کد خبر: 325770
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۷ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

مهدی رحمانیان، صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول روزنامه شرق، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

رسانه‌ها نمی‌توانند سیاه را سفید نشان بدهند/ بین مسئولان و رسانه‌ها باید رابطه‌ای تنگاتنگ شکل بگیرد/ رسانه‌ها ناامید نمی‌شوند/ رسانه­‌ها نمی­‌توانند به‌ طور اتوماتیک کاستی­‌ها را کم کنند

مهدی رحمانیان، صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول روزنامه شرق، گفت: هیچ مشکل یا مانعی نمی‌تواند رسانه‌ها را از پیگیری رسالت‌شان ناامید و دلسرد کند.

رسانه‌ها نمی‌توانند سیاه را سفید نشان بدهند/ بین مسئولان و رسانه‌ها باید رابطه‌ای تنگاتنگ شکل بگیرد/ رسانه‌ها ناامید نمی‌شوند/ رسانه­‌ها نمی­‌توانند به‌ طور اتوماتیک کاستی­‌ها را کم کنند
کد خبر: 325770
|
۱۳۹۸/۰۵/۲۷ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سعید شمس- رسانه­‌های خبری، به ویژه مطبوعات مکتوب، شرایط بسیار دشواری را تجربه می‌کنند. با وجود این، همچون همیشه، از آنها توقع می‌رود در برهه‌‌ای که کشور با تهدیدها و تحدیدهای متعددی به استقبال انتخابات می­‌رود، با شفاف‌سازی و انعکاس صحیحِ کنش­‌ها و واکنش‌­ها بتوانند نقش خود را در ایجاد فضایی توأم با امید، که لازمه مشارکت حداکثری است، به خوبی ایفا کنند.

مهدی رحمانیان، صاحب­‌امتیاز و مدیرمسئول روزنامه شرق، در گفت‌­وگو با اعتمادآنلاین، درباره رسالت رسانه‌­ها و همچنین موانع پیش روی جامعه خبری، صحبت کرده است.

رسانه­‌ها نمی­‌توانند به‌ طور اتوماتیک کاستی­‌ها را کم کنند

*رسانه­‌ها چقدر می‌­توانند در تلطیف شرایط و ایجاد انگیزه برای مشارکت نقش داشته باشند؟

واقعیت این است که رسانه­‌ها نقش توزیع­‌گر معرفت دارند و این‌طور نیست که تولیدگر معرفت باشند. به همین دلیل نمی‌­توانند هست را نیست یا سفید را سیاه نشان بدهند. این کار باید توسط نخبگان جامعه و همچنین احزاب و گروه­‌های سیاسی سامان­دهی شود تا آمادگی‌­ای در جامعه برای مشارکت پدید آید که وظیفه رسانه‌­ها فقط وظیفه­‌ای منعکس‌‌کننده است.

در واقع اگر رسانه­‌ها به دلایلی که برای خودشان احیاناً منطقی است، بخواهند خلاف شرایط موجود را به ذهن افکار عمومی تزریق کنند،‌ اعتماد مردم و در نتیجه اعتبارشان را از دست می‌­دهند. پس باید گفت رسانه­‌ها نمی­‌توانند به‌ طور اتوماتیک کاستی­‌ها را کم کنند و چنین چیزی از توان رسانه­‌ها خارج است. البته اصحاب رسانه می­‌توانند در ترغیب مردم برای رای دادن سهمی داشته باشند، اما اگر واقعیت­‌ها نشان داده نشود، مردم حتماً پس خواهند زد.

بالاخره لایه‌­های مختلف جامعه از شرایط جاری آگاهی بالایی دارند و نمی­‌پذیرند که با هدف امیدآفرینی، شرایط آن‌طور که هست نشان داده نشود. به جای رسانه­‌ها، دولت به معنای عام که باید در مسائل داخلی و سیاست خارجی شرایط را به گونه­‌ای مدیریت کند تا مردم حتی با وجود تحمل سختی‌­ها،‌ حس کنند می‌­توانند نسبت به کمرنگ شدن تهدیدها و در نتیجه آینده‌­ای بهتر امیدوار باشند.

البته احزاب و جریان­‌های سیاسی و NGOها نیز می‌­توانند تلاش­‌هایی توأم با تاثیرگذاری داشته باشند تا رسانه‌­ها هم به انعکاس فعالیت و دستاوردهای آنها نقش آینه را ایفا کنند.

رسانه‌­ها تحت هیچ شرایطی به مخاطبان دروغ نگویند

در کشور چین بین ایرانی‌­ها و چینی‌­ها مسابقه نقاشی ترتیب داده بودند. ایرانی­‌ها نقاشی بسیار زیبایی کشیدند و چینی­‌ها هم آینه ساختند. وقتی پرده را کشیدند، دیدند دو نقاشی مثل هم است. چینی­‌ها گفتند چون می‌­دانستیم ایرانی‌­ها در کشیدن نقاشی سرآمدند، آینه ساختیم تا هنر آنها را انعکاس دهیم. مطبوعات هم مثل آینه فقط انعکاس واقعیت­‌ها را بر عهده دارند و هر کار دیگری انجام دهند،‌ جایگاه خود را از دست می‌­دهند.

گو اینکه وقتی برخی از رسانه‌­ها خودشان را تمام و کمال در خدمت احزاب قرار دادند، هم اعتبار خودشان خدشه‌­دار شد و هم بی‌­اعتمادی کلی مطبوعات را در پی داشت که می‌توان گفت بسیاری از مشکلات این روزهای مطبوعات ریشه در همان رویکرد غلط و اشتباه دارد.

به همین دلیل، نظر من این است که به جز رسانه‌­هایی که ارگان رسمی احزاب و گروه­‌ها هستند، سایرین فقط در جهت شفاف‌­سازی و گردش آزاد اطلاعات عمل کنند و تحت هیچ شرایطی به مخاطبان دروغ نگویند.

بین مسئولان و رسانه‌­ها باید رابطه‌­ای تنگاتنگ شکل بگیرد

*تعامل و همکاری دستگاه‌­های مسئول با رسانه‌­ها چقدر لازم است و آیا چنین تعاملی در حال حاضر وجود دارد؟

قطعاً باید رابطه‌­ای تنگاتنگ بین مسئولان و رسانه‌­ها شکل بگیرد. همچنین نهادها نباید توقع «سفیدنمایی» از رسانه­‌ها داشته باشند تا ارتباط دوسویه با هدف شفاف­‌سازی به وجود بیاید که متاسفانه چنین حالتی در رابطه این روزهای روزنامه‌­ها با نهادهای مختلف دیده نمی­‌شود.

ما در روزنامه شرق گزارشی از دستگاه­‌ها تهیه کردیم. متاسفانه دست­‌اندرکاران دستگاه‌‌ها عمدتاً یا پاسخگو نبودند یا پاسخ­‌هایی ناقص و بعضاً سربه‌­هوایی می‌­دادند که خب، کمکی به کامل شدن گزارش نمی‌کرد. جالب این است که وقتی گزارش در روزنامه‌مان منتشر شد،‌ به ما زنگ زدند که چرا این‌طور نگفتید یا چرا آن‌طور گفتید.

به‌ طور کلی در کنار اینکه همکاری نمی­‌کنند، بعد از کار شدن خبر یا گزارشی، دستپاچه می‌­شوند و سعی می­‌کنند خودشان را مبرا از خطا و بی­‌تقصیر در مشکلات پیش‌آمده نشان دهند.

*نقش گستردگی و همه‌­گیر شدن فضای مجازی را در شرایط فعلی رسانه‌ها چطور می‌‌بینید؟

فضای مجازی به دلیل همه­‌گیر شدن اثرگذاری زیادی دارد، اما چون سطحی­‌بین هستند و عمق کمتری دارند،‌ بالاخره بخشی از مخاطب‌­ها به این جمع‌­بندی رسیده­‌اند که فضای مجازی چندان قابل اعتماد نیست. بارها اتفاق افتاده که خبری در فضای مجازی به سرعت در تیراژ چند‌ 10 میلیونی پخش شده و سروصدا کرده، اما خیلی زود هم کاشف به عمل می­‌آید که خبر کذب بوده است.

چنین حالتی آفت زیادی دارد و ذهن جامعه را درگیر می­‌کند. طبیعی است که رسانه­‌های رسمی چون شناسنامه دارند و باید در قبال تک‌­تک مطالب خود به قانون پاسخگو باشند و نیروهای حرفه­‌ای‌­تری را برای دروازه­‌بانی به کار گرفته­‌اند، باید بیشتر جدی گرفته شوند. ضمن اینکه بخش عمده‌­ای هم از آنچه در فضای مجازی نشر پیدا می­‌کند، کپی‌کاری از مطبوعات است.

*سوال آخر؛ با وجود تمام مشکلات و سختی‌­ها، هنوز هم می­‌توان روی تاثیرگذاری رسانه­‌ها حساب کرد؟

قطعاً و حتماً. هیچ مشکل یا مانعی نمی‌­تواند رسانه‌­ها را از پیگیری رسالت­‌شان ناامید و دلسرد کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها