«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

عربستان؛ راهبرد سرکوب معترضان در داخل و ترور مخالفان در خارج

«پدرم به اتهام دعا نکردن تمام‌وکمال برای بن‌سلمان در حال محاکمه است.» این سخنی است که عبدالله یکی از فرزندان سلمان العوده، از روحانیون سعودی، در مورد اتهامات پدرش عنوان کرد.

عربستان؛ راهبرد سرکوب معترضان در داخل و ترور مخالفان در خارج
کد خبر: 326130
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۰ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- «پدرم به اتهام دعا نکردن تمام‌وکمال برای بن‌سلمان در حال محاکمه است.» این سخنی است که عبدالله یکی از فرزندان سلمان العوده، از روحانیون سعودی، که ابتدای حکومت بن سلمان جزو حامیان او بود و هم‌اکنون در زندان بن سلمان است، در مورد اتهامات پدرش اعلام کرد.

این موضوع گرچه باورنکردنی است، اما در سایه رفتارهای بن سلمان ظاهراً در حال انجام است.

هرچند رسانه‌ها خبر دادند دادگاه محاکمه سلمان العوده، روحانی برجسته عربستانی، برای پنجمین بار به تعویق افتاده است، پسر او فاش کرد در آستانه این محاکمه 6 نفر از قضات دادگاه جزایی عربستان- که پیش از این شماری از بازداشت‌شدگان را تبرئه یا احکام خفیفی برایشان صادر کرده بودند- توسط بن سلمان دستگیر شدند.

او در مورد اتهامات پدرش نیز گفت: یکی از اتهامات عجیب پدرم اهمال و کم‌کاری در دعا برای ولی امر (پادشاه و ولیعهد) است.

این در حالی است که بر اساس گزارش جدیدی در مورد رفتارهای حکومت عربستان علیه مخالفان، اقدام علیه خاشقجی رفتاری نهادینه و سازمان‌یافته است که در طول سال‌های متمادی توسط ریاض برای ساکت کردن مخالفان علیه آنها انجام می‌گرفته و بعد از روی کار آمدن بن سلمان سرعت و گستردگی بیشتری پیدا کرده است.

ایمن محی‌الدین در گزارشی که مجله «Vanity Fair» منتشر کرد، به تفصیل به این مساله پرداخت: شاهزاده خالد بن فرحان آل سعود که در شهر دوسلدورف آلمان زندگی می‌کند، بعد از آنکه خواستار احترام به حقوق بشر در کشور شد، از سوی پلیس آلمان مورد محافظت قرار گرفته و پلیس این کشور به طور مستمر با او تماس برقرار می‌کند و پیگیر احوال اوست.

این شاهزاده سعودی در گفت‌وگو با نویسنده خبر داد: سفارت عربستان در قاهره ژوئن 2018 با مادرم که در مصر زندگی می‌کند تماس گرفت و پیشنهاد کرد مرا قانع کند تا در مقابل دریافت 5.5 میلیون دلار به کشورم بازگردم. مادرم هم با من تماس گرفت و خواست به کشور برگردم و مشکلاتم را حل، و آشتی کنم.

او در این‌باره اضافه کرد: واقعاً پیشنهاد وسوسه‌انگیزی بود، زیرا در آن زمان در شرایط مالی بدی قرار داشتم، اما در تماس‌های بعدی متوجه شدم شرط آنها برای دادن این مبلغ حضورم در کنسولگری بود.

این نویسنده همچنین از حادثه دیگری که برای عمر عبدالعزیز، یکی از دوستان جمال خاشقجی، رخ داد نیز پرده برداشت و به نقل از او که در مونترآل کانادا زندگی می‌کند خبر داد: ماه مه سال گذشته بود که 2 نفر به نمایندگی از دربار پادشاهی عربستان به کانادا آمدند، آنها به من گفتند که حامل پیامی از سوی محمد بن سلمان برای تو هستیم. برادر کوچک‌ترم را هم با خود آورده بودند و در چند ملاقاتی که با آنها داشتم به من هشدار دادند که فعالیت‌ها و انتقاداتم را نسبت به دولت متوقف کنم و به کشور بازگردم. آنها همچنین از من خواستند تا برای تمدید گذرنامه‌ام به سفارت مراجعه کنم.

به نوشته نویسنده مطلب: پیام کاملاً واضح و مشخص بود؛ اگر فعالیت سیاسی‌ات را ادامه دهی خانواده‌ات در معرض خطر قرار خواهند گرفت که این امر هم به قوع پیوست و بعد از مخالفت با پیشنهادشان آنها برادرم را به محض بازگشت به عربستان دستگیر و تا امروز زندانی کرده‌اند.

در بخش دیگری از گزارش این مجله آمده است: سرویس‌های اطلاعاتی عربستان تاکنون عملیات مختلفی را با هدف ساکت کردن مخالفان انجام داده‌اند که برخی از آنها در کشورهای متحد عربستان صورت گرفته است. یکی از این حوادث در ژانویه 2016 رخ داد و در آن شاهزاده سلطان بن ترکی را که چند سالی بود در اروپا زندگی می‌کرد، با هواپیمای شخصی‌اش از پاریس به ریاض منتقل کردند.

سه نفر از همراهان این شاهزاده که با نام مستعار با مجله گفت‌وگو کرده‌اند، اعلام کردند: وقتی سوار هواپیمای شخصی‌اش شدیم یک هواپیمای بزرگ‌تر از نوع بوئینگ 737ـ 900 ای‌ار که ظاهراً متعلق به سفارت عربستان در فرانسه بود هم در باند فرودگاه بورژه در حومه پاریس حضور داشت. زمانی که سوار هواپیمای شاهزاده شدیم مشاهده کردیم که اکثر خدمه آن مرد هستند و چند ساعت بعد از پرواز به سوی مصر ناگهان چراغ‌های هواپیما خاموش و این هواپیما به سوی ریاض تغییر جهت داد. وقتی در فرودگاه ریاض به زمین نشستیم، به چشم خود دیدیم که شاهزاده سلطان در حالی که بر زمین کشیده می‌شد فریاد می‌زد: «قحطانی، قحطانی».

آنها در پایان گفتند: دیگر مسافران و خدمه این هواپیما را به هتل ریتز منتقل کردند و از همه آنها تعهدی کتبی گرفتند که در رابطه با این ماجرا با هیچ‌کس سخنی نگویند. سپس سه روز بعد ما را از کشور اخراج کردند، در حالی که از سرنوشت شاهزاده سلطان دیگر خبری نداریم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها