موسوی:

نشست کمیسیون مشترک برجام رو به جلو اما ناکافی بود/ بن‌علوی برای میانجی‌گری به ایران نیامده بود

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: نشست روز گذشته کمیسیون مشترک برجام رو به جلو بود اما توافق خاصی صورت نگرفت. در مورد اینستکس هم صحبت شد که تحول خاصی برای جمهوری اسلامی نیست.

نشست کمیسیون مشترک برجام رو به جلو اما ناکافی بود/ بن‌علوی برای میانجی‌گری به ایران نیامده بود
کد خبر: 325525
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۷ ۰۹:۴۳:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعباس موسوی در نشست خبری امروز خود با مرور خبرهای جدید حوزه دیپلماسی گفت: هفته پرترافیکی را پشت سر گذاشتیم که اهمیت فوق العاده‌ای دارد و تعیین‌کننده است. با سفر دکتر ظریف به نیویورک و آمریکای لاتین و سنگال تحولاتی رخ داد و نقاط عطفی را شاهد بودیم. سفر بسیار پربار و موفقیت‌آمیز بود و به اهداف خود دست پیدا کردیم.

سفر مقام‌های چینی و هندی در روزهای آینده به ایران

او ادامه داد: همچنین سفر نخست وزیر عراق و وزیر امور خارجه عمان را داشتیم که در چارچوب مناسبات دوجانبه انجام شد و ما هروقت اراده کنیم می‌توانیم به کشورهای یکدیگر سفر کنیم. کمیسیون مشترک برجام را داشتیم روز گذشته که آقای عراقچی ریاست هیات ایرانی را به عهده داشتند. چند سفر هم برخی مقام‌های چینی و هندی در روزهای آینده به ایران خواهند داشت.

او افزود: همچنین برای آقای سرمدی به عنوان اولین سخنگوی وزارت امورخارجه آرزوی موفقیت می‌کنم که روز گذشته بازنشسته شدند.

نشست کمیسیون مشترک رو به جلو بود اما توافق خاصی صورت نگرفت

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آخرین تلاش‌ها برای حفظ توافق هسته‌ای گفت: تلاش‌ها و رایزنی‌ها برای حفظ برجام ادامه دارد و نشست روز گذشته هم به درخواست ما و طرف‌های اروپایی برگزار شد. ما نسبت به بی عملی اروپا و برخی دستگیری‌ها به دستور آمریکا اعتراض داشتیم. این هموطنان به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا دستگیر شدند. همچنین اقدام انگلیسی‌ها در توقیف نفتکش ایران از سوی هیات ایرانی مطرح شد. نشست روز گذشته کمیسیون مشترک برجام رو به جلو بود اما توافق خاصی صورت نگرفت. درمورد اینستکس هم صحبت شد که تحول خاصی برای جمهوری اسلامی نیست. کمیسیون مشترک در سطح وزرا نیز از مباحث مطرح شده دیروز بود.

تایید نمی‌کنم بن‌علوی برای میانجی‌گری به ایران آمده بود

او در خصوص اهداف سفر بن علوی به تهران گفت: همانطور که در خبرها آمد، همانی بود که در جریان ملاقات‌ها مطرح شد. طبیعی است وقتی درخصوص مسائل منطقه موضوعی مطرح می‌شود یکی از موضوعات تنش‌های منطقه است اما تایید نمی‌کنم ایشان برای میانجیگری آمده بودند.

موسوی همچنین در تشریح جزئیات نشست روز گذشته گفت: نشست رو به جلو و سازنده‌ای بود. اطلاع دارم صحبت‌ها صریح مطرح شده است و اقدامات فشل طرف‌های برجام در قبال تعهداتشان یادآوری شده است.

موسوی گفت: اروپایی‌ها خوشبختانه از صحبت کم نمی‌آورند و تعهداتی را می‌پذیرند. این بار به نظر می‌آمد اندکی جدی‌تر هستند. ایران مطالبات خود را با شفافیت مطرح کرده است و آنها می‌دانند چه کاری باید انجام دهند.

او در خصوص دیدارهای وزیر امور خارجه در نیویورک گفت: ایشان همواره در این سفر به درخواست طرف‌های آمریکایی شامل نمایندگان کنگره و رسانه‌ها دیدارهایی دارند که مواضع ایران را با صراحت برای آنها تشریح می‌کنند. علیرغم ادعاهای آمریکایی شاهد هستید که اعضای هیات نمایندگی ما را محدود کردند و از شنیده شدن صدای ایران بیم دارند. حتی برای دیدار برخی نمایندگان کنگره با مقامات ایرانی را محدود کرده‌اند. این دیدارها مردمی و به درخواست آنها است و با وجود محدودیت‌ها این دیدارها تداوم خواهد داشت.

گفت: این مبحث در نشست دیروز مطرح شد و و گفتیم تلقی ما از این اقدام نقض برجام است و آنها هم استدلال‌های خود را بیان کردند و ایران هم بر دزدی دریایی بودن این اقدام تاکید کرد. ما تحت تحریم انحادیه اروپا نیستیم.

او ادامه داد: آنچه آقای بن‌علوی فرمودند تازه نیست و ایران 1500 مایل ساحل دارد و بیشتر تنگه هرمز هم در مجاورت جمهوری اسلامی است و امنىیت این متطقه به عهده ما است. ما معتقد هستیم برای تصمین امنیت این آبراه باید هماهنگی بین کشورهای منظقه صورت بگیرد و ناامنی این متطقه ناشی از دخالت کشورهای فراسرزمینی است. ما همکاری با کشور عمان را برای تامین امنیت خلیج فارس را داریم.

موسوی همچنین با تایید ارسال نامه از سوی وزیر امور خارجه به رهبر انقلاب در خصوص سریال گاندو گفت: به این علت که صداوسیما تحت نظر رهبر انقلاب است لازم بود گلایه هم به ایشان منتقل شود.

او افزود: شاهد بودید که آنچه تلاش شد در این سریال از وزیر امور خارجه و وزارت امور خارجه نشان داده شود چهره‌ای منفعل، بی‌عمل و واداده بود. اگر چنین چیزی هست و اگر قرار است ایران به عنوان کشوری مقتدر در منطقه باشد با این وزیر و وزارت خارجه ادعایی آنها به مصلحت نیست و بهتر است شخص دیگری باشد. چراکه وزارت خارجه باید زبان گویای چنین ملتی با چنین تاریخی باشد و اگر چنین نیست باید دید چه راهی است. رهبری هم فرمودند مطلقا راضی نیستم که به شما اهانتی صورت بگیرد.

تغییر رویکرد امارات می‌تواند به کاهش تنش در منطقه منجر شود

موسوی در خصرص تغییر سیاست امارات و خروج از ائتلاف یمن گفت: علت این تغییر رویکرد هرچه باشد آن را گامی خوب ارزیابی می‌کنم که می‌تواند به کاهش تنش در منطقه منجر شود. ایران این گام‌ها را رصد می‌کند و کمک می‌کند این گام‌ها باید عمیق‌تر برداشته شود.

فروش نفت ما باید به اردیبهشت سال گذشته برگردد

او در خصوص اهداف سفر هندی‌ها و چینی‌ها گفت: این دیدارها در چهارچوب روابط دوجانبه انجام می‌شود و روز گذشته هم یک مقام ارشد حزب کمونیست چین وارد تهران شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با ارزیابی توان اینستکس برای کمک به فروش نفت ایران گفت: اروپایی‌ها مدعی هستند این سازوکار برای جلوگیری از تاثیر منفی تحریم‌های آمریکا طراحی شده است. اینستکس برای ما هدف نیست و پایه‌ای برای انجام تعهدات طرف اروپایی است. باید منتظر باشیم و ببینیم چه می‌شود. خواسته ما در این حوزه مشخص است و فروش نفت ما باید به اردیبهشت سال گذشته یعنی 2 میلیون و 800 بشکه نفت بازگردد.

وی در خصوص آخرین وضعیت ایرانی بازداشت شده در فرانسه گفت: پیگیری‌های دیپلماتیک و حقوقی ادامه دارد. پرونده پیچیده است و امیدوار هستیم زودتر این پرونده به نتیجه برسد.

نگرانی درباره ورود ناوشکن انگلیسی به خلیج‌فارس نداریم

موسوی در خصوص ورود ناوشکن انگلیسی به خلیج فارس گفت: آنها قدرت جمهوری اسلامی را در این رابطه دیده‌اند و نگرانی وجود ندارد.

او همچنین در خصوص شایعه مربوط به ارسال نامه از سوی وزیر امورخارجه به مراجع و درخواست برای مذاکره با آمریکا گفت: این شایعه‌ها را تایید نمی‌کنم. ایشان نظرات و دیدگاه‌های خود را به مقام‌های کشور گزارش می‌دهند و این را وظیفه خود می‌دانند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص پیگیری وزارت خارجه در خصوص شیخ زکزاکی گفت: من پیش‌تر هم در این خصوص اظهارنظر کردم. وزارت خارجه پیگیری این مساله را وظیفه خود می‌داند و اگر وزارت خارجه اعلام نمی‌کند چه کارهای انجام می‌دهد دنبال کار تبلیغاتی نیست و در نتیجه برخی انتقادات را کاملا رد می‌کنم. حتی در سفر دکتر ظریف به سنگال این مساله دنبال شد. اینجا هم اداره کل آفریقا در این زمینه فعالیت می‌کند. امروز هم شنیده‌ام دادگاهی در این رابطه برگزار خواهد شد.

پمپئو بارها درخواست رسانه‌های ایرانی برای گفت‌وگو را رد کرده‌ است

او در خصوص فضاسازی مایک پمپئو در خصوص سفر به ایران و گفت‌وگو با رسانه‌های ایرانی گفت: این اقدامات، پاسخی به اقدامات دکتر ظریف در نیویورک است. اقدامی منفعلانه است که صداقتی در آن نمی‌بینیم و یقین داریم آنها به دنبال توافق جدی نیستند و این اقدام هم در چارچوب عملیات روانی تعریف می‌شود. ایشان بارها درخواست رسانه‌های ایرانی برای گفت‌وگو را رد کرده‌ است. ایشان منتقد دیدارهای آقای ظریف است اما باید بداند وزیر امور خارجه کشورمان برای دیدار دوجانبه به آمریکا نمی‌رود و به سازمان ملل می‌رود.

تاکنون سیگنالی از دولت فعلی آمریکا دریافت نشده است

موسوی در خصوص پیشنهاد ظریف برای پذیرش پروتکل الحاقی در مقابل برداشته شدن تحریم‌ها گفت: من صحبت‌های آقای ظریف را تایید می‌کنم. ما همواره اعلام کردیم گفت‌وگو زمانی انجام می‌شود که دستور کار مشخص و نتایج ملموس داشته باشد. تاکنون سیگنالی از دولت فعلی آمریکا دریافت نشده و صحبت‌های آنها را در چارچوب تبلیغات ضعیف تلقی می‌کنیم. آقای ظریف هم گفتند در برجام برای سال 2023 عنوان شده که ما پروتکل الحاقی را تصویب کنیم و آنها هم آن موقع کلیه تحریم‌ها را لغو کنند. ایشان گفتند این مساله می‌تواند الان محور توافق ما باشد که طبق پیش‌بینی ما این طرح با مخالفت آنها روبرو شد.

امیدواریم آمریکایی‌ها دست از کارهای بچه‌گانه خود بردارند

او همچنین در خصوص پیگیری حقوقی اعمال محدودیت برای هیات ایرانی در نیویورک گفت: این تصمیم و اعمال محدودیت‌ها که درخصوص دکتر ظریف و کارمندان نمایندگی ما اعمال شد واقعا اقدام سخیف و عجیبی بود. بلافاصله بعد از اتخاذ این تصمیم هم نمایندگی ایران طی یادداشتی اعتراض خود را اعلام کرد و دبیرکل سازمان ملل هم پیگیری کردند و امیدوار هستیم این کار که ابعاد غیرانسانی هم دارد، برداشته شود. امیدواریم آمریکایی‌ها دست از کارهای بچه‌گانه خود بردارند.

کشورهای این منطقه بلد هستند از امنیت این منطقه دفاع کنند

موسوی در خصوص ورود ناوکشن دانکن به خلیج فارس گفت: ما منشا همه ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه را حضور نیروهای بیگانه می‌دانیم. کشورهای این منطقه بلد هستند از امنیت این منطقه دفاع کنند و احتیاجی به دلسوزی کشورهای بیگانه نیست. ما این اقدامات را منشأ ایجاد تنش‌های جدید می‌دانیم.

وی در رابطه با امکان پیوستن آلمان به ائتلاف نظامی برای حفظ امنیت خلیج فارس گفت: توصیه نمی‌کنیم. این ائتلاف‌ها مبنای درست ندارد و براساس القائات غلط است. ما تامین امنیت منطقه را بلد هستیم و نیاز نیست دیگران برای این منظور زحمت بکشند.

برای بررسی صحت ادعای سنگاپور درباره توقیف نفتکش چینی منتظر اطلاعات پکن هستیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه در خصوص ابراز نگرانی آمریکا برای ورود ایران به گام سوم گفت: معتقد هستم آمریکا به هیچ عنوان نگران نابودی برجام نیست. تعجب ما از اروپا است که همچنان فقط حرف می‌زنند.

موسوی در خصوص رای دادگاه بریتانیا در خصوص عدم پرداخت سود قرارداد تانک‌های شیفتن گفت: این یک پرونده قدیمی است و انگلیس همواره در این حوزه تعلل کرده است. این‌ها صحبت‌شان در خصوص بخشی از سود است اما ایران به دنبال مطالبات برحق خود است.

او در خصوص ادعای سنگاپور مبنی بر توقیف نفتکش چینی حامل نفت ایران گفت: منتظر اطلاعات از سفارت چین هستیم تا اصل موضوع مشخص شود. اگر صحت داشته باشد جای تاسف است که کشورهایی با تروریسم اقتصادی علیه ایران همکاری کنند.

ظریف گاهی مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد که اکثرا ناشی از ناآگاهی است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره راهبرد آمریکا در خصوص عدم تاثیرگذاری وزیر امور خارجه در سیاست خارجی ایران گفت: ایران یک ملت واحد است و ما خیلی خط کشی‌های خارجی‌ها را که برای ایجاد اختلاف است، قبول نداریم. می‌دانیم یک جنگ روانی علیه ما در جریان است. آقای ظریف گاهی مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد که اکثرا ناشی از ناآگاهی است.

وزارت خارجه پاکستان اقدامات خود را برای آزادی باقی مرزبانان میرجاوه ادامه می‌دهد

او در خصوص توقف اعطای ویزا از سوی پرتغال به ایرانی‌ها گفت: این کشور مشکلات پرسنلی را مطرح کرده‌ و البته من نمی‌دانم چند ایرانی متقاضی سفر به پرتغال است اما ما باید برای حتی یک ایرانی تمهیداتی درنظر بگیریم. گفته‌اند مشکلاتشان در شرف رفع شدن است.

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با آخرین وضعیت مرزبانان میرجاوه گفت: چندنفر باقی مانده‌اند که پیگیری‌ها همچنان ادامه دارد. وزارت خارجه پاکستان هم اقدامات خود را در این رابطه ادامه می‌دهد.

کاری که قوه قضائیه برزیل انجام داد یک اقدام مسئولانه و خوب بود

موسوی در رابطه با عدم سوخت‌رسانی برزیل به کشتی‌های ایرانی گفت: آمریکا ادعا می‌کند غذا و دارو جزو تحریم‌ها نیست اما دوکشتی ایرانی متوقف شده در برزیل که سوخت نداشتند، حامل غلات بودند و این مساله گویای همان تروریسم اقتصادی علیه ایران است. این چه استدلالی است که می‌گویند غذا و دارو جزو تحریم‌ها نیست اما شرکت‌ها می ترسند به کشتی‌های ایرانی سوخت بدهند؟ لازم است تاکید کنم کاری که قوه قضائیه برزیل انجام داد یک اقدام مسئولانه و خوب بود و نشان داد قوه قضائیه مستقل علیرغم فشارها اجازه نمی‌دهد قوانین سرزمینی آمریکا اقدامات کشورها را مختل کند. در سفر دکتر ظریف به آمریکای لاتین هم البته راه جایگزین برای سوخترسانی به کشتی‌ها مورد بررسی قرار گرفت و وزارت خارجه نیز تدابیری را در این رابطه اندیشیده است.

آماده‌ایم شنوای طرح‌های کشورهای مختلف برای خارج شدن از وضعیت فعلی باشیم

موسوی در خصوص اقدامات و رفتارهای اخیر فرانسه در قبال ایران اظهار داشت: تاکنون دو مرتبه دستیار دیپلماتیک آقای ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه به تهران آمده ولی طرح‌های آنها جدید و چندان قابل قبول برای ما نبود، اما از آنجا که ما معتقدیم نباید پنجره‌های دیپلماتیک بسته شود راه حل‌های آنها را بررسی کردیم و ما پاسخ رئیس‌جمهور ایران را از سوی آقای عراقچی که عازم فرانسه شد، ارسال کردیم. باید دید در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

او گفت: از آنجا که ایران به دنبال تنش و درگیری نیست به پیشنهادات مطرح شده واکنش مثبت داشته و آماده است شنوای طرح‌های کشورهای مختلف برای خارج شدن از وضعیت فعلی باشد.

اظهارنظر اخیر نماینده عربستان در سازمان ملل را سیگنال مثبتی تلقی می‌کنیم

موسوی در خصوص اظهارنظر اخیر نماینده عربستان در سازمان ملل اظهار داشت: این رفتار را گام مثبتی تلقی می‌کنیم. ما از هر تلاشی که در راستای نزدیکی کشورهای جهان اسلام صورت بگیرد استقبال می‌کنیم؛ چرا که دشمنان مشترکی داریم. باید کشورهای مسلمان اختلافات خود را کنار بگذارند تا مورد سوءاستفاده کشورهای ثالث قرار نگیرد و نتیجه آن می‌تواند به سود همه منطقه باشد.

او گفت: ما این رفتار عربستان را سیگنال مثبت تلقی می‌کنیم و واکنش ما به هر سیگنال مثبتی، مثبت خواهد بود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها