کارشناس حقوقی «اعتمادآنلاین» پاسخ می‌دهد:

مسئولیت بدهی‌های متوفی با چه کسی است؟

حدود دو ماه پیش پدرم فوت کرد و تنها دارایی او خانه‌ای است که حدود یک میلیارد تومان ارزش دارد اما اخیراً فردی با ارائه اسنادی مراجعه کرده و ادعا می‌کند بیش از یک میلیارد از پدرم طلب دارد، آیا این شخص می‌تواند با توجه به اینکه پدرم در قید حیات نیست، طلب خود را از خانه پدری‌ام وصول کند؟

مسئولیت بدهی‌های متوفی با چه کسی است؟
کد خبر: 326140
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۲ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| میراندا مهدوی- سوال مخاطب اعتمادآنلاین : با سلام. حدود دو ماه پیش پدرم فوت کرد و تنها دارایی او خانه‌ای است که حدود یک میلیارد تومان ارزش دارد، اما اخیراً فردی با ارائه اسنادی مراجعه کرده و ادعا می‌کند بیش از یک میلیارد تومان از پدرم طلب دارد. هر چند هنوز بین وراث انحصار ورثه صورت نگرفته است، آیا این شخص می‌تواند با توجه به اینکه پدرم در قید حیات نیست، طلب خود را از خانه پدری‌ام وصول کند؟ لطفا راهنمایی کنید.

کارشناس حقوقی اعتمادآنلاین : توصیه می‌شود در صورتی که پدرتان اموال دیگری غیر از خانه مذکور به ارث نگذاشته از قبول ترکه (دارایی به جا مانده از متوفی) خودداری کنید. در صورتی‌که وراث از قبول ترکه خودداری کنند بر اساس ماده 226 قانون امور حسبی ملزم نیستند غیر از ترکه چیزی به طلبکاران بدهند و اگر ترکه برای ادای تمام دیون متوفی کافی نباشد، ترکه مابین تمام طلبکاران به نسبت طلب آنها تقسیم می‌شود.

اما در صورتی‌که ورثه ترکه را قبول کنند هر یک مسئول ادای تمام دیون به نسبت سهم‌الارث خود خواهند بود، مگر اینکه ثابت کنند دیون‌ متوفی بیشتر از ترکه بوده یا ثابت کنند پس از فوت متوفی ترکه بدون تقصیر آنها تلف شده و از بین رفته است و باقیمانده ترکه برای پرداخت دیون کافی نیست که در این صورت نسبت به زائد از ترکه مسئول نخواهند بود.

البته از لحاظ شرعی و اخلاقی باید به این نکته توجه داشت اخلاق تمایل دارد که بدهی متوفی ولو اینکه او مالی نداشته باشد توسط ورثه پرداخت شود.

***

پایگاه خبری اعتمادآنلاین در راستای انجام رسالت آگاهی‌بخشی به جامعه و ارتقای سطح دانش شهروندان نسبت به امور شهری و مسئولیت‌های قانونی موثر بر آن، همچنین ارائه خدمات مشاوره‌ حقوقی رایگان با همکاری وکلای برتر دادگستری، قضات باتجربه و اساتید برجسته حقوقی، به پرسش‌ها و سوالات مخاطبان و شهروندان گرامی در این حوزه پاسخ می‌دهد.

شما می‌توانید مشکلات حقوقی خود را از طریق آی‌دی @Modiretemad در تلگرام با ما در میان بگذارید. مشاوران حقوقی ما در ا عتمادآنلاین پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها