کد خبر: 325842
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۸ ۰۹:۱۹:۰۰
| |

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد:

جذب 9000 پرستار در سال جاری

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به جذب 9000 پرستار برای امسال، گفت: آینده بسیار خوبی برای سال 1404 برای وضعیت پرستاری کشور خواهیم داشت.

جذب 9000 پرستار در سال جاری
کد خبر: 325842
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۸ ۰۹:۱۹:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ مریم حضرتی، معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص انتخابات نظام پرستاری گفت: تعداد افرادی که امسال در پنجمین انتخابات حضور داشتند، با آمار سال گذشته یکسان است. از این نظر ما هیچ افت آماری در شرکت‌کنندگان جامعه پرستاری نداشته‌ایم. حتی در برخی دانشگاه‌ها تا 50 درصد نیروهای پرستاری شرکت کرده‌اند، اما بعضی دانشگاه‌ها هم مشارکت‌شان کمتر بوده است.

حضرتی با تاکید بر اهمیت نارضایتی کادر پرستاری برای وزارت بهداشت گفت: ممکن است؛ نارضایتی‌هایی که در چند سال اخیر وجود داشته باعث شده در بعضی دانشگاه‌ها پرستاران حضور کم‌رنگ‌تری داشته باشند، به هر حال باید در این باره بررسی صورت بگیرد. اما تا الان تحقیق یا نظرسنجی‌ای نکرده‌ایم که بتوانیم پاسخ شفاف بدهیم.

وی در این باره افزود: اگرچه کمبودهایی در حوزه پرستاری داریم، اما با دستور اخیر وزیر بهداشت، بدنه درمانی کشور مکلف به جذب 9000 پرستار برای امسال شده‌اند که دستاورد بسیار بزرگی برای جامعه پرستاری و درمانی کشور محسوب می‌شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در رابطه با تلاش‌های وزارت بهداشت در جهت رفع کمبود کادر پرستاری اظهار کرد: ما کمبود نیرو داریم و در جهت رفع این کمبود هر سال تعداد زیادی نیرو پذیرش می‌شود، قابل توجه است که در سیستم درمانی کشور بیشترین آمار جذب را به پرستاران تعلق داده‌اند. امسال بیش از 70 درصد نیروهای جذب شده در نظام درمانی کشور پرستاران بوده‌اند.این بسیار نکته خوشایندی است و قابلیت دارد تا برنامه‌ریزی‌های موثری برای نظام درمانی در کشور صورت بگیرد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: کمبودها باید جبران شود و برای رفع این کمبودها سالانه پذیرش پرستار با آمار مشخصی داریم که اگر با همین رویه جذب 9000 پرستار در سال پیش برویم، در سال 1404 به ایده‌ال و استاندارد خودمان خواهیم رسید.

حضرتی ضمن گوشزد بر تاثیر منفی کمبود نیروی پرستار بر سیستم درمانی بیان کرد: کمبود نیروی پرستاری می‌تواند بر روی استانداردهای مراقبتی تاثیر بگذارد. الان پرستاران ما مجدانه و شب و روز تلاش می‌کنند تا کیفیت کار حفظ بشود، اما وقتی نیرو کم باشد به طبع خطاهای پرستاری آمار بالائی خواهند داشت.

وی در ارتباط با تلاش‌های امیدوارکننده وزارت بهداشت در رابطه با رفع کمبودهای کادر پرستاری اذعان کرد: با رویه‌ای که وزارت بهداشت پیش گرفته است؛ آینده بسیار خوبی برای سال 1404 برای وضعیت پرستاری کشور خواهیم داشت و اگر امسال این 9000 نیرو جذب بشوند و تا سال 1404 ادامه پیدا کند ما دیگر مشکلی از بابت کمبود کادر پرستاری و خطاهای مربوط در سیستم سلامت کشور نخواهیم داشت.

حضرتی گفت: نارضایتی در بدنه کادر پرستاری وجود دارد، اما این محصول فشار اقتصادی موجود است که بر شانه همه اقشار جامعه سنگینی می‌کند و به طبع پرستاران هم از فشار اقتصادی رنج می‌برند و نارضایتی دارند. باید توجه کنیم که پرستاری جزو شغل‌های بسیار سخت است که به قول معروف تعطیل‌ بردار نیست. پرستاران مجابند تا همیشه در هر شرایطی در زلزله و سیل و عید و عزا و...خدمات خود را ادامه دهند. البته این نوع فشارهای کاری همه جای دنیا هست. ولی ان‌شالله که ما بتوانیم در جهت معیشت پرستاران و رفاه آنان قدم‌های مثبتی برداریم. در این مهم هم با توجه به نگرش‌های وزیر و وزارت بهداشت امیدواری‌هایی بدست آورده‌ایم و آینده خوبی برای پرستاران پیش‌بینی می‌کنیم.

وی افزود: البته جامعه پرستاری هم با مشکلات عدیده‌ای دست‌ و پنجه نرم می‌کند. بطور مثال طبق قانون بازنشستگی پرستاران باید آنها با 20 سال کار بازنشسته شوند، اما ما نمی‌توانیم پرستارانمان را با 20 سال کار بازنشسته کنیم، چرا چون نیاز به حضور کادر پرستاری در بیمارستان‌هایمان داریم، ولی قانون تامین اجتماعی می‌گوید که پرستاران به دلیل کار سخت باید با 20 سال خدمت بازنشست شوند و به دلیل نیاز ما و کمبودهایمان این موضوع در قوانین استخدام دولتی حذف شده است. این مشکلات منوط به رفع کمبود پرستاران در سیستم درمانی کشور است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در رابطه با برخی علل کمبود پرستار در کشور گفت: در اکثر شهرها تقریبا پرستار بیکار نداریم. در بعضی استان‌ها ما تعداد مشخصی پرستار بیکار داریم که در مجموع 5000 پرستار بیکار در کشور می‌شوند. در خیلی از استان‌های ما خیلی نیاز هست و اعلام نیاز هم می‌کنند، اما کسی نمی‌رود. از طرفی در برخی از استان‌ها هم به دلیل عدم توزیع درست دانشکده‌ها، بیش از نیاز استان پرستار تربیت کرده‌اند و پرستار هم می‌‌خواهد در همان استان و همان بیمارستانی که می‌‌خواهد بکار گرفته شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در این باره افزود: ما آماری از بیکاران رشته پرستاری داریم که بعد از تحصیل به صنوف دیگر برای کار مشغول می‌شوند و به هر دلیلی که به رشته پرستاری ورود پیدا کرده‌اند، به دلیل سختی کار یا هر دلیل دیگری وارد بازار کار پرستاری نمی‌شوند. پرستاری شغل سختی است که اشتغال و ماندگاری در آن به علاقه نیاز دارد. ما در سه دهه قبل برای پذیرش دانشجوی پرستاری مصاحبه داشتیم، تا دانشجو نیاید و هزینه دولتی را برای تحصیل حرفه مصرف کند و بعد از دوره تحصیل اشتغال متفاوتی را برگزیند. به نظرم امروز هم به این مصاحبه نیاز داریم. چون پرستاری یک تخصص است و کسی که عشق به این کار نداشته باشد، نمی‌تواند در کار باقی بماند و برای اینکه به ویژه جلوی این پرت آموزشی که یک نفر بیاید و دوره تحصیلی را بگذراند و سپس به خاطر سختی کار از کار سرباز زند، گرفته شود. به طور کلی بر این باور هستم، بازگشت به مصاحبه برای پرستاری می‌تواند کارآمد باشد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها