کد خبر: 325368
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۷ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

حیدر مستخدمین حسینی، تحلیلگر اقتصادی، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

بازار متشکل ارزی، نرخ را کارشناسی تعیین می‌کند/ بانک مرکزی در کنترل بازار ارز موفق بوده است/ بازار متشکل ارزی قیمت را کاهش نمی‌دهد/ دلارهای خانگی به این سادگی به بازار نمی‌آید

حیدر مستخدمین حسینی، تحلیلگر اقتصادی، با بیان اینکه دولت می‌تواند با کنترل هیجان‌های اقتصادی، از نوسانات قیمت در بازار آزاد ارز جلوگیری کند، درباره بازار متشکل ارزی گفت: «طی ماه‌های گذشته تاکنون شاهد بوده‌ایم اقدامات بانک مرکزی توانسته جلوی نوسان بی‌حساب‌و کتاب نرخ ارز را بگیرد و قیمت‌ها را در بازار آزاد کنترل کند.»

بازار متشکل ارزی، نرخ را کارشناسی تعیین می‌کند/ بانک مرکزی در کنترل بازار ارز موفق بوده است/ بازار متشکل ارزی قیمت را کاهش نمی‌دهد/ دلارهای خانگی به این سادگی به بازار نمی‌آید
کد خبر: 325368
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۷ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ «درآمد حاصل از فروش ارز یکی از راهکارهای تقویت بودجه دولت است، بنابراین کاهش یا افزایش این نرخ به اختیار دولت است.» این مطلب بخشی از اظهارنظر حیدر مستخدمین حسینی، تحلیلگر اقتصادی، در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین است.

مستخدمین حسینی، با بیان اینکه دولت می‌تواند با کنترل هیجان‌های اقتصادی، از نوسانات قیمت در بازار آزاد ارز جلوگیری کند، درباره بازار متشکل ارزی گفت: «طی ماه‌های گذشته تاکنون شاهد بوده‌ایم اقدامات بانک مرکزی توانسته جلوی نوسان بی‌حساب‌وکتاب نرخ ارز را بگیرد و قیمت‌ها را در بازار آزاد کنترل کند.»

به گفته این کارشناس اقتصادی، به نظر می‌رسد بانک مرکزی تجربه لازم را برای اعمال اقدامات صحیح در کنترل نرخ ارز به دست آورده است: «در چند ماه گذشته بانک مرکزی برنامه منسجم‌تری در خصوص ارز اجرا کرده و توانسته ارزهای حاصل از صادرات ویژه در صنعت پتروشیمی را وارد کشور کند»

آیا نرخ ارز بیش از این کاهش می‌یابد؟

در حالی که بسیاری از مردم و فعالان اقتصادی در انتظار کاهش دوباره نرخ ارز و رسیدن به کانال 10 هزار تومانی در راستای تشکیل بازار متشکل ارزی هستند، به عقیده مستخدمین حسینی، قیمت‌گذاری از سوی دولت اشتباه است و باید این روند به حاشیه بازار واگذار شود. این تحلیلگر اقتصادی گفت: آنچه بیش از کاهش قیمت انواع ارز در بازار آزاد اهمیت دارد، ثبات نرخ‌ها برای جلوگیری از ایجاد انگیزه سرمایه‌گذاری است.

دلارهای خانگی به بازار بازمی‌گردد؟

این تحلیلگر اقتصادی توضیح داد: رقمی در حدود 20 تا 25 میلیارد دلار ارز در خانه‌ها محبوس شده است؛ این روند به دلیل مشکلات اقتصادی و تلاش برای حفظ ارزش دارایی است، بنابراین بازار متشکل ارزی نمی‌تواند ارزی را که در پستوی خانه‌ها پنهان شده به بازار بازگرداند؛ برای دستیابی به این هدف، ساختارهای اقتصادی باید اصلاح شود.

حسینی گفت: بازار متشکل ارزی موجب کاهش نرخ دلار نمی‌شود، مگر اینکه بانک مرکزی بخواهد نرخ را با تزریق پول در این بازار کاهش دهد.

او همچنین تاکید کرد: بازار متشکل ارزی برای کاهش یا افزایش نرخ ارز نیست. اگر این بازار درست کار کند، قیمت دلار از طریق مبادلات تسویه صرافان کشف می‌شود و دیگر لازم نیست در بازار ایران قیمت ارز از هرات یا دوبی گرفته شود.

حسینی در پایان گفت: به عبارت دیگر، هدف این است که قیمت دلار در این بازار کشف شود، نه در خارج کشور. بنابراین بازار متشکل ارزی موجب کاهش نرخ دلار نمی‌شود، مگر اینکه بانک مرکزی بخواهد نرخ را با تزریق پول در این بازار کاهش دهد؛ این بازار خود یک بازار متشکل و مستقل است و اگر درست کار کند، می‌تواند نرخ دلار را در اقتصاد داخلی تعیین کند. بنابراین اگر بانک مرکزی دخالت نکند، تشکیل این بازار لزوماً موجب کاهش نرخ دلار نمی‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها