کد خبر: 326133
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۸ ۲۱:۱۷:۰۰
| |

در نودمین سال ارتباط ایران و ژاپن صورت می‌گیرد؛

نورپردازی سه‌بعدی کاخ گلستان توسط ژاپنی‌ها

تهران- ایرنا- مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از نورپردازی سه بُعدی کاخ گلستان به مناسبت بزرگداشت نودمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان ایران و ژاپن خبر داد.

نورپردازی سه‌بعدی کاخ گلستان توسط ژاپنی‌ها
کد خبر: 326133
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۸ ۲۱:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| مسعود نصرتی گفت: سفارت ژاپن در ایران با همکاری کاخ گلستان به مناسبت بزرگداشت نودمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین ژاپن و ایران، نورپردازی سه بعدی با موضوع روابط دوستانه بین دو کشور را در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان به نمایش می گذارد.

وی افزود: برای نخستین بار نورپردازی سه بعدی را که بیانگر روابط دوستانه بین دو کشور است را در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان 10 تا 11 مرداد به نمایش می گذارد و ورود برای عموم آزاد و رایگان است.

نصرتی تصریح کرد: نورپردازی سه بعدی به تکنولوژی گفته می شود که با استفاده از پروژکتور، تصویر ساخته شده توسط کامپیوتر به صورت سه بعدی بر روی ساختمان یا شیء منعکس می شود. با منعکس کردن تصویر به صورت سه بعدی بر روی ساختمان یا شیء، تصویر مسطح به صورت تصویر عمق دار به نمایش گذاشته می شود.

وی با اشاره به وجود آثار تاریخی گسترده از کشور ژاپن در کاخ گلستان گفت: برگزاری این مراسم نورپردازی می تواند مقدمه‌ای برای برگزاری نمایشگاه‌ها مشترک میان ایران و ژاپن شود.

ناصرالدین‌شاه قاجار در دومین سفر خود به اروپا در سن پترزبورگ با تاکیاکی انوموتو، سفیر ژاپن دیدار و درخواست برقراری روابط دیپلماتیک را مطرح کرد. وزارت امور خارجه ژاپن در آوریل 1880 به یوشیدا ماساهارو (که دیپلماتی جوان و تحصیل کرده بود) ماموریت داد به ایران سفر کند و راه‌های برقراری رابطه بازرگانی با این دو کشور اسلامی را بررسی کند.

وی در تابستان 1880 به همراه ستاد ارتش ژاپن و پنج بازرگان با یک کشتی جنگی تندرو در 45 روز از ژاپن به بوشهر رسید. او و هیات همراهش 45 روز دیگر را برای رسیدن به تهران سپری کردند. و سر راه خود از شیراز و اصفهان دیدن کردند. ناصرالدین شاه هیات دیپلماتیک ژاپن را در 6 مهر 1259 (27 سپتامبر 1880) به حضور پذیرفت. اسناد وزارت خارجه ژاپن نشان می دهند که دیدار ناصرالدین شاه با نمایندگان ژاپن، بیش از حد انتظار، طول کشید. این نخستین ارتباط ایران با کشور ژاپن بود.

با روی کار آمدن پهلوی اول روابط سیاسی ایران، با بستن یک قرارداد دوستی در اردیبهشت 1309-(مه 1930) برقرار شد، دولت ژاپن در سال 1305، اقدام به تأسیس یک نمایندگی بازرگانی در ایران نمود و به دنبال آن تمایل خود را برای برقراری روابط سیاسی ابراز داشت که مورد استقبال ایران واقع شد. بدین ترتیب در فروردین 1308، پیمان‌نامه‌ای که حدود و اساس روابط دو طرف را مشخص می‌نمود به امضاء رسید و در تیر 1309 سفارت ایران در توکیو گشایش یافت.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها