کد خبر: 325448
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۸ ۱۰:۴۰:۰۰
| |

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

جامعه‌ روحانیت مبارز کارایی‌اش را از دست داده است/ پایداری‌ها احتمالاً با لیست مستقل وارد انتخابات شوند/ نظام به احمدی‌نژاد فرصت بازگشت نخواهد داد/ لاریجانی اگر مستقل بیاید، رای ندارد

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا، گفت: جامعه‌ روحانیت‌ در قالب یک تشکل، نه به عنوان جمعی از روحانیون، دیگر کارکرد گذشته را ندارد و مثل سال‌های گذشته نیست که لیست‌شان به عنوان لیست اصلی اصولگرایان وارد انتخابات می‌شد.

جامعه‌ روحانیت مبارز کارایی‌اش را از دست داده است/ پایداری‌ها احتمالاً با لیست مستقل وارد انتخابات شوند/ نظام به احمدی‌نژاد فرصت بازگشت نخواهد داد/ لاریجانی اگر مستقل بیاید، رای ندارد
کد خبر: 325448
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۸ ۱۰:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سعید شمس- اصولگرایان در شرایطی تحت‌ لوای شورای‌ وحدت فعالیت‌های انتخاباتی را شروع کرده‌اند که شواهد نشان می‌دهد باز هم دست‌شان از رسیدن به لیست واحد کوتاه خواهد ماند، چراکه همنشینی طیف موسوم به لاریجانی‌چی‌ها با اعضای جبهه‌ پایداری امری محال به نظر می‌‌رسد.

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا، در همین رابطه می‌گوید اطرافیان آقای لاریجانی اگر قرار بگذارند تا به عنوان گروهی مستقل لیست بدهند، محال است پایگاه رای‌ کافی‌ای برای موفق شدن در انتخابات داشته باشند، درباره جبهه پایداری هم باید گفت احتمالاً با لیست مستقل وارد انتخابات شوند.

مشروح گفت‌وگوی اعتمادآنلاین با این فعال سیاسی در ادامه آمده است:

اعضای پایداری ممکن است با لیستی جدا در انتخابات شرکت کنند

*ظاهراً اصولگرایان تحرکات جدی انتخاباتی‌شان را شروع کرده‌اند.

به‌ هر حال طبیعی است که گروه‌های سیاسی از چند ماه مانده به روز انتخابات، فعالیت‌های انتخاباتی‌شان را شروع کنند تا در بهترین حالت ممکن به استقبال انتخابات بروند. اصولگرایان هم از این قاعده مستثنی نیستند و تلاش‌هایشان را شروع کرده‌اند تا در بهترین شرایط در انتخابات مجلس شرکت کنند.

*بهترین حالت یعنی حضوری توأم با اتحاد؟

طبیعی است که ورود یک طیف سیاسی به انتخابات، با لیستی واحد شامل همه سلیقه‌هایش، اتفاق مثبتی قلمداد می‌شود.

*اما به‌ نظر نمی‌رسد اصولگرایان بتوانند به این مهم دست یابند.

آنها تلاش می‌کنند و هر کاری که لازم باشد انجام خواهند داد تا بلکه بتوانند با لیستی واحد وارد انتخابات مجلس‌ یازدهم شوند.

*یعنی می‌توان همنشینی انتخاباتی طیف لاریجانی با اعضای جبهه‌ پایداری را متصور شد؟

به هر حال مهم است که همه حول و حوش یک گروه جمع شوند، اما امکان دارد اعضای پایداری با لیستی جدا در انتخابات شرکت کنند.

لاریجانی اگر مستقل بیاید، رای ندارد

*یعنی باز هم حضوری چندپارچه در انتخابات؟

در واقع لیست واحد دیگر مانند گذشته، مخصوصاً در شهرهای بزرگ، معنایی ندارد. البته باید تلاش کرد تا همه در یک لیست قرار گیرند.

*تکرار می‌کنم، حتی اطرافیان لاریجانی یا پایداری؟

آقای لاریجانی تا به امروز هیچ کار یا اظهارنظری درباره چگونگی حضور در انتخابات انجام نداده‌اند، اما بعید می‌دانم دوباره تمایلی به ائتلاف با اصلاح‌طلبان و اعتدالیون داشته باشند، چراکه آنها نسبت به سال 94 در افکار عمومی مقبولیت ندارند. از طرفی اطرافیان آقای لاریجانی اگر قرار بگذارند تا به عنوان گروهی مستقل لیست بدهند، محال است پایگاه رای‌ کافی‌ای برای موفق شدن در انتخابات داشته باشند. درباره جبهه پایداری هم باید گفت احتمالاً با لیست مستقل وارد انتخابات شوند.

جامعه‌ روحانیت‌ مبارز کارایی‌اش را از دست داده است

*قالیباف چطور؟ ظاهراً در فکر جریانی جدید در اردوگاه اصولگرایی است.

آقای قالیباف در جلسه‌های شورای‌ وحدت حضوری فعال دارد و گمان نمی‌کنم به فکر ارائه لیستی مستقل باشد. طرح نو‌اصولگرایی هم که مطرح می‌کند این‌طور نیست که گروهی جدید با این عنوان بخواهند کار تشکیلاتی انجام دهند. در واقع منظور قالیباف از تاکید بر نواصولگرایی این است که اصولگریان به لحاظ تفکر و رفتار باید از برخی تغییرها استقبال کنند.

*ظاهراً جامعه‌ روحانیت‌ مبارز برخلاف ادوار گذشته در فعالیت‌های انتخاباتی حضوری کمرنگ دارد.

ببینید، واقعیت این است که جامعه‌ روحانیت‌ در قالب یک تشکل، نه به عنوان جمعی از روحانیون، دیگر کارکرد گذشته را ندارد و مثل سال‌های گذشته نیست که لیست‌شان به عنوان لیست اصلی اصولگرایان وارد انتخاباتی می‌شد. در سمت رقیب هم مجمع‌ روحانیون تحرک همیشگی را ندارد. در واقع آنها باید در نقش کمک‌کننده ظاهر شوند تا هر زمان که مشکل یا اختلافی پیش آمد، مساله را حل کنند.

*مؤتلفه‌ای‌ها هم به همین ترتیب؟ واضح است که حزب‌ مؤتلفه در مناسبات انتخاباتی جریان اصولگرایی چندان جدی گرفته نمی‌شود.

اتفاقاً آقای بادامچیان در نشست‌های شورای‌ وحدت حضوری مستمر دارد و نظرات مؤتلفه مورد توجه واقع می‌شود.

*اما در عمل جدی گرفته نمی‌شوند و در انتخابات گذشته سهمیه‌ای حداقلی به آنها اختصاص داده شد.

اولاً بگویم که تعداد سهمیه نباید ملاک اصلی باشد. علاوه بر آن، طیف‌های مختلف اصولگرایی و حتی اصلاح‌طلبی به میزان مورد توجه‌ قرار گرفتن از سوی جامعه در سازوکارها جدی گرفته می‌شوند.

نظام دیگر به احمدی‌نژاد فرصت نمی‌دهد


*و بالاخره احمدی‌نژاد و احمدی‌نژادی‌ها.

آقای احمدی‌نژاد و اطرافیانش برای دیده شدن تلاش زیادی می‌کنند و حتماً تمایل دارند در انتخابات حضوری جدی داشته باشند. مخصوصاً اینکه آنها پایگاه‌ اجتماعی‌ قابل‌ توجهی هم دارند و به همین دلیل هر کاری لازم باشد انجام خواهند داد تا بتوانند در انتخابات مجلس حاضر باشند.

*می‌توانند؟

نه. به‌ طور قطع شورای‌ نگهبان نه به شخص محمود‌ احمدی‌نژاد و نه به اطرافیانش مجوز حضور در انتخابات نخواهد داد.

*امکان دارد بخواهند با رایزنی و... شانس حضور در انتخابات را پیدا کنند؟


به‌ هیچ‌ وجه. کارنامه سیاسی احمدی‌نژادی‌ها به قدری سیاه است که تحت هیچ شرایطی و در هیچ برهه‌ای اجازه شرکت کردن در انتخابات را به دست نخواهند آورد.

احمدی‌نژاد در خانه نمی‌نشیند

*احمدی‌نژاد این موضوع را می‌داند؟


بله. حتماً می‌داند که نظام دیگر به او و اطرافیانش اجازه بازگشت به عرصه را نخواهد داد.

*اما همچنان پرتلاش کارهایشان را پیش می‌برند.

خب، معلوم است که نمی‌روند در خانه بنشینند و همچنان فعالیت‌های خود را ادامه خواهند داد. اما به قدری در این سال‌ها بد عمل کرده‌اند که بعید است نظام برای بار دیگر به آنها فرصت بدهد.

*به عنوان سوال آخر؛ حضور همزمان چهره‌هایی چون لاریجانی، حدادعادل و قالیباف احتمال اختلاف را بالا نمی‌برد؟ مثل اختلافات قالیباف، ولایتی و حداد در سال 92؟

اختلاف پدیده‌ای اجتناب‌ناپذیر است و امکان دارد مساله‌ای هم پیش بیاید. سال 92 قضیه این بود که اصولگراها تصور شکست را هم نمی‌کردند و چون در قدرت بودند، خیال‌شان راحت بود. اما آنها در شرایطی وارد فضای انتخاباتی مجلس‌ یازدهم می‌شوند که اکثریت را در مجلس و دولت ازدست‌رفته می‌بینند و به همین دلیل با عقل‌گرایی بیشتری فعالیت‌های انتخاباتی خود را پیگیری می‌کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها