند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین با انتقاد از تغییر نظام آموزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و پرورش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کشور از حذف دوره راهنمایی تحصیلی به دوره 3-3-6، گفت: من خودم در اولین دوره راهنمایی تحصیلی آن زمان حضور داشتم که آموزش فنی و حرفه‌ای به صورت موثر ارائه می‌شد، اما یکباره بدون دلیل نظام آموزشی با حذف دوره راهنمایی تحصیلی به نظام 70 سال قبل برگشت خورد.

شریعتمداری گفت: هم‌اکنون در کشور ما اصطلاحا تیتر باب شده است. مثلا کسی که وارد نظام می‌شود حتی اگر دوره دافوس و یا دانشکده دانشگاه عالی را نگذرانده باشد به او سردار و امیر می‌گویند. کسی که رئیس شده حتی اگر فوق‌لیسانس هم نداشته باشد، دکتر می‌گویند یا کسی که وارد حوزه شده حتی اگر فقه خارج نخوانده باشد به او آیت‌الله می‌گویند و به کسی که مهارت واقعی دارد، نه عنوانی گفته می‌شود و نه دستمزدی مطابق آن حرفه به صورت واقعی می‌گیرد. به عنوان مثال کسی که جوشکاری زیر آب انجام می‌دهد و کشتی‌های بزرگی را تعمیر می‌کند، جایگاهی ندارد و عنوانی به او نمی‌دهند.

وی همچنین لزوم توجه به اقتصاد دانش‌بنیان واستارتاپ را یادآور شد و گفت: از سال 86 شورای عالی آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای تشکیل شده، گرچه روند روبه‌رشد بیکاران دانشگاهی با کاهش نرخ مواجه شده، اما تعداد بیکاران تحصیل‌کرده افزایش پیدا می‌کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار تحول در نظام کارآفرینی و مهارت‌آموزی در کشور شد.

در پایان این مراسم از پیشکسوتان حوزه مهارت‌آموزی تقدیر شد. توران سنجری، حسین لطفی‌زاده، محمدتقی صافی، تقی جوان، مهدی اسماعیلی، ابراهیم آزاد، سمیه حسن‌پور، محمدمهدی زارع، به عنوان پیشکسوتان مهارت‌آموزی توسط وزیر تعاون مورد تقدیر قرار گرفتند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها