کد خبر: 325528
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۷ ۰۹:۴۶:۱۹
| |

احسان ناصر، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی لرستان:

اکثر سنگ‌بری‌ها به دلیل بدهی بانکی تعطیل شدند

احسان ناصر، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی لرستان، گفت: سه درصد ذخائر معدنی سنگ‌های تزئینی و ساختمانی دنیا در این استان وجود دارد که همین عامل باعث شده که واحدهای سنگ‌بری زیادی شروع به فعالیت در لرستان کنند اما به دلیل نوسانات اقتصادی این واحدها که اکثرا خرد و کوچک بودند تعطیل شدند.

اکثر سنگ‌بری‌ها به دلیل بدهی بانکی تعطیل شدند
کد خبر: 325528
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۷ ۰۹:۴۶:۱۹

اعتمادآنلاین| احسان ناصر، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی لرستان، در خصوص ظرفیت‌های این استان در حوزه اقتصاد و بین‌الملل گفت: اتاق بازرگانی استان پس از رایزنی‌های فراوان با سفارت بلغارستان همکاری‌هایی در بحث صنایع تبدیلی و کشاورزی و آغاز کرد. با توجه به اینکه این کشور تولیدکننده صنایع کشاورزی است و از اعتبار خوبی در بین کشورهای اروپایی برخوردار است و استان ما نیز ظرفیت کشاورزی بالایی دارد این همکاری می‌توانست فرصت‌های خوبی برای دو کشور به وجود آورد اما متاسفانه تحریم‌ها نگذاشت که این تلاش‌ها به ثمر برسد.

وی با اشاره به حجم تجارت خارجی کشور و اصلی‌ترین بازار صادراتی ایران گفت: اکنون عراق بازار اصلی صادرات کشور شده است و ما نیز به عنوان قطب محصولات زراعی و باغی کشور نقش مهمی را در صادرات مواد غذایی به عراق داریم. استان لرستان دومین تولیدکننده حبوبات کشور است در بعد صنعتی نیز سه درصد ذخائر معدنی سنگ‌های تزئینی و ساختمانی دنیا در این استان وجود دارد که همین عامل باعث شده که واحدهای سنگ‌بری زیادی شروع به فعالیت در استان لرستان کنند اما در سال‌های اخیر به دلیل نوسانات اقتصادی و غیرقابل پیش بینی بودن سیاست‌گذاری‌ها، این واحدها که اکثرا خرد و کوچک بودند تعطیل شدند.

ناصر با اشاره به روند فعالیت سنگ‌بری‌ها گفت: بیشتر این واحدها از محل تسهیلات زودبازده بانکی که سود زیادی داشت تاسیس شدند اما متاسفانه پس از تاسیس هیچ گونه حمایتی از آنها نشد در حالی که یک واحد تولیدی پس از راه اندازی نیاز به سرمایه در گردش دارد و باید در این صنعت بازاریابی صادراتی انجام شود. عدم حمایت از این واحدها باعث شد که مشکل فروش به اصلی‌ترین دغدغه آنها تبدیل و همزمان با سررسید تسهیلات و بهره‌های بالا نفس این سنگ‌بری‌ها گرفته شود و اکنون تعداد زیادی سنگ‌بری با بدهی و معوقه بانکی تعطیل شده‌اند.

وی تصریح کرد: استان لرستان جزو سه استان اولی است که بیشترین حجم بیکاری را دارد و ما اعتقادی به پول‌پاشی نداریم. اگر امروز به دنبال مبارزه با بیکاری هستیم باید با عارضه‌یابی و بررسی شرایط واحدهایی که مزیت نسبی و رقابتی دارند؛ دوباره احیا شوند. از همه مهمتر این است که بدهی‌های بانکی تا مدتی فریز شوند تا این واحدها بتوانند نفس بکشند متاسفانه بانک‌ها هیچ توجهی به تولید و صنعت ندارند و هر روز به جریمه‌های این واحدها اضافه می‌کنند.

ناصر افزود: نکته دیگر این است که با هدایت منابع بانکی و تسهیلات به سمت ظرفیت‌های کشاورزی و صنعتی استان مانند گیاهان دارویی و صنعت گردشگری می‌توان بیکاری را کاهش داد. تاسیس کارخانه بایر افلاک که با همکاری شرکت بایر آلمان صورت گرفته و حضور چندین واحد تولید دارو در این استان نشان داده که می‌توان بر روی این بخش حساب ویژه‌ای باز کرد.

ناصر در خصوص آخرین وضعیت واحدهایی که از سیل آسیب دیده بودند گفت: اولویت دولت جبران خسارات واحدهای مسکونی و صنفی بوده است برای همین برآورد خسارت واحدهای صنعتی دیرتر صورت گرفت و تا جایی که ما اطلاع داریم هنوز به هیچ واحد صنعتی تسهیلات بلاعوض داده نشد و تسهیلات کم بهره نیز برای یک سری واحدها مصوب شده که بنا بر اظهار صاحبان آن به هیچ وجه خسارت وارده را پوشش نمی‌دهد. نکته دیگر آنکه تاسیسات زیرساختی از جمله راه‌های ارتباطی جزو خسارت‌های غیرمستقیم است که باید به واحدهای صنعتی حساب کرد به طوری که اکنون به دلیل خرابی راه‌ها هزینه حمل چند برابر شده است.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها