واکسیناسیون بیش از 26000 تن از سیل‌زدگان

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن تشریح اقدامات بهداشتی انجام شده در مناطق سیل‌زده، تاکید کرد که حتی یک مورد طغیان بیماری‌های واگیر و یا بروز مشکلات بهداشتی را در مناطق سیل‌زده نداشتیم.

واکسیناسیون بیش از 26000 تن از سیل‌زدگان
کد خبر: 325651
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۷ ۱۲:۵۲:۳۵

اعتمادآنلاین| محمدمهدی گویا در مراسم رونمایی از سامانه مصورسازی اطلاعات جمعیتی سلامت و بیماری در ایران با اشاره به اقدامات بهداشتی انجام شده در مناطق سیل زده کشور، گفت: بعد از وقوع سیل ما نگران بودیم که مردم از خدمات بهداشتی محروم بمانند. همچنین نگران بروز بیماری‌های واگیر و طغیان بیماری‌های منتقله از آب و غذا بودیم. ما نگران بودیم که بیماری‌های تنفسی شیوع پیدا کند؛ زیرا شرایط آب و هوایی در مناطق مناسب نبود و مردم در وضعیت نامطلوبی زندگی می‌کردند.

کنترل سرخک در ایران با وجود اپیدمی در کشورهای دیگر


گویا بیان اینکه بعد از وقوع سیل نگران شیوع بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن بودیم، گفت: به ویژه بحث طغیان سرخک برایمان مطرح بود؛ زیرا در فصل شیوع آن بیماری به سر می‌بردیم. از طرفی کل منطقه مدیترانه شرقی، اروپا و امریکا درگیر طغیان عظیم سرخک هستند و ما می‌توانیم با افتخار اعلام کنیم که نه تنها در طول سیل، حتی بعد از آن هم کمترین موارد ابتلا به سرخک در سال‌های اخیر را در سال جاری داشته‌ایم؛ چرا که واکسیناسیون به موقعی خصوصا در بین جمعیت سیل‌زده انجام دادیم.

گویا با بیان اینکه در عین حال یکی از دغدغه‌هایمان بروز مشکلی در زمینه بیماری فلج اطفال بود، گفت: به ویژه اینکه در مناطق سیل زده در همان هفته اول هوا شروع به گرم شدن کرد و ما نگران بروز بیماری‌های منتقله از طریق حشرات به ویژه سالک بودیم. باید توجه کرد که هر سه استان سیل زده مناطقی بودند که سالک در آنها بومی‌ بود. اما خوشبختانه با توصیه‌های وزیر بهداشت و معاونت بهداشت و با همت همکارانم کمترین موارد بیماری سالک را در این منطقه داشتیم. به عنوان مثال در استان ایلام کل موارد سالک از ابتدای سال تاکنون 32 مورد بوده است.

مارگزیدگی و عقرب‌گزیدگی؛ 2 دغدغه وزارت بهداشت در حین سیل‌


وی با اشاره به نگرانی‌هایی درباره مارگزیدگی و عقرب گزیدگی در مناطق سیل‌زده، گفت: این دو موضوع به ویژه در استان‌های خوزستان و جنوب لرستان، نسبت به سایر مناطق کشور از شیوع بالاتری برخوردار بودند، اما تمام امکانات را در همان لحظات اول فراهم کردیم تا اگر کسی با مار گزیدگی یا عقرب‌گزیدگی مواجه شد، از خدمات درمانی محروم نماند. در عین حال بروز بیماری‌های چشم و پوست و وضعیت سلامت روان مردم سیل زده یکی از نگرانی‌هایمان بود، اما همکاران‌مان تلاش کردند که این بیماری‌ها شیوع پیدا نکند. همکاران سلامت روان تلاش کردند تا مبادا اضطراب و افسردگی در بین مردم این مناطق نفوذ پیدا کند.

واکسیناسیون 4000 غیر ایرانی در سیل


رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره وضعیت سلامت مادران باردار در مناطق سیل‌زده، گفت: همکاران ما تلاش کردند تا سلامت باروری حتی یک لحظه هم دچار وقفه نشود. در عین حال موضوع مواد شیمیایی ناشی از آفت‌کش‌ها و ورود آنها به آب و تهدید سلامت مردم یکی دیگر از دغدغه‌های بهداشتی در مناطق سیل زده بود.

در این زمینه از همان روزهای اول تیم‌های ارزیابی سریع که متشکل از تیم‌های کنترل بیماری، بهداشت خانواده، سلامت روان و بهداشت محیط بودند، این موارد را پایش کردند و در روزهای اول در تمام مناطق سیل زده مستقر شده و به صورت هفتگی وضعیت را گزارش می‌دادند؛ به طوری که تقریبا در هفته اول سیل، تمام نیازهای بهداشتی و سلامتی مردم منطقه را ارزیابی کرده بودیم و افرادی که نیاز به واکسیناسیون داشتند نیز واکسینه شدند. این اقدامات حتی شامل جمعیت غیرایرانی نیز بود؛ به طوری که 4000 نفر جمعیت غیرایرانی در طول سیل به صورت اورژانسی واکسینه شدند.

گویا تاکید کرد: در مناطق سیل زده سعی کردیم تا ارتباط دقیقی با مردم برقرار کرده و اطلاعات درست را در اختیارشان بگذاریم و اعتمادشان را جلب کرده و توصیه‌های لازم را به مردم منتقل کنیم. بر همین اساس هم شاهدیم که با گذشت پنج ماه از گذشت سیل در این مناطق حتی یک مشکل بهداشتی و یا یک مورد طغیان بیماری واگیر نداشته‌ایم.

دارورسانی به 2300 مبتلا به اچ‌آی‌وی در سیل اخیر


گویا از اقدام وسیع وزارت بهداشت برای بیماریابی در مناطق سیل زده خبر داد و گفت: تعدادی از بیماران مبتلا به سل و عفونت اچ آی وی در این مناطق داشتیم که مجبور شدند خانه و کاشانه خود را ترک کنند، اما آنها را پیدا کرده و داروها را به آنها رساندیم؛ به طوری که 2300 نفر مبتلا به عفونت اچ آی وی بودند که تمام آنها را ظرف دو هفته اول پیدا کرده و دارو در اختیارشان گذاشتیم تا مبادا بدون دارو بمانند. از طرفی استان گلستان مقام دوم شیوع سل در کشور را دارد و تعداد مبتلایان سل در آن زیاد است، اما یک لحظه دارورسانی به آنها کم نشد.

وی تاکید کرد: در مناطق سیل زده 8621 کودک زیر پنج سال بر علیه بیماری فلج اطفال در هفته اول وقوع سل واکسینه شدند و 17 هزار و 778 نفر کودک بین 9 ماه تا 15 سال بر علیه سرخک واکسینه شدند. در عین حال بیماریابی فعال را از لحظات اول حتی برای موضوعات ساده برقرار کردیم.

گویا همچنین گفت: البته در مناطق سیل زده با مقاومت‌هایی هم روبرو بودیم؛ به طوری که برخی می‌گفتند در منطقه حشره‌کشی وسیعی انجام شود، اما ما اعلام کردیم که بدون شواهد علمی هیچ اقدامی انجام نمی‌دهیم و ابتدا باید نوع حشرات را مشخص کرده و بررسی کنیم که آیا این حشرات بیماری نگران‌کننده‌ای ایجاد می‌کنند یا خیر.

وی تاکید کرد: در سیل اخیر لحظه‌ای غفلت می‌توانست به اتفاقات بدی منجر شود، اما با کمک همکاران و مردم توانستیم وضعیت را کنترل کنیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها