کد خبر: 325725
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۷ ۱۵:۰۷:۴۷
| |

صدور 2149 مجوز سقط درمانی در سه ماهه اول امسال

کارشناس معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی گفت: از ابتدای فروردین تا پایان خردادماه امسال 2 هزار و 149 مجوز سقط درمانی صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (1397) با 2 هزار و 230 مجوز صادره 36 درصد کاهش داشته است.

صدور 2149 مجوز سقط درمانی در سه ماهه اول امسال
کد خبر: 325725
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۷ ۱۵:۰۷:۴۷

اعتمادآنلاین| ‌ آسیه جعفری افزود: در سه ماهه نخست امسال از مجموع مراجعه کنندگان برای گرفتن مجوز سقط درمانی به مراکز پزشکی قانونی 589 مورد مجوز سقط درمانی صادر نشد و 174 مورد هم تا زمان قانونی 19 هفتگی پیگیری های لازم را انجام ندادند.

کارشناس حوزه معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی در خصوص علت ها و مواردی که شامل سقط درمانی می شوند، خاطرنشان کرد: این موارد شامل موارد جنینی و موارد مادری است که موارد جنینی شامل کلیه ناهنجاری های است که موجب حرج مادر است.

وی تاکید کرد: موارد مادری نیز شامل بیماری هایی است که ادامه بارداری خطر جانی مادر را به همراه داشته باشد.
جعفری با اشاره به اینکه صدور مجوز سقط جنین شامل هر نوع عقب افتادگی یا نواقص خلقتی جنینی نمی شود، تاکید کرد: این مجوز فقط برای آن دسته از اختلالات جنینی صادر می شود که موجب حرج مادر شود.


جعفری ادامه داد: مصرف دارو، تماس با اشعه یا ابتلا به بیماری های عفونی واگیر در دوران بارداری، به تنهایی دلیلی برای صدور مجوز سقط درمانی محسوب نمی شود.

زمان صدور مجوز سقط درمانی


این کارشناس معاینات بالینی پزشکی قانونی گفت :چنانچه بیش از 19 هفته از سن حاملگی ( LMP ) بگذرد حتی با وجود اختلالات جنینی موجب حرج مادر، امکان صدور مجوز به هیچ عنوان وجود نخواهد داشت.

داشتن اسناد هویتی و آزمایش ژنتیک توسط مادر


وی خاطر نشان کرد: در صورت انجام آزمایش های ژنتیک لازم است اصل گزارش آزمایشگاه دارای مهر و امضای پزشک متخصص ژنتیک و تاریخ انجام آزمایش ارائه شود و همچنین مادر اسناد هویتی را نیز به همراه داشته باشد.

برای سقط درمانی نیازی به دستور قضایی نیست


جعفری گفت: بعد از اینکه مادر اسناد هویتی، تمام آزمایش های ژنتیکی و سونوگرافی های طول بارداری را ارائه کرد، صدور مجوز سقط درمانی نیازی به دستور قاضی ندارد و این مجوز توسط مراکز پزشکی قانونی صادر و سقط توسط مراکز درمانی انجام می شود.

مجوز سقط درمانی فقط در مراکز استان ها صادر می شود


این کارشناس پزشکی قانونی تاکید کرد: همه ادارات پزشکی قانونی مجاز به صدور این مجوز نیستند و مجوز سقط درمانی فقط توسط مراکز استان های پزشکی قانونی صادر می شود.

رضایت مادر در سقط درمانی کافی است


جعفری گفت: قانون فقط اجازه زن را برای سقط جنین کافی می داند.


این کارشناس پزشکی قانونی با توصیه ای به خانواده ها، به دختران و پسرانی که دارای تالاسمی مینور هستند، توصیه کرد: از ازدواج با هم پرهیز کنند زیرا حاصل ازدواج دو فرد با تالاسمی مینور می تواند تولد فرزندی با تالاسمی ماژور باشد، غربالگری های دوران بارداری از دیگر توصیه های است که وی به مادران باردار کرد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها