کد خبر: 325485
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۹ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

حسین آخانی، کارشناس محیط‌زیست، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

مردم به تنهایی از پس مدیریت پسماند برنمی‌آیند/ تولید‌کنندگان کیسه‌های پلاستیکی باید عوارض بپردازند/ بطری آب معدنی و نوشابه را در کشورهای دیگر به مردم امانت می‌دهند

آمار بالای تولید پسماند در تهران نگرانی‌ها را درباره این موضوع بالا می‌برد. حسین آخانی، کارشناس محیط‌زیست، از لزوم قانونی برای کنترل پسماندها گفت.

مردم به تنهایی از پس مدیریت پسماند برنمی‌آیند/ تولید‌کنندگان کیسه‌های پلاستیکی باید عوارض بپردازند/ بطری آب معدنی و نوشابه را در کشورهای دیگر به مردم امانت می‌دهند
کد خبر: 325485
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۹ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ عاطفه محمودی- اخیراً مدیرکل محیط‌ زیست تهران آماری از پسماندهای تهران اعلام کرد که هر دغدغه‌مندی را نگران‌تر از قبل می‌کند. کلانتری گفت: روزانه 11 هزار تن پسماند عادی، 61 هزار تن پسماند و نخاله ساختمانی و 2400 تن پسماند صنعتی در تهران تولید می‌شود.

از سویی دیگر در ایران سالانه چیزی حدود 350 تا 400 هزار تن در سال پلاستیک تولید می‌شود. حسین آخانی، کارشناس محیط‌زیست، در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین در این‌باره گفت: «مشکل پسماند در تهران به سبک زندگی ما برمی‌گردد. پسماند در تهران بیش از حد معمول تولید می‌شود. بخش عمده‌ای از پسماندهای ما پلاستیک است. این حجم انبوه را می‌توان مثل خیلی از کشورهای دیگر کم کرد. در کشور‌های دیگر باید برای کیسه‌های پلاستیکی پول پرداخت کرد، یا بطری‌های آب معدنی و نوشابه را به مردم امانت می‌دهند. به این صورت که فروشنده‌ها پولی را از خریدار می‌گیرند و بعد از برگرداندن بطری، پول را پس می‌دهند. اما در ایران مسئولان وقت خود را برای پسماندهای آلی می‌گذارند. این‌گونه است که به این معضل رسیده‌ایم.»

به عقیده این کارشناس محیط‌زیست، قانون می‌تواند به حل این مساله کمک کند: «این مردم به تنهایی نمی‌توانند با مشکل پسماند مقابله کنند بلکه قانون باید به کمک آنها بیاید. قانونی باشد که مثلاً عوارضی برای کیسه‌های پلاستیکی در نظر بگیرد. دولت می‌تواند با گرفتن مالیات کاری کند که حجم بسیاری از زباله‌ها کم شود. از سوی دیگر پول حاصل از این عوارض را برای کارخانه‌های بازیافت هزینه کند تا باز قدمی برای محیط‌زیست و کاهش پسماند برداشته شود.»

او در پایان با اشاره به نقش تولیدکننده‌های بسته‌بندی پلاستیکی در استفاده بی‌رویه از پلاستیک به صحبتش پایان داد: «باید قانونی تصویب شود که تمام تولید‌کننده‌های بسته‌بندی‌های پلاستیکی در ازای گرفتن گرویی تولیدات پلاستیکی خود را جمع کنند. با این اقدام عملاً حجم پسماند در کشور کم خواهد شد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها