کد خبر: 325330
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۶ ۱۳:۱۲:۵۱
| |

لزوم نظارت مداوم بر عملکرد دستگاه‌ها در حوزه گرد و غبار

دبیر ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار با اشاره به نظارت‌های مستمر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار طی دو سال گذشته بر عملکرد دستگاه‌ها گفت: این نظارت‌ها منجر به همگرایی اقدامات به سمت عملیات اجرایی موثر و پرهیز از اقدامات پرهزینه و کم اثر شده است.

لزوم نظارت مداوم بر عملکرد دستگاه‌ها در حوزه گرد و غبار
کد خبر: 325330
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۶ ۱۳:۱۲:۵۱

اعتمادآنلاین| ‌ علی محمد طهماسبی بیرگانی با اشاره به انتقاد وارد شده به نحوه نظارت سازمان حفاظت محیط زیست بر عملکرد دستگاه‌ها در حوزه گرد و غبار در برخی از رسانه‌ها گفت: این سازمان بر اساس ماده یک آیین‌نامه اجرایی آمادگی مقابله با پدیده گرد و غبار و اصلاحیه آن در قالب ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار، مسئول تبیین سیاستگذاری و ارایه راهکارهای اجرایی در سطح ملی و منطقه‌ای و نظارت و پیگیری اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت موضوع آیین نامه است.

وی با اشاره به اینکه ستاد ملی مقابله با گرد و غبار تاکنون 22 جلسه کمیته ملی، 11 جلسه کارگروه تخصصی همچنین کارگروه‌های استانی به ریاست معاونت امور عمرانی استانداران سراسر کشور برگزار شده است، گفت: این ستاد انجام مطالعات منشاء‌یابی داخلی به عنوان مرجع تعیین اولویت‌های ملی اقدامات مقابله با پدیده گردوغبار، آغاز مطالعات تدوین برنامه اقدام استان‌ها برای آمادگی و مقابله با این پدیده و آغاز مطالعات منشاءیابی خارجی، طیف گسترده‌ای از اقدامات را برای تجهیز سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کشور برای آمادگی و مقابله با پدیده گرد و غبار فراهم ساخته است.

طهماسبی تصریح کرد: از سوی دیگر و طی دو سال گذشته و به دلیل عدم تکافوی اعتبارات دولتی مرتبط با مقابله با گرد وغبار، تأمین اعتبار از محل صندوق توسعه ملی مورد درخواست و پیگیری این ستاد قرار گرفته و با نظر موافق مقام معظم رهبری منجر به اجرای عملیات اجرایی گسترده در مناطق مختلف کشور شده است.

دبیر ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار افزود: سازمان‌ حفاظت محیط زیست با همکاری سایر دستگاه‌ها، مجموعه اقداماتی را با محوریت عملیات تثبیت بیولوژیک، به انجام رسانده و در سطح کشور قریب به 500 هزار هکتار انواع عملیات اجرایی پیشگیرانه، اصلاحی و احیایی و تنها در استان خوزستان بیش از 100 هزار هکتار عملیات تثبیت بیولوژیک صورت پذیرفته است.

طهماسبی اضافه کرد: انجام نظارت عالیه بر این اقدامات طی دو سال گذشته از سوی ستاد ملی مقابله با گرد و غبار منجر به همگرایی اقدامات به سمت عملیات اجرایی موثر و پرهیز از اقدامات پرهزینه و کم اثر شده و این اقدامات همچنان در حال پیگیری و اجرا است و در سال جاری نیز این مهم به بیش از 15 استان کشور تسری خواهد یافت.

وی در خصوص انتشار اخبار درباره صدور مجوز انتقال آب و خشک شدن تالاب‌ها گفت: از زمان آغاز به کار دولت‌های یازدهم و دوازدهم هیچ‌گونه مجوزی برای مطالعه و اجرای طرح‌های انتقال بین حوضه‌ای صادر نشده است. توجه به حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب‌ها به عنوان بخش حیاتی از اکوسیستم‌های آبی به عنوان یکی از ضروریات مدیریت سرزمین مورد عنایت دولت تدبیر و امید و در همین راستا قانون حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب‌ها بر مبنای لایحه پیشنهادی دولت در سال 1396 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

طهماسبی تصریح کرد: مطابق با ماده 2 قانون حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب‌ها موظف به تعیین نیاز آب محیط زیستی تالاب‌ها و وزارت نیرو مکلف به تامین آن است. لذا صیانت از تالاب‌ها و تامین حق‌آبه آن‌ها برای جلوگیری از تبعات ناشی از خشکیدگی تالاب‌ها از جمله برخاستن گرد و غبار و از دست رفتن معیشت و سلامت جوامع ساکن در محدوده تالاب‌ها نیازمند ایجاد وفاق میان همه سازمان‌های موثر و متاثر است.

وی خاطر نشان کرد: با این حال طی سنوات اخیر سازمان حفاظت محیط زیست به میزان اعتبارات تخصیص یافته و با هدف بهره‌گیری حداکثری از این اعتبارات، نسبت به اولویت‌بندی و انجام عملیات اجرایی احیای تالاب‌ها از جمله عملیات لایروبی، احیای انهار و مسیل‌ها، آزادسازی حریم‌ها و ... اقدام کرده است که خوشبختانه با توجه به متقدم بودن این فعالیت‌ها نسبت به وقوع سیلاب بهار 1398 منجر به تسهیل ورود سیلاب به تالاب‌ها و آبگیری مناسب آنها در مدت زمان یاد شده شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست،طهماسبی تصریح کرد: در مجموع این ستاد با تلاش مضاعف و با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های موجود، توان خود را برای ارتقای وضعیت کشور در آمادگی و مقابله با اثرات مخرب پدیده گرد و غبار معطوف ساخته است و امید دارد که از همکاری و هم‌افزایی سایر دستگاه‌های موثر و مرتبط بهره‌مند شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها