کد خبر: 326029
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۳ ۱۶:۲۰:۰۰
| |

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

برنامه جامعی برای قیمت‌گذاری مسکن نداریم/ مالیات خانه‌های خالی اثرگذاری چندانی ندارد/ قیمت‌گذاری مسکن دل‌بخواهی است

حمیده زرآبادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: مشکل این است که ما در کشور برنامه جامعی نداریم که بر قیمت‌تمام‌شده تاثیر بگذارد تا قیمت‌گذاری مسکن از این حالت دل‌بخواهی بیرون بیاید.

برنامه جامعی برای قیمت‌گذاری مسکن نداریم/ مالیات خانه‌های خالی اثرگذاری چندانی ندارد/ قیمت‌گذاری مسکن دل‌بخواهی است
کد خبر: 326029
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۳ ۱۶:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| حمیده زرآبادی، نماینده قزوین و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین گفت: مالیات بستن به خانه‌های خالی، خود به تنهایی تاثیر چندانی ندارد. قیمت مسکن خانه‌هایی که 30 سال ساخت هستند و افرادی در آنها سکونت دارند، بسیار نجومی است و می‌توان گفت کلاً قیمت‌گذاری دل‌بخواهی شده است.

در ادامه مشروح گفت‌و‌گوی اعتمادآنلاین با حمیده زرآبادی را می‌خوانید:

*شما مستاجر هستید یا صاحب‌خانه؟

مستاجر.

*آیا از مجلس حق مسکن دریافت می‌کنید؟ مبلغ آن چقدر است؟

بله مجلس حق مسکن می‌دهد. در اولِ دوره اعلام کردند که می‌توانیم به صورت یکجا پول برای رهن بگیریم یا معادل آن ماهانه به حساب‌مان واریز کنند. چون من خانه‌ام را رهن کامل کرده‌ام، پول آن را دریافت کردم. 250 میلیون تومان به من دادند و معادل آن فکر می‌کنم پنج میلیون تومان در ماه به نمایندگانی می‌دهند که مبلغ رهن را دریافت نکرده‌اند. البته من برای رهن خانه، خودم مبلغی روی 250 میلیون تومان گذاشتم.

*250 میلیون تومان را، پس از پایان دوران نمایندگی، از نمایندگان پس می گیرند؟

فکر نمی‌کنم. چون به سایر نمایندگان ماهی پنج میلیون تومان بابت اجاره می‌دهند و غیرمنطقی است که بخواهند این مبلغ را پس بگیرند.

*به اسم خودتان خانه رهن کردید؟

سال اول به اسم مجلس بود، اما در سال‌های بعد به نام خودم رهن کردم.

*اخذ مالیات از صاحبان خانه‌های خالی چقدر می‌تواند به حل مشکلات موجود در بازار مسکن و کاهش نرخ مسکن کمک کند؟

شاید مالیات بستن به خانه‌های خالی، خود به تنهایی تاثیر چندانی نداشته باشد. قیمت مسکن خانه‌هایی که 30 سال ساخت هستند و افرادی در آن سکونت دارند، بسیار نجومی است و می‌توان گفت کلاً قیمت‌گذاری دل‌بخواهی شده است؛ یعنی فردی که صاحب ملک است، ملک خود را به هر قیمتی که دوست دارد برای فروش می‌گذارد و قیمت‌گذاری در مسکن چارچوب و ساختاری ندارد.

از سوی دیگر کیفیت مسکن، نوع ساخت، و منطقه‌ در قیمت مسکن تاثیر دارد؛ مثلاً در مناطق پرریسک باید قیمت مسکن کمتر باشد، اما اتفاقاً می‌بینیم خانه در آنجا گران‌تر است! در حالی که اگر ناگهان سیل و زلزله بیاید، این مناطق بیشترین آسیب را می‌بینند.

مشکل این است که ما در کشور برنامه جامعی نداریم که مسکن را قیمت‌گذاری کند و بر قیمت‌تمام‌شده تاثیر بگذارد تا قیمت‌گذاری از این حالت دل‌بخواهی بیرون بیاید.

*آیا مجلس برای کاهش نرخ مسکن برنامه‌ای دارد؟

مجلس فعلاً طرح مالیات بر خانه‌های خالی را دنبال می‌کند تا اجرا شود، اما فکر می‌کنم باید در کنار آن، موضوعاتی هم بررسی شود تا شاهد کاهش و کنترل مسکن باشیم.

انتظار می‌رود که با اخذ مالیات از صاحبان خانه‌های خالی به یکباره قیمت مسکن 30 تا 40 درصد کاهش پیدا کند، اما شاید این اتفاق نیفتد. نرخ مسکن به عرضه و تقاضا هم بستگی دارد و با افزایش عرضه می‌توان به تناسبی رسید و در این شرایط احتمال کاهش قیمت مسکن وجود دارد. تعداد خانه‌هایی که عرضه می‌شود کم نیست، فقط مشکل این است که قیمت نجومی و غیرکارشناسی می‌گویند.

مثلاً قیمت خانه‌ای که نورگیر نیست و آسانسور ندارد، در گذشته بسیار متفاوت بود، اما الان خانه‌های 30 سال ساخت و بدون آسانسور، یا دارای طراحی بد، را به هر قیمتی که دل‌شان می‌خواهد برای فروش می‌گذارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها