کد خبر: 326018
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۸ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

ابوالفضل سروش، عضو کمیسیون بهداشت مجلس: کمترین شاخص تخت بیمارستانی را در هرمزگان، البرز و سیستان و بلوچستان داریم/ عابدی، نماینده اصفهان در مجلس: غلبه دیدگاه سیاسی بر فنی، دلیل توزیع ناعادلانه خدمات است/ زایشگاه را جایی می‌سازند که سالی یک مراجعه‌کننده هم

حیدرعلی عابدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از غلبه دیدگاه و فشار سیاسی برای توزیع ناعادلانه خدمات بهداشتی در برخی مناطق گفت.

ابوالفضل سروش، عضو کمیسیون بهداشت مجلس: کمترین شاخص تخت بیمارستانی را در هرمزگان، البرز و سیستان و بلوچستان داریم/ عابدی، نماینده اصفهان در مجلس: غلبه دیدگاه سیاسی بر فنی، دلیل توزیع ناعادلانه خدمات است/ زایشگاه را جایی می‌سازند که سالی یک مراجعه‌کننده هم
کد خبر: 326018
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۸ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ عاطفه محمودی- بیمارستان‌ها نماینده قسمت مهمی از خدمات بهداشتی هستند و آمار بیمارستانی یک قسمت اساسی از برنامه‌های آماری-بهداشتی کشور و تحلیل اطلاعات قلمداد می‌شود.

پیش‌تر قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، گفته بود بیش از 70 هزار تخت بیمارستانی در کشور نیاز داریم و این نیاز بیشتر در مناطقی است که میانگین تخت‌های بیمارستانی آنها کمتر از جمعیت است.

دو عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌و‌گو با ا عتمادآنلاین این موضوع را بررسی کردند.

ابوالفضل سروش، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تعداد تخت را مهم‌تر از تعداد بیمارستان دانست و گفت: «شاخص استاندارد تخت نیز به ازای هر هزار نفر 1.72 است. کمترین شاخص تخت را در استان‌های سیستان و بلوچستان، البرز و هرمزگان داریم.»

حیدرعلی عابدی، عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نیز در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین عنوان کرد: «خدمات بهداشتی اولیه باید عادلانه باشد و برای این کار باید سطح‌بندی خدمات را در نظر گرفت. به این صورت که نسبتی از تعداد بیماران به جمعیت وجود داشته باشد.»

این نماینده مجلس به ضرورت سطح‌بندی خدمات اشاره کرد و گفت: «در بررسی دسترسی به خدمات، ویژگی‌هایی مثل زمان، فاصله و پیاده‌روی کردن تا رسیدن به یک مرکز مجهز در نظر گرفته می‌شود. برای روستایی با 40 خانوار نمی‌شود بیمارستان ساخت، از سویی دیگر نمی‌شود آنها را از خدمات محروم کرد. می‌توان برای این نسبت جمعیت، یک مرکز درمانی مجهز آماده کرد که به سطحی از خدمات اولیه بهداشتی دسترسی داشته باشد. در صورت نیاز به درمان تخصصی‌تر باید با آمبولانس از جمله آمبولانس هوایی به مراکز پیشرفته‌تر منتقل شوند. نباید بیمارستان را در همه مناطق مثل قارچ پرورش داد، بلکه باید خدمات را گسترش داد.»

توزیع ناعادلانه خدمات بهداشتی تحت فشار‌های سیاسی صورت می‌گیرد

حیدرعلی عابدی در ادامه، توزیع خدمات بهداشتی در کشور را ناعادلانه توصیف کرد: «متاسفانه توزیع خدمات بهداشتی درکشور ما ناعادلانه است و بیشتر تحت فشارهای سیاسی صورت می‌گیرد. برخی افراد زورشان می‌رسد و درخواست تجهیزات می‌کنند.»

او ادامه داد: «غلبه دیدگاه سیاسی بر فنی باعث شده خدمات ناعادلانه توزیع شود. در نتیجه برخی مناطق خدمات اضافی دارند و در برخی مناطق کمبود مشاهده می‌شود.»

به عقیده این نماینده مجلس، فشار سیاسی دلیل توزیع ناعادلانه خدمات بهداشتی است: «در برخی از مناطق همکاران ما با توجه به دیدگاه سیاسی‌شان درخواست تجهیزات کرده‌اند. در مناطقی که نیازی نیست، مراکز و بیمارستان‌ها مجهز شده‌اند. سرمایه‌های مملکت در جاهایی که بازدهی ندارد توزیع شده است؛ مثلاً بر اثر فشار سیاسی در منطقه‌ای زایشگاه ساخته شده، در حالی‌ که در سال یک زن هم به آنجا مراجعه نکرده است. پس این نشان می‌دهد نظرات فنی و کارشناسی اهمیت ندارد، بلکه فشار سیاسی ارجح است.»

او برخی درخواست‌ها برای ارائه تجهیزات درمانی را مقایسه‌ای دانست: «در برخی مناطق درخواست تجهیزات، مقایسه‌ای شده است؛ مثلاً یک روستا در مقایسه با روستای دیگر که امکاناتی دارد، درخواست تجهیزات می‌کند در حالی‌ که در بررسی فنی آن روستا نیازی به تجهیزات ندارد.»

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به لزوم درخواست کارشناسی‌شده گفت: «اگر درخواست تجهیزات از سوی کارشناسان وزارت بهداشت در سطح‌بندی خدمات باشد، می‌پذیرم، در غیر این صورت هر شخصی به جز کارشناسان وزارت درمان درخواست کند، آن را یک درخواست سیاسی می‌نامم.»

خدمات پرستاری در منزل وظیفه وزارت بهداشت می‌شود

این نماینده مجلس با بررسی وضعیت خدمات بهداشتی در کشورهای دیگر عنوان کرد: «در بسیاری از کشورها شعار بیمارستان بدون بیمار داده می‌شود. این بدان معناست که خدمات در سطح شهر به قدری گسترش داده شود که بیمار جز در موارد بسیار شدید نیازی به بستری کردن نداشته باشد. در کشور‌های پیشرفته بیماران را روزانه بستری می‌کنند؛ مثلاً بیمار در روز عمل جراحی انجام می‌دهد و بعدازظهر به خانه می‌رود. البته در خانه مراقبت‌ها ادامه دارد و این‌طور نیست که به حال خود رها شود.»

حیدر‌علی عابدی در پایان و در ادامه بحث خدمات مراقبت در منزل، گفت: «ما در برنامه ششم توسعه طرح مراقبت در منزل را تصویب کردیم. در این صورت ارائه خدمات پرستاری در منزل توسط پرستاران جزو وظایف وزارت بهداشت می‌شود. اگر خدمات در منزل گسترش یابد، دیگر نیاز به گسترش بیمارستان و به تبع آن افزایش تخت در هر روستا و شهر کوچکی نیست. خدمات در منزل نیز در مقایسه با افزایش بیمارستان و مجهز کردن آنها زودتر قابل ارائه است.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها