کد خبر: 325775
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۷ ۲۲:۵۶:۰۰
| |

نماینده ویژه سازمان ملل متحد:

لیبی، عرصه جنگ کشورهای مختلف است

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور لیبی، حمایت کشورهای خارجی را عاملی برای تشدید درگیری در این کشور دانست و گفت: لیبی به صحنه جنگ کشورهای دیگر تبدیل شده که برای امتیازات خود، کشور را به نابودی کامل می‌کشانند.

لیبی، عرصه جنگ کشورهای مختلف است
کد خبر: 325775
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۷ ۲۲:۵۶:۰۰

اعتمادآنلاین| «غسان سلامه» روز دوشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع لیبی برگزار شد، گفت: نشانه ای از کاهش درگیری های مسلحانه در لیبی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه جنگ در طرابلس تاکنون حدود هزار و 100 تن از جمله 106 غیرنظامی تلفات داشته است، ادامه داد: در نتیجه جنگ، صدها هزار نفر از خانه های خود در پایتخت و مناطق همجوار آن، فرار کرده اند و ده ها هزار نفر از مرز به تونس می گریزند و به دنبال امنیت خانواده هایشان هستند.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور لیبی اضافه کرد: بیش از 100 هزار نفر از مردان، زنان و کودکان بلافاصله در خط مقدم قرار گرفتند و بیش از 400 هزار نفر در مناطقی هستند که مستقیما تحت تاثیر درگیری قرار دارد. جنگ شرایط بشردوستانه را بدتر کرده است و مانع از دسترسی به غذا، خدمات پزشکی و دیگر خدمات اولیه زندگی شده است.

سلامه با یادآوری تشدید حملات هوایی اظهار کرد: استفاده از حملات هوایی دقیق توسط هواپیماها و همچنین پهپادهای مسلح افزایش یافته است.

وی به دخالت عوامل خارجی در درگیری لیبی هم اشاره کرد و گفت: استخدام و استفاده از مزدوران خارجی در کنار استفاده از سلاح های سنگین و حملات زمینی، افزایش یافته است. نیروهای هر دو طرف نتوانسته اند به تعهدات خود تحت قوانین بین المللی بشردوستانه عمل کنند.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور لیبی به شرایط نامناسب مهاجران این کشور هم اشاره کرد و افزود: تراژدی مرگ 150 مهاجر در دریا در روز 25 ژوئیه، بار دیگر تأکید می کند که نیاز برای رسیدگی به ریشه های علل مهاجرت و رنج های آن، فوری است.

سلامه از کشورهای اروپایی هم خواست تا سیاست های خود را در زمینه مهاجران و پناهندگان مورد بازبینی قرار دهند تا امنیت این پناهندگان تامین شود.

وی با ابراز نگرانی از حملات به فرودگاه ها و در معرض خطر قرار داشتن شهروندان غیرنظامی، اظهار کرد: من از مقامات طرابلس می خواهم که استفاده از فرودگاه برای اهداف نظامی و برای نیروهای مهاجم هم می خواهم بلافاصله هدف قرار دادن آنها را متوقف کنند.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد ادامه داد: طرف ها هنوز بر این باورند که می توانند از طریق ابزار نظامی به اهداف خود دست یابند. نخست وزیر سراج و ژنرال حفتر تعهد خود را نسبت به یک روند سیاسی و انتخابات آینده مجددا تأیید کرده اند اما هنوز اقدامات عملی را برای متوقف کردن جنگ انجام نداده اند.

سلامه با اشاره به حمایت مجلس مصر از نقش پارلمان لیبی در یافتن راه حل سیاسی این بحران اضافه کرد: آنها خواستار تشکیل دولت وحدت ملی بدون اشاره به نیاز به پایان دادن به تمام خصومت ها شدند.

وی با بیان اینکه لیبی به محلی برای آزمایش فن آوری های جدید نظامی و بازیافت سلاح های قدیمی شده است، خاطرنشان کرد: هواپیماهای بدون سرنشین مسلح، وسایل نقلیه زرهی و تجهیزات الکترونیکی که دارای سلاح های سنگین و مهمات هستند، تسلیحات بدون سرنشین، پرتاب کننده های راکت و موشک به لیبی با همکاری و حمایت واقعی دولت های خارجی به این کشور منتقل شده است.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور لیبی تصریح کرد: شکی نیست که پشتیبانی خارجی در تشدید حملات هوایی نقش مهمی دارد. من همچنین از سلاح های وارداتی همراه با عوامل خارجی که به عنوان خلبانان، مربیان و تکنسین های کار می کنند، نگران کننده است. این وابستگی به حمایت خارجی یک پیشران درگیری است.

سلامه با تاکید بر اینکه لیبی اکنون به صحنه جنگ کشورهای دیگر تبدیل شده است، گفت: به نظر می رسد تا آخرین نفر لیبایی قصد دارند بجنگند و کشور را به نابودی کامل بکشانند تا امتیازات خود را به دست آورند.

وی تاکید کرد: بدون همکاری کامل تمامی کشورهای عضو سازمان ملل متحد در رابطه با اجرای اقدامات مربوط به تحریم تسلیحات مطابق با قطعنامه 2473 شورای امنیت، جریان سلاح به لیبی ادامه خواهد یافت تا این جنگ شعله ور بماند.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور لیبی از نگرانی دیگری هم در این کشور پرده برداشت و گفت: خلاء امنیتی ایجاد شده پس از درگیری ها در داخل و اطراف طرابلس باعث شده است تا داعش در مناطق دور افتاده جنوبی و مرکزی کشور حضور یابد.

سلامه ابراز نگرانی کرد که سلاح های زرادخانه های خارجی به گروه های ترورریستی فروخته شود یا در اختیار آنها قرار گیرد و افزود: برخی از عناصر افراطی با پیوستن به این درگیری، به خود مشروعیت داده اند. این چیزی جز دستور العمل فاجعه بار نه تنها برای امنیت و ایمنی لیبیایی ها بلکه برای همسایگان لیبی و صلح و امنیت بین المللی نیست.

وی خاطرنشان کرد: وقت آن رسیده است که طرف های متخاصم، تمام اقدامات خصمانه را متوقف کنند، نیروهای خود را به عقب بازگردانند و بر تهدید مشترک خود متمرکز شوند پیش از آنکه لیبی به پناهگاهی امن برای سازمان های تروریستی تبدیل شود.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد سه پیشنهاد هم به شورای امنیت ارائه کرد و گفت: در گام نخست از طرف ها خواسته شود تا به مناسبت عید قربان که در دهم اوت یا نزدیک به آن خواهد بود، آتش بس اختیار کنند، زندانیان را مبادله کنند و اجساد قربانیان را بازگردانند.

سلامه برگزاری نشست عالی رتبه کشورهای دخیل در این بحران را گام دوم پس از آتش بس دانست و افزود: از این کشورها می خواهم تا خصومت ها را متوقف سازند، با همکاری برای اجرای دقیق تحریم تسلیحات به جلوگیری از جریان بیشتر سلاح به صحنه لیبی جلوگیری کنند و مروج رعایت قوانین بین المللی بشردوستانه و حقوق بشر توسط طرف های لیبیایی باشند.

وی سومین پیشنهاد خود را نشست بین المللی با حضور شخصیت های برجسته و تاثیرگذار سراسر کشور به منظور توافق در مورد عناصر جامع راه حل پیش رو برشمرد و ادامه داد: وقت آن رسیده است که لیبیایی ها این فصل طولانی از سوء ظن، ترس و تفرقه را متوقف کنند.

منبع: ایرنا


اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها