کد خبر: 325461
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۷ ۰۸:۳۹:۰۰
| |

برنامه سازمان‌ زندان‌ها برای کاهش جمعیت زندانیان چیست؟

رئیس سازمان زندان‌ها تدابیر این سازمان‌ برای کاهش جمعیت زندانیان را تشریح کرد.

برنامه سازمان‌ زندان‌ها برای کاهش جمعیت زندانیان چیست؟
کد خبر: 325461
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۷ ۰۸:۳۹:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ علی اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌ها درباره طرح‌ها و برنامه‌های این سازمان برای کاهش آمار ورودی زندانیان به زندان‌ها گفت: در خصوص کاهش آمار زندانیان اقدامات مختلفی را شروع کرده‌ایم، بخشی از این اقدامات در گذشته اتفاق افتاده و در حال حاضر پیگیر بخش دیگری از این اقدامات هستیم.

وی با اشاره به کاهش جمعیت زندانیان به زندان‌ها ادامه داد: رییس قوه قضاییه نیز دستور داده‌اند، در همه عرصه‌ها چه جرائم عمد و چه جرائم غیرعمد برنامه‌هایی را در دستور کار قرار دهیم که منجر به کاهش جمعیت زندانیان شود.

رییس سازمان زندان‌ها خاطرنشان کرد: در این خصوص نیز در مورد متهمانی که وارد زندان می‌شوند، پیش‌بینی لازم صورت گرفته است تا بازداشت‌ها به حداقل برسد. همچنین در مواردی که منجر به بازداشت می‌شود، نیز تلاش شده به پرونده‌ها سریعتر رسیدگی شود تا متهمان بلاتکلیف نمانند و سریعتر محیط بازداششگاه را ترک کنند.

جهانگیر درباره کاهش آمار زندانیان جرائم غیرعمد نیز تصریح کرد: در خصوص جرائم نیز در حال آماده کردن طرحی هستیم تا انشاءالله به زودی به رییس قوه قضاییه ارائه کنیم. در این طرح سعی شده شرایطی را فراهم کنیم تا افرادی که مشمول جرائم غیرعمد می‌شوند یا افرادی که برای آنها قرارهای تامینی از نوع وثیقه یا کفالت صادر می‌شود، اما در عین حال عاجز از پرداخت هستند و به دلیل ناتوانی برای مدتی وارد زندان می‌شوند، وارد بازداشتگاه‌ها و زندان نشوند.

وی ادامه داد: در این طرح تلاش می‌کنیم این افراد به محیط‌های دیگری ارجاع شده و سریعتر تعیین‌تکلیف شوند. همچنین چنانچه نیاز به معرفی کفیل دارند، برای آنها شرایطی را فراهم کنیم تا بتوانند به موقع کفیل‌شان را معرفی کنند یا چنانچه نیاز به سپردن وثیقه دارند، مقدمات سپردن وثیقه را فراهم کنیم، چرا که با توجه به اینکه سپردن وثیقه یک فرآیند دارد، ممکن است زمانی را برای بازداشت متهم ایجاد کند، بنابراین این تمهیدات را فراهم می‌کنیم که حتی‌الامکان از ورود این افراد با این شرایط به زندان جلوگیری شود.

رییس سازمان زندان‌ها در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره بهره‌مندی زندانیان از امکانات به صورت مساوی گفت: ما اعتقادمان این است که همه زندانیان از خدمات یکسان بهره‌مند شوند و با این نگاه کلی از گذشته تاکنون کار را دنبال می‌کنیم، اما به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای که از گذشته تاکنون گریبانگیر قوه قضاییه و به تبع آن سازمان زندان‌ها است، سازمان در برخی از مناطق نتوانسته است، امکانات مناسب را فراهم کند.

جهانگیر با اشاره به انتقال ساختمان زندان‌ها به خارج از شهر تصریح کرد: یکی از همین مباحث نیز انتقال زندان‌ها به خارج از شهرهاست که به دلیل نبود بودجه کافی تا به امروز تحقق پیدا نکرده است و ما بعضا با زندان‌هایی روبرو هستیم که از امکانات مناسب و لازم برای نگهداری زندانیان برخوردار نیست، لذا بعضا دیده شده است خیرین در این خصوص دخالت کرده‌اند، بنابراین ما از این فرصت استفاده کرده و این کمک‌ها را به نحوی ساماندهی کردیم که تبعیض ایجاد نشود.

رییس سازمان زندان‌ها تصریح کرد: به زندان‌های سراسر کشور ابلاغ شده است که باید به نحوی خدمات به زندانی ارائه شود که نیازی به استفاده از خدمات بیرونی نداشته باشند و ما این خدمات را به صورت گسترده برای همه زندانیان به نحو یکسان فراهم می‌کنیم.

وی همچنین درباره آخرین وضعیت بقایی گفت: آخرین اطلاعی که از ایشان دارم، مرخصی بوده‌اند و مرخصی‌شان نیز در یک نوبت تمدید شده بود و نمی‌دانم که آقای بقایی سکته کرده است یا نه و باید پزشکان این مورد را بررسی کنند.

رییس سازمان زندان‌ها در پاسخ به این سوال که در حال حاضر آقای بقایی به زندان بازگشته‌اند یا خیر؟ گفت: نمی‌دانم و باید سوال کنم که مرخصی‌شان تمدید شده یا به زندان بازگشته‌اند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها