مسعود مرادی، کارشناس داوری، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

فغانی بهترین داور حال حاضر فوتبال ایران است/ داورانی به جام‌جهانی می‌روند که سابقه خوبی در فیفا داشته باشند/ VAR در فصل نوزدهم راه‌اندازی نخواهد شد/ شرکت‌های داخلی در حال کار کردن روی سیستم VAR هستند

علیرضا فغانی، داور بین‌المللی فوتبال، نامزد حضور در جام جهانی 2022 قطر شده است. فغانی در جام‌جهانی 2018 روسیه قضاوت‌های خوبی از خود به نمایش گذاشت و مورد تمجید کارشناسان داوری هم قرار گرفت.

فغانی بهترین داور حال حاضر فوتبال ایران است/ داورانی به جام‌جهانی می‌روند که سابقه خوبی در فیفا داشته باشند/ VAR در فصل نوزدهم راه‌اندازی نخواهد شد/ شرکت‌های داخلی در حال کار کردن روی سیستم VAR هستند
کد خبر: 326013
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۸ ۱۵:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‎ مسعود مرادی، پیشکسوت داوری، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، با تمجید از عملکرد فغانی در رقابت‌های مختلف، انتخاب مجدد او را برای حضور در جام‌جهانی به دلیل تجربه بالای این داور بین‌المللی دانست. مرادی معتقد است فدراسیون فوتبال برای ادامه موفقیت‌های جامعه داوری در سطح بین‌المللی باید روی داوران جوان سرمایه‌گذاری کند. او همچنین درباره استفاده از فناوری کمک‌داور ویدئویی در فوتبال ایران هم گفت راه‌اندازی این فناوری در ایران زمان‌بر خواهد بود.

مسعود مرادی، داور باسابقه فوتبال ایران، در پاسخ به اینکه چرا علیرضا فغانی تنها داور ایرانی است که نامزد حضور در جام‌جهانی می‌شود، گفت: علیرضا فغانی با توجه به قضاوت‌هایی که در گذشته انجام داده و تجربه بالایش، دوباره نامزد حضور در جام‌جهانی شده است. این موضوع کاملاً طبیعی است. ما در حال‌ حاضر داوری در سطح آقای فغانی نداریم و این واقعیت را باید بپذیریم. اگر می‌خواهیم داوران بیشتری از ایران نامزد حضور در جام‌جهانی باشند، باید از الان برای آینده برنامه‌ریزی کنیم. بدیهی است کسانی که نامزد حضور در جام‌جهانی می‌شوند افرادی هستند که سابقه خوبی در فوتبال دارند و در سطح بالایی از فوتبال به قضاوت پرداخته‌اند.

او با اشاره به نامزدی خودش برای حضور در جام‌جهانی گفت: من در سال 2006 نامزد حضور در جام‌جهانی بودم، دوباره سال 2010 هم انتخاب شدم. این کاندیداتوری به دلیل تجاربی بود که در گذشته به دست آورده بودم. دلیل انتخاب آقای فغانی به این خاطر نیست که ما داور نداریم، به این دلیل است که فغانی یکی از بهترین داوران ایران و جهان به شمار می‌رود.

مرادی شانس حضور فغانی در جام‌جهانی را بالا دانست و گفت: فغانی شرایط لازم را برای حضور در جام‌جهانی دارد. هم از نظر توانایی جسمی و هم به لحاظ تجربه، در شرایطی است که می‌تواند یک‌ بار دیگر افتخار حضور در جام‌جهانی را پیدا کند.

این پیشکسوت داوری در مورد VAR و راه‌اندازی این فناوری در فوتبال ایران نیز گفت: راه‌اندازی این فناوری در ایران نیاز به زمان دارد. باید زمینه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این فناوری در ایران فراهم شود تا بتوان آن را در کشور راه‌اندازی کرد. برخی فکر می‌کنند به‌ راحتی می‌شود VAR را در لیگ راه‌اندازی کرد.

او ادامه داد: راه‌اندازی این فناوری نیاز به چهار تا پنج مرحله دارد. این مراحل شامل آموزش داوران، فراهم کردن وسایل سخت‌افزاری این فناوری، تایید فیفا و خیلی مباحث دیگر می‌شود. خوشبختانه اولین مرحله آموزش این فناوری به داوران 2 هفته پیش برگزار شد و در آینده هم کلاس‌های دیگری برگزار خواهد شد. فقط می‌توانم بگویم VAR در فصل نوزدهم راه‌اندازی نخواهد شد.

مرادی، در پاسخ به این سوال که «با وجود تحریم‌های آمریکا آیا فدراسیون می‌تواند دستگاه‌هایی را که مورد تایید فیفاست به ایران وارد کند»، گفت: برخی شرکت‌های داخلی در حال کار کردن روی این دستگاه‌ها هستند و فدراسیون فوتبال باید این دستگاه‌ها را به تایید فیفا برساند.

مرادی درباره مردود شدن برخی داوران مثل خورشیدی و کرمانشاهی در تست‌های پیش فصل نیز عنوان کرد: معتقدم کسانی که وارد عرصه داوری می‌شوند باید برای چنین تورنمنت‌های طولانی‌ای که در طول یک سال برگزار می‌شود، شرایط آمادگی جسمانی بالایی داشته باشند. متاسفانه برخی داوران نمی‌توانند تست‌های پیش‌فصل را به‌ خوبی پشت سر بگذارند و این موضوع دلایل مختلفی دارد. ممکن است داوران آماده باشند، اما به خاطر یک حادثه یا مشکل خانوادگی نتوانند از پس حل تست‌ها برآیند. این دلیل نمی‌شود که زحمات آن داور را نادیده بگیریم! مخصوصاً داورانی که باتجربه هستند.

مرادی سپس به حضورش در مسابقات AFC CUP اشاره کرد: به دعوت AFC ناظر بازی نیمه‌نهایی AFC CUP بین کره‌شمالی و بنگلادش در مرحله نیمه‌نهایی هستم.

مرادی در پایان گفت: به‌ عنوان بخش کوچکی از جامعه داوری، برای داوران فوتبال ایران آرزوی موفقیت می‌کنم و به داوران کشورم خسته نباشید می‌گویم. امیدوارم در سال جدید شاهد داوری‌های خوب و بهتری از سوی داوران فوتبال باشیم. خوشبختانه کلاس‌های آموزشی خوبی در کشور برگزار شده است. این موضوع نشان می‌دهد نگاه فدراسیون فوتبال به داوری، نگاهی خاص است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها